Citat:
Ursprungligen postat av
klyban
Kör jag snabb tillagning så blir kan det bli strimlat, men även mer tårtbitsaktiga och när det är riktigt snabb tillagning.
Dock när jag har löken färsk över mat, så blir den finstrimlad.
Annars ungefär som du gör där, river lök på det grova till pannbiff och köttbullar.(Gillar att det är lite bitar i dessa.)
Finare strimlad är standard i soppa, wok och när jag vill ha stekt/karamelliserad lök till nånting, till löksås föredrar jag hackad dock då jag tycker det blir enklare att få ett bra resultat med finare bitar (gör alltid min löksås bottenredd/roux och med hackad lök så känns det som att jag har bättre kontroll över omrörningen så den inte bränns).
Grova tårtbitar blir det mest när löken bara är med som smaksättare vid långkok av kött tex fläsklägg eller buljongkok där resultatet ska silas, då delas löken oftast bara i 4 på längden.
Jag gör oftast stora satser (inte ovanligt med satser på 2-4 kg färs om jag hittar riktigt bra pris) köttbullar/järpar i ugn (och massor med kålpudding på hösten när vitkålen är billig) och fryser in så jag brukar köra löken i mixern till det.
Mixern kommer ändå alltid fram när jag gör dessa då jag har i finhackade, nästan pureade, champinjoner för att få extra saftighet (och ibland så åker saker som tex morot med i smeten om jag gör köttfärslimpa) utan att hiva i en massa ströbröd så det blir inte ens nån extra disk.