Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-10-30, 10:23
Medlem
supermassives avatar
Såg precis nu att jag har en saltrulle i frysen. Vad kan man göra för något gott med en sån egentligen?
Citera
2009-10-30, 10:46
Medlem
Meteorits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Har inte fått röran i skolan, men skulle gissa att det gula är äggula och tonfisk blandad i gräddfil och lite majonnäs. Helt okej både som sallad och på bakad potatis.
Nä, det tror jag inte på, alltså att du inte fått den i skolan. Alla har ju det. Tror mer det var en enkel tonfisk+ananas+grädde+curry grej... kan bara inte hitta receptet.

Klart man kan ju improvisera med det man vet, men jag tänkte göra rätt mycket... så hade gärna vetat...
Citera
2009-10-30, 11:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Meteorit
Nä, det tror jag inte på, alltså att du inte fått den i skolan. Alla har ju det. Tror mer det var en enkel tonfisk+ananas+grädde+curry grej... kan bara inte hitta receptet.

Klart man kan ju improvisera med det man vet, men jag tänkte göra rätt mycket... så hade gärna vetat...
Gick i skolan på 1970-talet.
Citera
2009-10-30, 11:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Gick i skolan på 1970-talet.
Är den tillagad?
Då skulle jag
A. skära i riktigt tunna skivor med skärmaskin och lägga på macka.
B. Äta den med potatis och en pepparrotssås.
Citera
2009-10-30, 12:45
Medlem
SexyBeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meteorit

Innehåller någonting ananas i skolan så sätter man prefixet "hawaii" framför. Det är en tumregel. Sök således på typ "Hawaiifisk" så kommer du säkert att få upp något resultat.

Citat:
Hawaiifisk (pangasius)

1 ¼ dl grova brödsmulor
1 ¼ dl hackade nötter
450 g fiskfilé (pangasius)
salt & peppar
3-4 msk vetemjöl
1 uppvispat ägg
olivolja att steka i
6 sötpotatisar (ca beroende på storlek...)
1,2 dl mjölk
50-100 g smör
7 dl färsk tärnad ananas
1,2 dl råsocker

Skala potatisen, dela om det behövs och koka i saltat vatten tills den är klar. Tärna ananasen och låt den sedan puttra ihop med råsockret tills den blivit genommjuk och karamelliserad. Pressa sötpotatisen. Klicka ner smör och blanda i mjölken. Smöra en ugnssäker form. När ananasen känns karamelliserad lägger du potatismoset och ananasen i några tunna varvade lager. Grädda i ugnen på 200° tills moset fått fin färg.

Blanda bröd och nötter i en skål. Krydda fiskfiléerna och vänd dem först i mjöl, sedan ägg och sist i nötblandningen. Stek i olivolja.
Citera
2009-11-01, 17:40
Medlem
SexyBeasts avatar
Det är dags för den sedvanliga söndagssteken. Tror ni att tillagning på en planka skulle ligga fransyskan till fördel?
Citera
2009-11-01, 18:12
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexyBeast
Det är dags för den sedvanliga söndagssteken. Tror ni att tillagning på en planka skulle ligga fransyskan till fördel?
Menar du i skivor eller hel som stek?

~Paul~
Citera
2009-11-01, 21:05
Bannlyst
Citat:
Jag tror jag skulle bli förbaskad om jag fick söndagsstek först klockan 20. Den ska ju avnjutas 13.00.

Jag tycker jag har testat de flesta varianter på söndagsstek, men sedvanlig tillagning i ugn är det godaste jag vet.
Citera
2009-11-01, 22:33
Medlem
SexyBeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Menar du i skivor eller hel som stek?

~Paul~

Hel.

Jag avstod dock från plankan.

Hur tror du en planka hade påverkat steken?
Citera
2009-11-01, 22:42
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Hel.

Jag avstod dock från plankan.

Hur tror du en planka hade påverkat steken?
Inte nämnvärt.

~Paul~
Citera
2009-11-02, 00:59
Medlem
Hur mycket färsk basilika motsvarar en tesked torkad sådan?
Citera
2009-11-02, 09:32
Moderator
blomvattnares avatar
Jag har tänkt använda märgben för första gången.
Köttsoppa?

Det finns en del kött på dem också. Är det lämpligt att helt enkelt koka dem under ganska lång tid med lite kryddor, för att så småningom tillsätta morötter, purjo och annat gott?

Sedan har jag tänkt plocka upp benen och frigöra kött och märg och lägga tillbaka dessa i grytan.

Är jag på rätt väg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in