Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-09-14, 22:34
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brotuck
Men det ger ju ingen förklaring på problemet. Det blir samma resultat. Jag vill veta VARFÖR. Blött som blött borde det ju vara liksom
En ny test. Lägg en biff på diskbänken i fem minuter, och lägg en annan biff i en het stekpanna lika lång tid.
Citera
2011-09-14, 22:58
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrumanBurbank
Jag har ett "problem" - när jag köper ost (oftast Herrgård eller Präst) så tycker jag att osten är jättegod första dagen/dagarna. Efter ett par dagar tycker jag att osten smakar.. typ plastigt eller något i den stilen. Har testat med ostkupa, testat med att lägga osten i en plastpåste helt försluten så att ingen luft kommer in... men "inget" hjälper.

Vad kan detta bero på?
Är lite segt att slänga ost som inte ens är uppäten till 1/4.

Kanske kan rädda den med att skiva, smörpapper emellan och frysa in den. Jag provade skiva gouda och frysa in ... Gör inte det... Allt sitter ihop igen.. och nu går det ju inte att skiva fanstyget igen. Men - sånt gör man en gång. Starka kryddor är bra, det får smaka lite plast men det märker du ju inte.

Så utan smörpapper är det värdelöst, med smörpapper misstänker jag att den blir konstig i alla fall. 4 ggr så mycket ost är min rek.
Citera
2011-09-14, 23:16
Medlem
slavakowskys avatar
Hej

Har läst igenom "Den stora fondtråden" men har fortfarande lite funderingar.
Har nämligen tänkt koka till en fond imorrn av ben efter en älgslakt, och rätta mig om jag har fel i min tankegång.

Läst att man helst bör köra benen i ugnen för att rosta till kadavret för att sedan tömma över allt i en kastrull med diverse grönsaker och klicka i en del tomatpure och låta koka 10tim ish för att sedan sila av och koka ner. Fonden är tänkt att frysas in för att användas senare till diverse såser vilket innebär att den kommer bli ganska neutral.

Blir det stor skillnad om jag väljer att inte köra i ugnen först utan direkt börja koka det i kastrull? Man bör väl fylla på vatten allt eftersom för att lösa upp allt i kastrullen antar jag..

Är mitt första fondkok, annars har det bara blivit standardfond när man tillagar köttbitar och fylla på med grädde för att göra sås av skyn..

Tacksam för input
Citera
2011-09-15, 17:15
Medlem
christerys avatar
Har inte testat det faktiskt. Jag kokar köttsoppa istället. Men enligt denna så ska du köra i ugn först - läser det som att det skulle bli för fett annars, men fett är ju gott.

Läs själv här
Citera
2011-09-15, 17:33
Medlem
JKaneds avatar
När jag var full som fan i helgen så satt jag och tryckte i mig fetaost i olja framför datorn, när jag sedan hade ätit upp all fetaost så hade jag burken full med olja kvar. Det kändes inte bra att dricka bara oljan, så jag fick för mig att spara oljan i kylskåpet med motiveringen att jag kunde laga mat i den sedan.
Frågan lyder nu: kan jag steka mat i denna olja med bra resultat (läs: olivoljeresultat) eller var det bara en dum fylleidé som jag ska skrota direkt?
Citera
2011-09-15, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JKaned
När jag var full som fan i helgen så satt jag och tryckte i mig fetaost i olja framför datorn, när jag sedan hade ätit upp all fetaost så hade jag burken full med olja kvar. Det kändes inte bra att dricka bara oljan, så jag fick för mig att spara oljan i kylskåpet med motiveringen att jag kunde laga mat i den sedan.
Frågan lyder nu: kan jag steka mat i denna olja med bra resultat (läs: olivoljeresultat) eller var det bara en dum fylleidé som jag ska skrota direkt?
Den oljan blir skitbra i mat, i synnerhet om det är en variant med örter och joks i. Salladsdressing kan du göra på den, bara häv i lite vinäger med.

Edit: tänkte på att du var full så jag antar att du haft en gaffel i burk/mun...Oljan kommer inte hålla så länge då.
Senast redigerad av helpantad 2011-09-15 kl. 19:04.
Citera
2011-09-15, 19:08
Medlem
JKaneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Den oljan blir skitbra i mat, i synnerhet om det är en variant med örter och joks i. Salladsdressing kan du göra på den, bara häv i lite vinäger med.

Edit: tänkte på att du var full så jag antar att du haft en gaffel i burk/mun...Oljan kommer inte hålla så länge då.

