Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-11-11, 13:19
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocksmysocks
Tar en fråga till. Jag har köpt en del av en highland cattle, en kviga. Den färsen borde väl också funka till wallenbergare. Ungdjur som ungdjur, eller?
Resultatet är snarare beroende av vilken del av djuret du väljer till din färs.

~Paul~
Citera
2010-11-11, 17:44
Medlem
Kruzs avatar
Sugen på att slänga ihop någon form av biff med bambuskott. Men nackdelen är att jag inte har möjlighet att använda just biff (nöt) utan har bara en tinad fläskfilé i kylen. Går det bra att köra på detta tro?
Citera
2010-11-11, 18:09
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kruz
Sugen på att slänga ihop någon form av biff med bambuskott. Men nackdelen är att jag inte har möjlighet att använda just biff (nöt) utan har bara en tinad fläskfilé i kylen. Går det bra att köra på detta tro?
Självklart. Du får dock anpassa tillagningen. Om du tänker att marinera köttet så är det kanske bäst att skära det i skivor i stället för strimlor. Tänk på att inte marinera längre än ca en ½ h.

~Paul~
Citera
2010-11-11, 18:35
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
~Paul~

Tjenis.

Wallenbergare på björnfärs blev en dundersuccé. Utmärkt kvalité på köttet, mustig smak, fin konsistens. Alla tyckte om det! Drog upp köttet till runt 70 grader, blev bra.

Dock undrar jag vari tjusningen med amandinepotatis egentligen består. Tycker bara att den potatissorten var obehagligt vaxig och dessutom ganska jobbig att sönderdela. Moset liknade till en början mest en klump klister, men tack och lov löste det sig när jag vispat ner kokhet grädde och smält smör. Finns det enligt dig någon egentlig anledning att välja amandine framför vanlig mandelpotatis?
Citera
2010-11-11, 18:57
Medlem
Kruzs avatar
Citat:
Självklart. Du får dock anpassa tillagningen. Om du tänker att marinera köttet så är det kanske bäst att skära det i skivor i stället för strimlor. Tänk på att inte marinera längre än ca en ½ h.

~Paul~

Tack för svaret. Står i startgroparna och har hackat o strimlat alla tillbehör.
Någon marinad blir det inte denna gången dock..
Citera
2010-11-11, 19:09
Medlem
rocksmysockss avatar
Citat:
Resultatet är snarare beroende av vilken del av djuret du väljer till din färs.

~Paul~

Ja, jag antar att färsen vi får är från de delar som lämpar sig till nötfärs. Men jag har en gammal hederlig köttkvarn och kan mala finare bitar. Till wallenbergare ska det malas 2 ggr har jag för mig.

Ang. porterstek. Jag har även hittat en 1.5 kgs hjortstek i frysen. Funkar det också till porterstek? (även den har ena labben fixat) Om man ska bjuda 10 pers (varav 3 är tonårskillar med jätteaptit) räcker det med 2 x 1,5 kgs stekar?
Citera
2010-11-12, 19:27
Medlem
Hellbeards avatar
Ska precis till att göra jordnötssås, där man enligt receptet ska använda sig av kryddmixen, 180 ml kokosmjölk och tre matskedar "vegetable oil". Menas med vegetable oil Olivolja? Om inte, vad ska jag använda istället?
Citera
2010-11-12, 19:33
Medlem
whus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellbeard
Ska precis till att göra jordnötssås, där man enligt receptet ska använda sig av kryddmixen, 180 ml kokosmjölk och tre matskedar "vegetable oil". Menas med vegetable oil Olivolja? Om inte, vad ska jag använda istället?
vegetable oil = vegetabilisk olja
olivolja går bra, men jag skulle ta matolja om olivoljan är speciellt kryddig
Citera
2010-11-12, 19:33
Moderator
Snuffelbutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellbeard

Vegetabilisk olja. Raps/Majs/Solros eller annan smaklös olja. Olivolja ger ju just smaken av oliv, och det är väl ingen hit kanske.
Citera
2010-11-12, 19:35
Medlem
rocksmysockss avatar
Tror det menas en neutral olja, typ solros, majs eller vanlig matolja. Olivolja kan ju vara mer smakrik, men har du inget annat så..

edit.. trea på bollen här
Citera
2010-11-12, 19:52
Medlem
dePauls avatar
Fast man kan använda också olivolja. Det viktiga i sammanhanget är att inte använda Virgine eller Extra Vergine. Kör man på Olio de Oliva så bör det funka. Denna olja har i stort sett ingen olivoljesmak kvar.

~Paul~
Citera
2010-11-12, 21:54
Medlem
Hellbeards avatar
Ja såsen blev ju god, men när jag hällde upp den ville inte matoljan flyta ihop med resten av såsen. Beror detta på att jag kokade den för hårt? Hade problem att få ner värmen till sjudningsnivå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in