Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-01-23, 08:20
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheCaze
Hur ska jag tillaga en ryggbiff så att den blir så god och mör som möjligt?
I bit eller i stycken?

~Paul~
Citera
2010-01-23, 15:04
Medlem
chajusongs avatar
Vad har man för tillbehör till oxsvansragu? Tjejen förespråkar haselbackspotatis, jag är oförstående.
Citera
2010-01-23, 15:11
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chajusong
Vad har man för tillbehör till oxsvansragu? Tjejen förespråkar haselbackspotatis, jag är oförstående.
Allra godast är knödel. I avsaknad av dena delikatess så går det bra med diverse pastor och gnocchi.

~Paul~
Citera
2010-01-23, 16:15
Medlem
TheCazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
I bit eller i stycken?

~Paul~
Det hade jag glömt att nämna, men det är ett stycke ryggbiff jag har.
Citera
2010-01-23, 16:24
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Det hade jag glömt att nämna, men det är ett stycke ryggbiff jag har.
Då föreslår jag lågtemperaturtillagning (långt ord ). Bind ihop köttbiten till en vacker cyllinder, salta men peppra inte.

Ge köttet yta i stekpannan och peppra.

Kör in i ugnen på 100 grader och låt gå tills innetempen är ca 52 grader (medium rare) eller 57 (medium).

Tänk på att temperaturen kommer stiga 1-2 grader efter att du tagit ut köttet. Det bör då vila i ca 15 minuter innan du trancherar det. Tranchera antingen som carpaccio, dvs mycket tunna skivor eller något tjockare 7-12 mm.

Servera gärna med rostad potatis, rödvinssås/svampsås/grönpepparsås och en trevlig sallad på varierande gröna arter.

Drick ett kraftigt rödvin till.

~Paul~
Citera
2010-01-23, 16:52
Medlem
TheCazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Då föreslår jag lågtemperaturtillagning (långt ord ). Bind ihop köttbiten till en vacker cyllinder, salta men peppra inte.

Ge köttet yta i stekpannan och peppra.

Kör in i ugnen på 100 grader och låt gå tills innetempen är ca 52 grader (medium rare) eller 57 (medium).

Tänk på att temperaturen kommer stiga 1-2 grader efter att du tagit ut köttet. Det bör då vila i ca 15 minuter innan du trancherar det. Tranchera antingen som carpaccio, dvs mycket tunna skivor eller något tjockare 7-12 mm.

Servera gärna med rostad potatis, rödvinssås/svampsås/grönpepparsås och en trevlig sallad på varierande gröna arter.

Drick ett kraftigt rödvin till.

~Paul~
Låter väldigt gott!

När jag besöker mor och hon ska tillaga ryggbiff (stycke) så skär hon i den i skivor (7-12mm), bankar och sedan stekar snabbt. Men fan, det händer ändå ofta att dom blir lite seniga och allt det där.
Varför blir det så?

Och kommer jag slippa det och kunna njuta av en kanon biff idag, om jag gör allt rätt?
Citera
2010-01-23, 17:03
Medlem
dePauls avatar
Citat:
1. det händer ändå ofta att dom blir lite seniga och allt det där.
Varför blir det så?

2. Och kommer jag slippa det och kunna njuta av en kanon biff idag, om jag gör allt rätt?
1. Kan bero på tre saker. Antingen på dålig köttkvalité eller att hon lyckas driva ut all vätska, dvs köttet får gå alldeles för länge i pannan eller en kombination av dessa två punkter.

2. Ja, dvs om köttet är av bra kvalité .

~Paul~
Citera
2010-01-24, 14:17
Medlem
Jag undrar hur lång hållbarhet parmaskinka har? Vill köpa ett "större" parti, kanske runt 200-300 gram och använda som smörgåspålägg istället för den värdelösa hushållsskinkan (Perssons). Har prövat att söka efter ett bra svar men inte funnit något.
Citera
2010-01-24, 16:56
Medlem
Jag behöver hjälp med att göra en god pepparrotssås.

Detta skall såsen vara till:

Puré på jordärtskockor och potatis.
Rödingfilé.
Sallad med huvudinridiens kokta rödbetor.

Jag personligen älskar skummiga pepparrotssåser med grädde, men huvudsaken är att såsen har en tydlig pepparrotskaraktär, då jag tycker att pepparrot och rödbetor passar otroligt bra ihop.
Citera
2010-01-24, 17:20
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drubas
Jag behöver hjälp med att göra en god pepparrotssås.

Detta skall såsen vara till:

Puré på jordärtskockor och potatis.
Rödingfilé.
Sallad med huvudinridiens kokta rödbetor.

Jag personligen älskar skummiga pepparrotssåser med grädde, men huvudsaken är att såsen har en tydlig pepparrotskaraktär, då jag tycker att pepparrot och rödbetor passar otroligt bra ihop.
Det enda du behöver tänka på är att lägga i den rivna pepparroten först på slutet och endast värma igenom. I övrigt kan du köra på vilket basrecept som helst. De är ändå ganska lika. Vill du extra touch på den så tillsätt lite sherry .

~Paul~
Citera
2010-01-24, 19:11
Medlem
Tack dePaul, dina inlägg uppskattas!
Citera
2010-01-24, 19:59
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drubas
Tack dePaul, dina inlägg uppskattas!