Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-08-09, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Tycker du verkligen att de av dig listade fiskarterna smakar likadant?

~Paul~

ja
Citera
2010-08-09, 09:30
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fanheller
ja
Använd en krydda (troligen känner du ingen skillnad på dem, så ta valfri burk).

Skämt åsido. Fisk med sås kanske "döljer" den fisksmak du inte gillar? Torsk (eller liknande fisk) med äggsås och kokt potatis kanske? Använd mycket persilja. Testa gärna ganska mycket dill i fiskens kokvatten. Möjligt att mycket kokvatten även tar bort lite av smaken.
Citera
2010-08-09, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Använd en krydda (troligen känner du ingen skillnad på dem, så ta valfri burk).

Skämt åsido. Fisk med sås kanske "döljer" den fisksmak du inte gillar? Torsk (eller liknande fisk) med äggsås och kokt potatis kanske? Använd mycket persilja. Testa gärna ganska mycket dill i fiskens kokvatten. Möjligt att mycket kokvatten även tar bort lite av smaken.

den där såsen lät inte direkt stark.. de jag provat och tyckt funkade okej var en gratängsås bestående av lite grädde, massor med stark tacosås och stark ost. samt en kall sås av creme fraiche med massor av vitlök och massa lime i samtidigt som det skulle vara massor med kryddor, bland annat piripiri, kryddpeppar och rom på själva fisken.. starkt alltså.
Citera
2010-08-09, 09:57
Medlem
dePauls avatar
Alltså det bästa sättet att dölja "fisksmaken" är genom diverse marinader.

~Paul~
Citera
2010-08-09, 09:59
Medlem
constants avatar
Citat:
den där såsen lät inte direkt stark..
Min tanke var att den går att få smakrik, och att den därför möjligen kan dölja det du inte gillar. Att koka fisken får också bort "fisksmak" jämfört med att steka eller ugnsbaka den.
Citera
2010-08-09, 11:16
Medlem
Aakes avatar
Citat:
jag försöker lära mig att äta fisk och letar därför efter recept med starkare smaksättningar som döljer fisksmaken lite bättre, men det är svårt att hitta så många sådana, det är mest örter av olika sorter och sådana är inte direkt starka..
jag undrar därför vilka typer av smaker som fungerar ihop med fisk och vilka man absolut bör undvika så jag kan hitta på egna recept, så som jag gör med mat jag är van vid att laga/äta?

Ska man äta fisk så skall det tammefan smaka fisk också.

Fisken skall vara så färsk som möjligt, finns nästan inget godare än en fisk direkt från håven, rensas och direkt ner i stekpannan eller grytan. Kryddningen kan varieras i det oändliga.
Citera
2010-08-09, 13:12
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Ska man äta fisk så skall det tammefan smaka fisk också.

Fisken skall vara så färsk som möjligt, finns nästan inget godare än en fisk direkt från håven, rensas och direkt ner i stekpannan eller grytan. Kryddningen kan varieras i det oändliga.
För det var någon USA president som fick fisk på någon fin middag.
Han beställde in ketchup och tog hiskliga mängder, till slut hade han sagt äntligen smakar det kött.
Citera
2010-08-09, 13:26
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
För det var någon USA president som fick fisk på någon fin middag.
Han beställde in ketchup och tog hiskliga mängder, till slut hade han sagt äntligen smakar det kött.

Vilken barbar.
Citera
2010-08-11, 22:34
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det kommer säkert att funka! Lycka till!

~Paul~

Rödvinssmöret blev toppen nu när jag hade tid. Jag är inte helt van vid min kassa spis har ju flyttat ifrån min gasspis och håller på att planera nytt kök så jag kokade nog inte tillräckligt och plattan var nog för kall. I alla fall det blev bra och jag lyckades också spritsa i det i de hjärtformade ischokladformarna så det kommer bli så snyggt när jag dukar.
Citera
2010-08-12, 09:46
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Rödvinssmöret blev toppen nu när jag hade tid. Jag är inte helt van vid min kassa spis har ju flyttat ifrån min gasspis och håller på att planera nytt kök så jag kokade nog inte tillräckligt och plattan var nog för kall. I alla fall det blev bra och jag lyckades också spritsa i det i de hjärtformade ischokladformarna så det kommer bli så snyggt när jag dukar.
Låter ju kanon! Lycka till och återkom med en rapport!!

~Paul~
Citera
2010-08-12, 12:12
Medlem
klybans avatar
Destillerad vinäger, var finns det för varianter på dessa?
Citera
2010-08-12, 12:43
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Destillerad vinäger, var finns det för varianter på dessa?

Ättika?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in