Där sa du det! Då ska jag inte steka något i den oljan, nej - hade helt glömt bort den faktorn.
Men nästa gång jag köper en sådan burk så använder jag nog oljan i maten, tack för tipset!
Citera
2011-09-16, 14:06
Medlem
CoachWades avatar
Till och börja med så måste jag säga att jag aldrig i hela mitt liv har lagat mat. Jag flyttade hemifrån för två veckor sedan och det enda jag har lyckats laga är makaroner och korv samt makaroner och köttbullar. Det börjar bli lite enformigt. Så idag handlade jag hem köttfärs, spagetti och tomatsås. Jag tänkte laga spagetti och köttfärssås, men jag har inte en aning om hur man ska göra det. Räcker det med dessa tre ingredienser? Jag har ingen ork att handla något annat, så det får det ta och göra. Är det någon som kan ge mig en enkel guidning?

ex.

1. Häll upp 3 dl vatten i en kastrull
2. Lägg i pastan
etc etc
Citera
2011-09-16, 14:12
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoachWade
Till och börja med så måste jag säga att jag aldrig i hela mitt liv har lagat mat. Jag flyttade hemifrån för två veckor sedan och det enda jag har lyckats laga är makaroner och korv samt makaroner och köttbullar. Det börjar bli lite enformigt. Så idag handlade jag hem köttfärs, spagetti och tomatsås. Jag tänkte laga spagetti och köttfärssås, men jag har inte en aning om hur man ska göra det. Räcker det med dessa tre ingredienser? Jag har ingen ork att handla något annat, så det får det ta och göra. Är det någon som kan ge mig en enkel guidning?

ex.

1. Häll upp 3 dl vatten i en kastrull
2. Lägg i pastan
etc etc
  1. Bryn färsen i stekpanna, "mosa" med gaffel eller liknande.
  2. Häll på tomatsås
  3. Låt koka ihop till bra konsistens.
  4. Krydda

Pasta kan du ju redan koka.
Citera
2011-09-16, 14:23
Medlem
CoachWades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
  1. Bryn färsen i stekpanna, "mosa" med gaffel eller liknande.
  2. Häll på tomatsås
  3. Låt koka ihop till bra konsistens.
  4. Krydda

Pasta kan du ju redan koka.

Hur mycket tomatsås ska jag hälla i? Och vilka kryddor är det som används? Svartpeppar endast? :P
Citera
2011-09-16, 15:00
Medlem
Citat:
Hur mycket tomatsås ska jag hälla i? Och vilka kryddor är det som används? Svartpeppar endast? :P

Oregano är gott i köttfärssås tycker jag.

Ett tips är att också hacka lök och bryna den i stekpannan, och sedan låta den koka med köttfärsen och tomatsåsen.

Ytterligare ingredienser jag kan rekommendera är pressad/hackad vitlök, champinjoner, och chilisås.

Sedan lägger du på lite ost när det är dags att förtära maten.
Citera
2011-09-16, 15:38
Medlem
Superkufs avatar
Citat:

Många maträtter finns i varianter från "mycket enkel" till "mycket avancerad". Det är ofta förvånansvärt lätt och billigt att göra en enkel rätt betydligt godare.

Enbart köttfärs och tomatsås blir en tråkig köttfärssås. Jag skulle rekommendera att du finhackar en klyfta vitlök och steker i mycket smör, häller på finhackad vanlig (gul) lök (1/3 av köttfärsens volym), steker tills den tar färg men inte blir bränd och därefter lägger i köttfärsen och en kopp vatten. Låt puttra på svag värme i en halvtimme - tillsätt gärna någon buljong, basilika eller ett glas rödvin för smakens skull. Eller finhackad paprika, tomater, oliver (kärnfria är säkrast för tänderna) eller champinjoner. Häll sedan på tomatsåsen och låt puttra ett tag till. Bacon/sidfläsk ger en saltare och mer rökt smak.

Koka pastan i mycket vatten som är lätt saltat. Häll av vattnet och rör ner en smörklick eller ett rått ägg. Häll på köttfärssåsen, strö över riven ost och några färska basilikablad.

Inte mycket jobbigare än köttfärs+tomatsås eftersom du låter allt puttra för sig självt, inte mycket dyrare genom att råvarorna är billiga, men jäkligt mycket godare. En enkel men snygg finess är att ha flera olika sorters pasta, tex röd och svart (vilket dock blir dyrare) eller band- och rundpasta (lite olika koktid, men lätt att göra).

Köttfärs går för övrigt väldigt bra ihop med kanel, om du vill variera kryddningen. En köttfärs med russin, hackade nötter och kanel är gott men fullständigt annorlunda jämfört med skolbespisnings-köttfärs.

Matlagning är en läggningsfråga. Utgår man från att det är jobbigt och tråkigt att laga mat blir det jobbigt och tråkigt. Har man däremot inställningen att matlagning är roligt kan man ha jättekul i köket.

För övrigt rekommenderar jag varmt tasteline.com. Bra recept och gigantisk bredd med vettig sökfunktion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in