2004-07-12, 18:54
Medlem
Har tänkt och handla på Lidl för första gången imorn och skulle behöva lite tips på bra och mindre bra varor. Vad rekommenderar ni och vad bör man undvika i Lidls sortiment?

Detta har kommit fram hittills..(Tackar för sammanställningen flows!)
Kommer uppdateras allt eftersom fler tips droppar in :

Köp:
Tyska korvar
Mozarellapizza
Ostbågar
Ärtsoppa
Färdigskivad ost
Kycklingfilé (färsk)
Redbullkopiorna
Köttbullspytt
Kryddorna
Frysta pizzor

Undvik:
Basvaror
Fryst fisk
Salsasåsen (Kai-nånting)
Ost 2 kg
Citera
2004-07-12, 19:11
Medlem
Slaskets avatar
undvik basvaror. köp ingen pasta, ris, potatis, mjölk osv.
Citera
2004-07-12, 19:17
Medlem
Jag kanske borde förtydliga lite mer vad jag är ute efter. Namnge gärna enskilda matvaror på Lidl som ni rekommenderar eller haft dåliga erfarenheter av..
Citera
2004-07-12, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slasket
undvik basvaror. köp ingen pasta, ris, potatis, mjölk osv.
Va? Varför då? Dom är exakt samma, bara i andra förpackningar.

Lidl har smaskiga tyska korvar. Det finns små korvar med vit/grå skinn som är lite speciella/udda. Deras croissenter är ok. Testa deras Mozarellapizza också. Jag brukar spetsa den med ett halvt paket kebabkött som dom också har.
Öl bör finnas i massor. Deras läsk (Freeway) är ok. Lime och Orange = plus.

Undvik deras frysta fisk. Salsasåsen (Kai-nånting) är mycket mild, smakar inget.
Tyska ostar kan vara värt att testa.
Citera
2004-07-12, 23:23
Medlem
Aziraphales avatar
Det är tur att jag ska flytta nästa månad, för de håller på att bygga en Lidl-affär hundra meter bort. Hade jag bott kvar hade jag säkert frestats att handla där bara för att jag i grund och botten är lat och snål.

Min avoga inställning till Lidl beror på en sak, och det är deras extrema inställning till sina egna varumärken. Som de flesta kanske vet så säljer Lidl bara sina egna märken. Svenska mejerier vägrar att låta sälja sin mjölk i Lidls förpackningar, och Lidl vägrar använda mejeriernas. Istället köps mjölk in från finland, omförpackas i tyskland och körs sen vidare till sverige.

Jag kan mycket väl tänka mig att dricka finsk mjölk, den smakar säkert likadant som svensk. Problemet är bara att det är ett enormt resursslöseri att transportera mjölken flera hundra mil i lastbil istället för att saluföra vanlig svensk mjölk som mejerierna ändå häller ut tusentals liter av varje dag.

Övriga varor bryr jag mig inte om.
Citera
2004-07-12, 23:25
Medlem
BF_Swedens avatar
Jag blev besviken på Lidl:s sortiment när jag var där första gången. Nu vet jag inte om det skiljer sig mellan olika varuhus men här fanns det inte så där jättemycket.

Det enda jag var riktigt nöjd med var ostbågarna. En påse för sex kronor. Billigt och faktiskt godare än andra ostbågar.
Citera
2004-07-12, 23:47
Medlem
mahutma_homos avatar
akta dig för yogurten! om du inte är väldigt förtjust i slem. för det är just vad det är.
Citera
2004-07-12, 23:52
Medlem
jenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aziraphale
Det är tur att jag ska flytta nästa månad, för de håller på att bygga en Lidl-affär hundra meter bort. Hade jag bott kvar hade jag säkert frestats att handla där bara för att jag i grund och botten är lat och snål.

Min avoga inställning till Lidl beror på en sak, och det är deras extrema inställning till sina egna varumärken. Som de flesta kanske vet så säljer Lidl bara sina egna märken. Svenska mejerier vägrar att låta sälja sin mjölk i Lidls förpackningar, och Lidl vägrar använda mejeriernas. Istället köps mjölk in från finland, omförpackas i tyskland och körs sen vidare till sverige.

Jag kan mycket väl tänka mig att dricka finsk mjölk, den smakar säkert likadant som svensk. Problemet är bara att det är ett enormt resursslöseri att transportera mjölken flera hundra mil i lastbil istället för att saluföra vanlig svensk mjölk som mejerierna ändå häller ut tusentals liter av varje dag.

Övriga varor bryr jag mig inte om.

De svenska bonndävlarna får väl skylla sig själva, det är frihandel i europa om du nu inte visste det, om Lidl vill ha sin logga på mjölken är det frivilligt att ställa upp på det, min åsikt är att det svenska bonde-kooperativet har skitit i blåskåpet en gång för mycket!!! Köp mjölk på Lidl, köp kött från Brasilien eller Argentina (mycket bättre är Scan), ost från Tyskland eller Danmark är dessutom godare än Arlas!!!!
Citera
2004-07-12, 23:53
Bannlyst
Ärtsoppan!

Den är fin ! Smakar 100% som soldatens kostar 10 spänn
Citera
2004-07-13, 00:20
Medlem
asterix112s avatar
Prova den färdigskivade osten..
de finns med paprika/chili om jag inte minns fel.
Klart värd att prova.

annars har jag inte handlat så mkt på Lidl..
De har ju inga korgar :/
å vagnarna var på utsidan, upptäkte jag när jag var inne i affären..

så det bidde Willys ist..
Citera
2004-07-13, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siggesork
Har tänkt och handla på Lidl för första gången imorn och skulle behöva lite tips på bra och mindre bra varor. Vad rekommenderar ni och vad bör man undvika i Lidls sortiment?

köp inte deras ost, 2kg eller ngt .. smakar skitdåligt!
och en annan grej .. köpte rakhyvel 40st i 1 eller ngt sånt .. skärde mig flera ggr - slängde skiten
Citera
2004-07-13, 00:35
Medlem
flowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jena
De svenska bonndävlarna får väl skylla sig själva, det är frihandel i europa om du nu inte visste det, om Lidl vill ha sin logga på mjölken är det frivilligt att ställa upp på det, min åsikt är att det svenska bonde-kooperativet har skitit i blåskåpet en gång för mycket!!! Köp mjölk på Lidl, köp kött från Brasilien eller Argentina (mycket bättre är Scan), ost från Tyskland eller Danmark är dessutom godare än Arlas!!!!

Du tänker inte på miljön som går åt för att Lildl är envisa och itne vill köpa mjölk av ett redan stort företag? (De kunde också köpa mjölk av norrmejerier, milko osv).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in