Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-08-03, 15:23
Medlem
aceblacks avatar
Tja, min stekpanna blev stulen för ett tag sedan. (Bor i en studentkorridor). Tänkte i alla fall göra hemmagjorda hamburgare nu, går det att köra in hamburgarna i en vanlig ugn typ eller kommer det bli konstigt/äckligt?
Citera
2011-08-03, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aceblack
Tja, min stekpanna blev stulen för ett tag sedan. (Bor i en studentkorridor). Tänkte i alla fall göra hemmagjorda hamburgare nu, går det att köra in hamburgarna i en vanlig ugn typ eller kommer det bli konstigt/äckligt?

Kan nog funka helt okej, men du får inte den där fina stekytan man vill åt via stekjärn. Testa leka lite med grillfunktionen så ska det säkerligen bli rätt bra.
Citera
2011-08-03, 16:16
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
En fuskvariant är att köpa färdig, det finns amerikansk ostsås på burk på exempelvis ICA Maxi i USA-hyllan. Såg det så sent som i helgen. Det ser rätt läskigt ut, men det är ju precis det du efterfrågar. Är du stockholmare så var det ICA Maxi Lindhagen jag såg det på.

http://www.google.se/imgres?q=el+rio+cheese+dip&um=1&hl=sv&rlz=1C1WZPD_ enSE377&tbm=isch&tbnid=dULaiuTAkjvYMM:&imgrefurl=h ttp://www.shopping.com/el-rio-cheese/products&docid=ZQl5zyxVgIyxHM&w=149&h=148&ei=CVg5T pOmNoXKsgbbp70F&zoom=1&iact=hc&vpx=235&vpy=152&dur =1267&hovh=118&hovw=119&tx=97&ty=83&page=1&tbnh=11 8&tbnw=119&start=0&ndsp=18&ved=1t:429,r:0,s:0&biw= 1366&bih=667

Tänker du på detta märke? Finns lite här och där....
Citera
2011-08-03, 17:47
Medlem
Kan man koka mjölk i vattenkokaren?
Har problem med att mjölken kokar fast i kastrullen när jag gör stuvade makaroner så jag försöker hitta en bra lösning
Citera
2011-08-03, 18:41
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KjelleBenchpress
Har problem med att mjölken kokar fast i kastrullen när jag gör stuvade makaroner så jag försöker hitta en bra lösning

Jag anar att det är jobbigare att rengöra vattenkokaren från mjölkrester än att diska en kastrull. Alltså: Det är nog en dålig idé. Ha lägre temp på spisen så blir det nog bra.
Citera
2011-08-03, 20:03
Medlem
christerys avatar
Citat:

Jajjamän, en gång sen smakar théet bränd mjölk osv... Prova lägga en krona under ena sidan på grytan och gå inte och titta på TV medans det värms. Sen om det funkar vet jag inte då jag inte gillar stuvade makaroner. Omröring har jag hört kan vara en metod för att tillaga vissa maträtter.

Står inte sånt i recepten... Men jag har bara ideér på nåt fiffigare än du hitintills kommit på. Sänka tempen måste du väl provat. Det förutsätter jag. Annars

Är det en rostfri gryta så ta svinto eller nåt ifall det sitter alltfördjävligt. Sliter väl lite på grytan men vad gör man inte (blötlägg först)
Senast redigerad av christery 2011-08-03 kl. 20:06.
Citera
2011-08-04, 10:38
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenEricTheGamble
http://www.google.se/imgres?q=el+rio+cheese+dip&um=1&hl=sv&rlz=1C1WZPD_ enSE377&tbm=isch&tbnid=dULaiuTAkjvYMM:&imgrefurl=h ttp://www.shopping.com/el-rio-cheese/products&docid=ZQl5zyxVgIyxHM&w=149&h=148&ei=CVg5T pOmNoXKsgbbp70F&zoom=1&iact=hc&vpx=235&vpy=152&dur =1267&hovh=118&hovw=119&tx=97&ty=83&page=1&tbnh=11 8&tbnw=119&start=0&ndsp=18&ved=1t:429,r:0,s:0&biw= 1366&bih=667

Tänker du på detta märke? Finns lite här och där....

Jag fick inte länken att funka, den öppnade bara Googles startsida. Jag kommer inte ihåg vad märket hette, burken hade ostdränkta nachos på etiketten. Det var ju något ur Grays sortiment så den borde kunna finnas i de butiker som säljer deras grejer. Vilket ju är rätt många numera...
Citera
2011-08-04, 18:42
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jag fick inte länken att funka, den öppnade bara Googles startsida. Jag kommer inte ihåg vad märket hette, burken hade ostdränkta nachos på etiketten. Det var ju något ur Grays sortiment så den borde kunna finnas i de butiker som säljer deras grejer. Vilket ju är rätt många numera...

Skumt, det funkar för mig.
Googla på El Rio cheese dip och kolla om det är dom du menar. Är nästan säker på det.
Citera
2011-08-04, 19:11
Medlem
Citat:
Hur lagar du dem?
Kokar du makaronerna på det gameldagsviset? Dvs späda med mjölk allteftersom?
Testa annars detta: koka klart och häll av. I kastrullen lägger du nu smör och mjöl några sekunder senare(ungefär hälften så mkt mjöl som smör). Vispa tills en homogen massa och späd sen succesivt tills en slät sås, med mjölk alltså...Häv i mackisarna och för godare resultat så skivar du i några ostskivor efter du saltat.
Om du inte är av den arten att du sockrar stuvade makaroner, huva vilket påhitt
Citera
2011-08-04, 20:38
Medlem
Mohaves avatar
Vad är en räk-cocktail?

Några vänner och jag ska ha party i morgon och vi har delat upp uppgifterna mellan oss. Mitt uppdrag är att göra en räk-cocktail. Vad är det? Hur gör man en sån?
Citera
2011-08-04, 20:42
Medlem
alienDNAs avatar
Tja, att googla på "räk-cocktail" är väl ett hett tips.
Då får du svar direkt och slipper starta en tråd här på FB.

Det är för övrigt en lite halv exklusiv rätt, som serveras bäst i ett stort lyxigt glas.
Du har lite majonäs och lite tomatsås (dressing, gjord enligt recept för detta ändamål), samt lite fint grönt som exempelvis gurka. Detta har du i botten, och lägger räkor ovanpå så glaset fylls!

En simpel och smarrig räk-cocktail. Men som sagt, Googla så hittar du säkert 1001 recept.
Citera
2011-08-04, 20:58
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenEricTheGamble
Skumt, det funkar för mig.
Googla på El Rio cheese dip och kolla om det är dom du menar. Är nästan säker på det.

Jag googlade nu och det verkade vara konserver? Den jag såg var en genomskinlig burk med lock (glas eller plast), men annars var det väl i princip samma grej. Så ja, det var något åt det hållet i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in