2026-05-07, 15:45
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Det finns ju olika såser på burk till ris och risrätter, som Tika Masala m.m. Tycker dock ofta att dessa har för svag smak och skulle vilja ha enkla tips på såser som ger mer smak till ris man kan koka ihop själv snabbt.
Det är ganska enkelt och ha mer curry i curryburken och pimpa den sötsura och kanske öka syra lite.

Och Santa maria har ju en tikka masala kryddpåse, den kanske kan spica upp det lite till.
Och alternativ är ju att göra en egen, men då är ju det inte lika enkelt längre, eller enkelt är väl det, dock klart mer arbete.

Och vill man öka hetta, så är ju det enkelt med lite chili flakes eller annan favorit man har och som har hetta.
Citera
2026-05-07, 15:55
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.
Vid vilken temperatur ska man servera burrata?
Den serveras kall alternativt rumstempererad . Man kan lägga den på något varmt (exempelvis en pizza) om man vill men den kommer inte smälta utan snarare bli rinnigare och mjukare än den redan är.

Jag käkade för övrigt burrata härom dagen, stod och långkokade en tomatsås och rostade ett par skivor surdegsbröd, gned en vitlök på brödet, drog över tomatsåsen och toppade med en burrata och ett par blad färsk basilika. Mycket gott.
Citera
2026-05-07, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1335991
Oj,sorry!
Tycker bara det är kul att även gamla inlägg får uppmärksamhet.

Citat:
Det finns ju olika såser på burk till ris och risrätter, som Tika Masala m.m. Tycker dock ofta att dessa har för svag smak och skulle vilja ha enkla tips på såser som ger mer smak till ris man kan koka ihop själv snabbt.
Någon nämnde curry. Fräs stark/orientalisk (curry är ju en blandkrydda, så välj en stark) i olja, häll sedan på grädde och koka ihop till en bra konsistens. Klart!
Citera
2026-05-07, 21:09
Medlem
johanponkens avatar
Citat:
Jag älskar indiska burkar med koncentrerade smak-röror, kallade pickle. (Premium-märket här är Patak's, men i specialbutiker finns ofta andra märken med betydligt större burkar, billigare /vikt.)
Till en del använder jag dem som senap på neutrala korvar, och här passar ris, inte vete-baserad pasta. Och det är alltså samma med korven som med riset, att ris är neutralt. (Och naturligtvis passar allt okryddat kött, eller kikärtor, bönor).
Användningen är alltså inte som en ganska voluminös "sås", men små klickar ger en massa smak.
Kanske kan man använda det som "förstärkning" av såser, men jag har inte försökt. Intuitivt skulle jag avråda; men om du testar och finner det bra, kom tillbaka med det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in