Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2012-02-06, 13:34
Medlem
Sicilias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Ett alldeles utmärkt recept.
Det enda jag undrar över är vetemjölet och sockret.
Varför vetemjöl? Falukorv innehåller ju potatismjöl, och korvstroganoffen reder sig själv om du bara låter den puttra utan lock i några minuter.
Varför socker? Du vill ju ha den syrlig sade du. Om du inte vill ha den syrlig, så kanske du skall välja något annat än smetana när du kokar den.

Plockar du bort vetemjölet och sockret och använder en falu med högt köttinnehåll, så funkar din stroganoff även till folk som äter lchf.

Jag brukar ibland råriva lite morot på den grövsta sidan på rivjärnet, och steka med korven och löken. Det ger en fin ton till stroganoffen.

Ja, det beror nog främst på att jag nästan uteslutande gör Biff Stroganoff. Om jag gör korvditot följer jag samma recept men byter helt enkelt ut biffen mot falukorv. Men du har förstås rätt, jag ska tänka på det nästa gång och utesluta vetemjölet. Jag går i regel alltid in med lite socker när jag har att göra med tomater men det är sant att det förstås inte är någon essentiell ingrediens och går med fördel att utesluta.

Ingen i min närhet följer LCHF, så det är ingenting jag behöver oroa mig för. Vidare så anser jag det vara rent trams, men det är en helt annan diskussion.
Citera
2012-02-07, 22:12
Medlem
Bylines avatar
Okej, jag har en stor färsk fänkål i kylen, som jag tänkte göra en gratäng på. Till saken hör, att jag aldrig gjort fänkålsgratäng förut. *skäms lite*

För ett tag sedan var det någon här som delade med sig av ett recept på fänkålsgratäng, men jag hittar inte igen det nu. Har istället suttit och googlat för att hitta recept, men inget av dem tilltalar mig till 100%. Kanske främst därför att i alla recept jag läst så skall fänkålen först kokas mjuk och sedan hällas i ugnsfast form tillsammans med en bechamelsåsbaserad gratängsås. Bleh tycker jag om sådant.

Är det någon som är fena på det här med fänkålsgratänger, och som kan ge mig ett bra recept?

I kylskåpet och skafferiet finns det mesta av baslivsmedel. Jag har även alltid standarduppsättning at grönsaker och rotfrukter hemma, utom purjo vilket jag glömde köpa sista jag var och handlade. Annars finns det mesta bara det inte är alltför exotiskt.
Citera
2012-02-08, 11:06
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Okej, jag har en stor färsk fänkål i kylen, som jag tänkte göra en gratäng på. Till saken hör, att jag aldrig gjort fänkålsgratäng förut. *skäms lite*
Så det är ingen som har några tips när det gäller min fänkålsgratäng?
Nåväl, tur att man inte är helt tappad bakom kylskåpet. Jag får väl helt enkelt improvisera lite. Återkommer...
Citera
2012-02-08, 13:02
Medlem
Kanske en dum fråga, men jag ger det ett försök. I olika recept står det oftast enbart antalet ägg. Tex 2 st ägg. Men eftersom ägg finns i 3 olika storlekar, där medium och large (mellan/stor) troligen är de vanligaste, så är det svårt att veta vilken typ av ägg (eller rättare sagt: storlek) som man ska köpa och använda sig av. Vad säger ni andra?
Citera
2012-02-08, 13:04
Medlem
Evilyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Kanske en dum fråga, men jag ger det ett försök. I olika recept står det oftast enbart antalet ägg. Tex 2 st ägg. Men eftersom ägg finns i 3 olika storlekar, där medium och large (mellan/stor) troligen är de vanligaste, så är det svårt att veta vilken typ av ägg (eller rättare sagt: storlek) som man ska köpa och använda sig av. Vad säger ni andra?

Räkna alltid på ett normalstort ägg.
Citera
2012-02-08, 13:22
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilyn
Räkna alltid på ett normalstort ägg.
Ett bra förslag. Det spelar sedan ingen större roll om ägget väger 56 g eller 62 g. Skillnaden i den procentuella fördelningen är nämligen försumbar. Ett 60 g ägg innehåller en äggvita som väger ca 41,5 g och således en gula på ca 18,5 g (inte exakta siffror eftersom skalet väger en liten del).

