Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-05, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hewrgubbe
Ska göra oxfilé, vill steka den men är rädd att den blir för blodig alternativt skosula. Tänkte köra den i ugn tills den blir 55 grader, sen skära tjocka skivor och bryna dom 30 sek på varje sida på full värme. Vad tror ni om det?
Låter som en bra idé. Kör på!
Citera
2018-04-06, 19:07
Medlem
pantywankers avatar
Kycklingkebab bränner fast som satan i stekpannan.
Köpte några kilo av Eldorado Kycklingkebab på Willys igår. Frysen är ganska full så måste steka upp och äta Kebab i flera dagar.
Hur som helst hur jag än ändrar värmen så bränner det fast så in i helvete i stekjärnet.
Jag använder givetvis en riktig gjutjärnspanna ärvd från min Farmor som sköts som ett barn. Använder också endast riktigt smör.
Vad kan detta bero på? Ägg och liknande släpper fint ur min väl insmorda panna.

EDIT: Märket Eldorado är oftast skit jag vet. Detta är Halal jag vet. Men det är nog all kyckling idag i Sverige och jag skiter i om någon läst sagobok på Arabiska över min mat. Den är kanon and that's it.
Senast redigerad av pantywanker 2018-04-06 kl. 19:11.
Citera
2018-04-07, 00:12
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Använder också endast riktigt smör.
Testa med olja.
Citera
2018-04-07, 22:52
Medlem
JustZlatans avatar
På SVT Plus sa dom att mörat kött betyder att de har sprutat in vatten i köttet. Vad är det för vits med det? Jag trodde mörat kött betydde att det är en sorts delikatess.

Sen har jag lagt märke till att det står mörat på frysta kycklingben, men inte på kycklingvingar. På innehållsförteckning står det typ 88% kycklingben, vatten, salt och på kycklingvingarna står det bara kycklingvingar. Så om man ska köpa fryst kyckling är det bästa om man bara köper kycklingvingar?
Citera
2018-04-12, 18:08
Medlem
JustZlatans avatar
Går det att steka honung?
Citera
2018-04-12, 18:34
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan

Varför skulle du vilja göra det?
Citera
2018-04-12, 19:42
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ja, men den smälter och karameliseras, det är ungefär som att steka socker fast processen går lite snabbare eftersom honungen är flytande. Jag antar att du tänker göra en glaze/marinad med honung i och sedan steka, det går utmärkt.
Citera
2018-04-12, 19:59
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Varför skulle du vilja göra det?

För att honung är nyttigt och gott.

Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Ja, men den smälter och karameliseras, det är ungefär som att steka socker fast processen går lite snabbare eftersom honungen är flytande. Jag antar att du tänker göra en glaze/marinad med honung i och sedan steka, det går utmärkt.

Jag tänker ta några skedar ur burken och sen lägga på köttet i stekpannan så att honungen smälter. Marinad med smält honung har jag med mat i ugnen och det blir ganska bra.
Citera
2018-04-12, 20:02
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Jag tänker ta några skedar ur burken och sen lägga på köttet i stekpannan så att honungen smälter. Marinad med smält honung har jag med mat i ugnen och det blir ganska bra.
Funkar utmärkt, honung är en bra bas för att marinera/glaza, blanda lite honung, soja för färgen, hackad vitlök och rosmarin så har du en bra grund för fläsk.

Sedan börjar du steka och penslar över mer av blandningen allt eftersom. Samma gäller om du bara vill ha honung, ta lite i taget.
Citera
2018-04-12, 22:43
Medlem
klybans avatar
Citat:
För att honung är nyttigt och gott.

Värme dödar det mesta nyttiga.
Citera
2018-04-18, 21:51
Medlem
Nihennas avatar
Ska göra cannelloni imorgon vilket inte är något märkligt, dock råkade jag köpa torra lasagneplattor.

Hur mjukar jag upp dem bäst så att de går att rulla? Måste jag koka dem eller räcker det med att lägga dem i blöt ett tag? Ingen risk att de klibbar ihop?
Citera
2018-04-18, 22:39
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Ska göra cannelloni imorgon vilket inte är något märkligt, dock råkade jag köpa torra lasagneplattor.

Hur mjukar jag upp dem bäst så att de går att rulla? Måste jag koka dem eller räcker det med att lägga dem i blöt ett tag? Ingen risk att de klibbar ihop?

Koka plattor - 2 minuter. Om det är så att du ska köra dem i ugnen ett tag med lite vätska
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in