Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-02-11, 15:41
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Jag har nyss rullat ett gäng med köttbullar, ska jag låta dom stå i rumstemperatur eller ska dom i kylen för att stå till sig?
Kylen.
Citera
2012-02-11, 15:43
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Kylen.
Eller t o m frysen om man vill ha dem runda och fina i samband med stekning. Man bör i så fall fundera på att först ge dem fin yta på tämligen hög värme för att sedan sänka temperaturen ordentligt och bara låta de bli genom.

~Paul~
Citera
2012-02-11, 15:52
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Eller t o m frysen om man vill ha dem runda och fina i samband med stekning. Man bör i så fall fundera på att först ge dem fin yta på tämligen hög värme för att sedan sänka temperaturen ordentligt och bara låta de bli genom.

~Paul~

Jag läste nånstans att man ska fylla på med lite vatten i stekpannan när jag stekt dom?
Citera
2012-02-11, 15:56
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Jag läste nånstans att man ska fylla på med lite vatten i stekpannan när jag stekt dom?
Ja om du skall göra en skysås
Citera
2012-02-11, 18:16
Medlem
Hej!
Såg idag Per Morberg på tv när han grillade i sin trädgård. Han talade där om två trädslag han använde vid grillel Problemet är att jag nu glömt vilket det var. Så någon snäll själ här som kan hjälpa mitt svaga minne?

Har inte premium annars skulle jag spolat fram till momentet.
http://www.tv4play.se/hem_och_fritid/vad_blir_det_for_mat?title=vad_blir_det_for_mat_de l_4&videoid=1057518
Citera
2012-02-11, 23:34
Medlem
MC.Hammers avatar
Min chokladmousse är yoghurt-aktig! Hur räddar jag den?

Struntsamma, det får bli en seg sötdrink istället.
Senast redigerad av MC.Hammer 2012-02-11 kl. 23:42.
Citera
2012-02-12, 17:01
Medlem
Evilyns avatar
Imorgon fyller min bästa polare år, och jag ska bjuda henne på mat hade jag tänkt.
Enda problemet är att hon är vegetarian, och vi är laktosintoleranta båda två.
Laktosintoleransen är egentligen inget stort problem, det mesta finns som laktosfritt... Men jag har dålig skill på vegetarisk mat.
Därför undrar jag; är det någon som har tips på vad jag kan laga för smarrig vegetarisk middag? Helst inget superenkelt typ soppa, jag är ganska flink i köket och hade uppskattat en utmaning.

Funderar på att göra någon sorts paj, har färska champinjoner hemma.. Hade ju kunnat göra något krämigt och vitlöksdoftande.. Men vad mer kan jag ha i för roligt? Blomkålsbitar? Spenat?
Senast redigerad av Evilyn 2012-02-12 kl. 17:48.
Citera
2012-02-12, 17:17
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rasren
Hej!
Såg idag Per Morberg på tv när han grillade i sin trädgård. Han talade där om två trädslag han använde vid grillel Problemet är att jag nu glömt vilket det var. Så någon snäll själ här som kan hjälpa mitt svaga minne?
Ceder och hickory kanske?
Citera
2012-02-12, 19:50
Medlem
Bylines avatar
Vadfalls!?! Köpte mig en liten flaska Zeta Vit Tryffelolja idag.
Jag visste redan att alla tryffeloljor ät gjorde från konstgjord arom, so no surprise there, men på flaskskrället står att oljan endast är hållbar i 30 dagar efter öppnandet!?! Varför just 30 dagar, det är ju en tidsperiod utan rim och reson för mig som är van att hantera mat. Antingen är det något i oljan som kan bli skämt när det utsätts för luft och då är det ju en vecka som brukar vara maxgräns, eller så är det oljan i sig själv som kan härskna men då är ju sista förbrukningsdag det samma som på flaskan. I innehållsförteckningen står inget annat än jungfruolja och konstgjord arom.

Finns någon här som har erfarenhet av dessa oljor som kan svara på varför oljan håller i endast 30 dagar då den är öppnad? Jag misstänker att det är ett försäljningsknep. De vet att folk använder sparsamt av sådana här oljor, och de skulle därför få sälja väldigt lite och sällan om de sade att de håller sig som vanliga oljor i öppnad förpackning. Och föresten öppnad, och öppnad, det var ju inte precis någon välförseglad, lufttät flarra den kom i utan den hade enbart skruvkork av metall utan gjuten plast eller annat ovanpå.
Citera
2012-02-12, 20:06
Medlem
askbollens avatar
Hållbarheten på tryffeloljan beror nog i stor del på att aromämnena är flyktiga, dvs smaken försvinner. Hur snabbt och hur det funkar rent kemiskt kan jag inte svara på. Däremot ska du nog inte vara rädd för att använda den efter bästa förbrukningsdatum.
Citera
2012-02-12, 20:10
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av askbollen
Hållbarheten på tryffeloljan beror nog i stor del på att aromämnena är flyktiga, dvs smaken försvinner. Hur snabbt och hur det funkar rent kemiskt kan jag inte svara på. Däremot ska du nog inte vara rädd för att använda den efter bästa förbrukningsdatum.
Tack. Ja, du har nog rätt i det. Nu bidde jag inte speciellt impad av smaken på oljan, den luktade fis och hade en lätt champinjonsmak, inte i närheten av äkta tryffel, vilket jag har haft förmånen att få äta några gånger i mitt liv.
Citera
2012-02-12, 20:16
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilyn
Imorgon fyller min bästa polare år, och jag ska bjuda henne på mat hade jag tänkt.
Enda problemet är att hon är vegetarian, och vi är laktosintoleranta båda två.
Laktosintoleransen är egentligen inget stort problem, det mesta finns som laktosfritt... Men jag har dålig skill på vegetarisk mat.
Därför undrar jag; är det någon som har tips på vad jag kan laga för smarrig vegetarisk middag? Helst inget superenkelt typ soppa, jag är ganska flink i köket och hade uppskattat en utmaning.

Funderar på att göra någon sorts paj, har färska champinjoner hemma.. Hade ju kunnat göra något krämigt och vitlöksdoftande.. Men vad mer kan jag ha i för roligt? Blomkålsbitar? Spenat?
utmaning: canneloni med svampstuvning. Servera med sallad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in