2024-02-11, 20:29
Medlem
eldrattans avatar
Brukar alltid köra på alternativ 3. Frys--> varmt pizzastål och bakas i ugnen.
Citera
2024-02-12, 09:56
Moderator
manamanahs avatar
Trådar sammanfogade.

Mod.
Citera
2024-02-13, 06:15
Medlem
johanponkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Här finns experterna :

(FB) Lidl Tips?

Nix pix. Frågan kom därifrån och mod flyttade den hit*. Men tack, kul tråd att hitta.

(*= Inte är väl just Lidls födoämnen så speciella att dessas tillagning måste avhandlas i egen tråd?)
Citera
2024-02-15, 20:39
Medlem
Elementarts avatar
Köpte en pajdeg som går ut idag, det var på halva priset. Fast jag känner att jag inte kommer orka tillaga en paj just nu och äta den kommande dagarna. Kan jag frysa in själva pajdegen utan att den förstörs? Det är av den typen som man rullar ut.
Citera
2024-02-20, 21:08
Medlem
bandspelarens avatar
Hur gör man kycklingbröst? Man sätter dem i ugnen i 200°C i en timme ungefär...eller?

Jag brukar köpa färdiggjorda som förvaras varmt i butiken. När man äter dem så är köttet rätt stabilt och kommer loss från benet i ett stycke.
När jag själv gör dem i ugn blir de segare, gummiaktigare på nåt sätt. Hur gör man för att de skall bli fastare och lättare att få loss från benet?
Ska man ha dem längre i ugnen? Högre tempertur? Skall man inte äta dem direkt de kommer ur ugnen utan låta det gå någon timme?
Citera
2024-02-20, 21:16
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
Hur gör man kycklingbröst? Man sätter dem i ugnen i 200°C i en timme ungefär...eller?

Jag brukar köpa färdiggjorda som förvaras varmt i butiken. När man äter dem så är köttet rätt stabilt och kommer loss från benet i ett stycke.
När jag själv gör dem i ugn blir de segare, gummiaktigare på nåt sätt. Hur gör man för att de skall bli fastare och lättare att få loss från benet?
Ska man ha dem längre i ugnen? Högre tempertur? Skall man inte äta dem direkt de kommer ur ugnen utan låta det gå någon timme?

Knappast en timme.
Stek de så att se får färg. Sedan i ca. 20 minuter i ugnen.
Citera
2024-02-20, 21:40
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Knappast en timme.
Stek de så att se får färg. Sedan i ca. 20 minuter i ugnen.
Jag tänker att den blir torrare och fastare av längre stektid.
Citera
2024-02-20, 22:10
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Jag tänker att den blir torrare och fastare av längre stektid.

Varför vill du äta torr kyckling?
Citera
2024-02-20, 22:31
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Varför vill du äta torr kyckling?
Jag vill komma ifrån den gummiaktiga sega konsistensen som jag kopplar ihop med den mindre torra.
Citera
2024-02-20, 22:45
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Jag vill komma ifrån den gummiaktiga sega konsistensen som jag kopplar ihop med den mindre torra.

Kanske du köper billig kyckling som är fylld med vatten. De kan bli både sega och torra.
Citera
2024-02-21, 04:43
Medlem
Citat:

Ska du steka kycklingbröst, eller hel kyckling och bara äta bröstet?

De färdiggrillade från butik är marinerade med bland annat eller kanske endast, saltlake, vilket gör dem mörare, saftigare och godare. Låg temperatur i ugnen ger saftigare kött, men dålig grillyta. Är det rena bröstfiléer du vill ha så kan du först steka på dem, och sedan låg temperatur i ugnen. Hel kyckling kan du få stekyta på i ugnen genom att ha grillelementet på och ugnsluckan öppen. Kör så tills den ser fin ut, sedan gör du den klar med låg temp.

När den hela kycklingen sedan nästan nått upp till temp, så kan man åter köra med ugnsluckan öppen och grillelementet på för att få till krispet.
Citat:
Kanske du köper billig kyckling som är fylld med vatten. De kan bli både sega och torra.
Saltlaken gör att kycklingen blir saftigare och mörare. Inte torrare.
Citera
2024-02-21, 04:52
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Jag gör ibland så, att jag steker dem hasrigt runt om i lite smör, så att det blir stekyta bara, och sedan lägger jag dem i en ugnsform och häller på rejält med grädde, som jag i förväg har blandat i lite kryddor eller alternativt mosat en buljongtärning i. Man kan experimentera med olika smaker såklart, men jag tycker att en grönsaksbuljongtärning passar bra. Blir väldigt gott och inte alls torrt, fast man låter dem bli genomhettade ordentligt (som man ju måste med kyckling p.g.a. salmonella- och parasitrisken).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in