Citat:
Ursprungligen postat av CoachWade
Till och börja med så måste jag säga att jag aldrig i hela mitt liv har lagat mat. Jag flyttade hemifrån för två veckor sedan och det enda jag har lyckats laga är makaroner och korv samt makaroner och köttbullar. Det börjar bli lite enformigt. Så idag handlade jag hem köttfärs, spagetti och tomatsås. Jag tänkte laga spagetti och köttfärssås, men jag har inte en aning om hur man ska göra det. Räcker det med dessa tre ingredienser? Jag har ingen ork att handla något annat, så det får det ta och göra. Är det någon som kan ge mig en enkel guidning?
Många maträtter finns i varianter från "mycket enkel" till "mycket avancerad". Det är ofta förvånansvärt lätt och billigt att göra en enkel rätt betydligt godare.
Enbart köttfärs och tomatsås blir en tråkig köttfärssås. Jag skulle rekommendera att du finhackar en klyfta vitlök och steker i mycket smör, häller på finhackad vanlig (gul) lök (1/3 av köttfärsens volym), steker tills den tar färg men inte blir bränd och därefter lägger i köttfärsen och en kopp vatten. Låt puttra på svag värme i en halvtimme - tillsätt gärna någon buljong, basilika eller ett glas rödvin för smakens skull. Eller finhackad paprika, tomater, oliver (kärnfria är säkrast för tänderna) eller champinjoner. Häll sedan på tomatsåsen och låt puttra ett tag till. Bacon/sidfläsk ger en saltare och mer rökt smak.
Koka pastan i mycket vatten som är lätt saltat. Häll av vattnet och rör ner en smörklick eller ett rått ägg. Häll på köttfärssåsen, strö över riven ost och några färska basilikablad.
Inte mycket jobbigare än köttfärs+tomatsås eftersom du låter allt puttra för sig självt, inte mycket dyrare genom att råvarorna är billiga, men jäkligt mycket godare. En enkel men snygg finess är att ha flera olika sorters pasta, tex röd och svart (vilket dock blir dyrare) eller band- och rundpasta (lite olika koktid, men lätt att göra).
Köttfärs går för övrigt väldigt bra ihop med kanel, om du vill variera kryddningen. En köttfärs med russin, hackade nötter och kanel är gott men fullständigt annorlunda jämfört med skolbespisnings-köttfärs.
Matlagning är en läggningsfråga. Utgår man från att det är jobbigt och tråkigt att laga mat blir det jobbigt och tråkigt. Har man däremot inställningen att matlagning är roligt kan man ha jättekul i köket.
För övrigt rekommenderar jag varmt tasteline.com. Bra recept och gigantisk bredd med vettig sökfunktion.