~Paul~
Citera
2012-02-08, 16:27
Medlem
Citat:
Så det är ingen som har några tips när det gäller min fänkålsgratäng?
Nåväl, tur att man inte är helt tappad bakom kylskåpet. Jag får väl helt enkelt improvisera lite. Återkommer...

Enkel fisksoppa. Fänkål vitlök grädde valfria fiskar, Cayennepeppar. Klart
Avancerad enkel fisksoppa +rotgrönsaker valfria.
Extremt avancerad fisksoppa och dyr. Byt ut fisken mot hummer.

Fänkålsgratäng. Släng i Fänkål potatis lök vitlök gärna riktig grädde. Koka i kastrull tills det reder sig lite. Därefter in i ugnen toppa med valfri ost. Parmesan passar utmärkt. Är du inte förtjust i grädde byt ut den mot krossade tomater (burk eller handmixa) När du ändå är på gång kan du testa med fler olika grönsaker i.

Lycka till.

Nu ska jag göra en enkel tomatsoppa. Krossade tomater tomatpuré basilika makaroner svartpeppar.
Citera
2012-02-08, 17:32
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donjulio
Enkel fisksoppa. Fänkål vitlök grädde valfria fiskar, Cayennepeppar. Klart
Avancerad enkel fisksoppa +rotgrönsaker valfria.
Extremt avancerad fisksoppa och dyr. Byt ut fisken mot hummer.

Fänkålsgratäng. Släng i Fänkål potatis lök vitlök gärna riktig grädde. Koka i kastrull tills det reder sig lite. Därefter in i ugnen toppa med valfri ost. Parmesan passar utmärkt. Är du inte förtjust i grädde byt ut den mot krossade tomater (burk eller handmixa) När du ändå är på gång kan du testa med fler olika grönsaker i.

Lycka till.

Nu ska jag göra en enkel tomatsoppa. Krossade tomater tomatpuré basilika makaroner svartpeppar.
Jo, i vanlig fisksoppa har jag alltid fänkål som grund. Utan fänkål, ingen fisksoppa.
Nu bidde det ingen fänkålsgratäng i alla fall. Jag kunde inte bestämma mig för hur jag skulle göra den när jag inte hittade något recept som jag gillade. Istället blev det en ny sorts rostbiff från ICA charken (föredrar den vanliga upptäckte jag dock, men nu har jag testat), och till det tre rotsakspuréer. En fänkålspuré av apelsinkokt fänkål, en rotselleripuré med cayennepeppar, och en blomkålspuré med honung och vitlök. Alla tre blev jättegoda, men jag har gjort dem förut, så de är ett återkommande inslag i min kost.
Men jag har massor av fänkål kvar, så kanske jag testar ditt förslag imorgon.
Citera
2012-02-09, 13:05
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danne89x
Tack. Riktigt konstigt att det knappt finns nånstans! Verkligen skitgod pasta... Vill helst inte ha fullkorn då den inte smakar likadant.

Ska försöka ta kontakt med Barilla och fråga hur det ligger till!
Skriv här om du får reda på varför den försvunnit. Undrar också över det.
Citera
2012-02-10, 16:27
Medlem
chajusongs avatar
Tänkte steka två lammkotletter till middag, något att tänka på? Har inte gjort det förut och tänkte om det fanns något extra man kunde göra. Till detta tänkte jag mig jordärtskockspuré, klyftpotatis och ett örtsmör... Ja och så vin.
Citera
2012-02-11, 12:38
Medlem
saggesalivs avatar
Tänkte göra ungstekt ankbröst med rödvinsås, någon som vet ett bra rödvin till såsen?
Citera
2012-02-11, 15:40
Medlem
Dr_Dollars avatar
Jag har nyss rullat ett gäng med köttbullar, ska jag låta dom stå i rumstemperatur eller ska dom i kylen för att stå till sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in