Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-10-22, 05:25
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billingvar
Ska jag ha fryst kyckling köper jag färsk kyckling och stoppar i frysen själv.
Och färsk kyckling kan inte vara sprutad?
Citera
2019-10-22, 05:25
Medlem
Reggaemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billingvar
Köp inte skit! Det blir inget gott av det om du inte har något gott i det. Ska jag ha fryst kyckling köper jag färsk kyckling och stoppar i frysen själv.

Visste inte att det var skit, det var från en restaurangbutik och och då tänkte jag att det skulle vara okej kyckling, bara för att jag "har något gott i det" gör den inte mindre slemmig eller gelé i konsistensen.

Nog för att jag köper svensk kyckling men att bara köpa två färska filéer i förpackning bara för att de är färska för dubbla priset när man kan få 1-2 kilo fryst kyckling för samma pris är bara idiotiskt
9/10 gånger jag har har köpt fryst kyckling så har det vart bra kyckling.
Citera
2019-10-22, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reggaeman
Visste inte att det var skit, det var från en restaurangbutik och och då tänkte jag att det skulle vara okej kyckling, bara för att jag "har något gott i det" gör den inte mindre slemmig eller gelé i konsistensen.

Nog för att jag köper svensk kyckling men att bara köpa två färska filéer i förpackning bara för att de är färska för dubbla priset när man kan få 1-2 kilo fryst kyckling för samma pris är bara idiotiskt
9/10 gånger jag har har köpt fryst kyckling så har det vart bra kyckling.

Om det visar sig vara dåligt brukar jag gå tillbaka till butiken och klaga. Nio gånger av tio får jag pengarna tillbaka. Sist det hände var på Lidl, köttet var skuret i för tjocka skivor och gick inte att banka ut. Det räckte med ett samtal.

Köper man ett kilo kycklingfilet brukar det ligga på någon hundring om man passar på när det är extrapris. När det gäller färskt kött i allmänhet är det bara att passa sig för det färdigmarinerade så brukar det inte vara vatten i. Alltså är det mer kött i ett kilo färskt än ett kilo fryst om man räknar bort vattnet.

Om man bara vill köpa enstaka filéer så rekommenderar jag att man köper en hel kyckling och med ett par enkla snitt skär bort filéerna, det brukar vara billigare. Om man sedan inte vill ha resten av fågeln så lönar det sig ändå. Jag brukar koka buljong på skroven men annars är det busenkelt att koka soppa av det. Koka kycklingen. Låt svalna. Pilla loss de finaste köttbitarna från skrovet och släng resten. Sila buljongen. Kött+buljong blir basen till en god soppa.
Citera
2019-10-22, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Och färsk kyckling kan inte vara sprutad?

Om man undviker "marinerad" brukar det inte vara ett problem.
Citera
2019-10-23, 08:37
Medlem
constants avatar
Ost är väl mat?

Min fråga är varför jag ibland får grynig ost som lätt går sönder när jag väljer vällagrad grynpipig ost som prästost och Svecia?

Vad är tricket för att få bra sådan ost? Inte köpa på extrapris?
Citera
2019-10-23, 12:06
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Ost är väl mat?

Min fråga är varför jag ibland får grynig ost som lätt går sönder när jag väljer vällagrad grynpipig ost som prästost och Svecia?

Vad är tricket för att få bra sådan ost? Inte köpa på extrapris?

Det hör till grynpipiga, vällagrade ostars beskaffenhet. Ju längre lagrad, desto smuligare. Har inget med extrapriser att göra.
Citera
2019-10-23, 12:08
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Det hör till grynpipiga, vällagrade ostars beskaffenhet. Ju längre lagrad, desto smuligare. Har inget med extrapriser att göra.
Men nog tycker jag mig ha köpt lagrade ostar av den typen som inte smular så mycket. Men du menar att den alltid blir smulig om den är lagrad?
Citera
2019-10-24, 17:16
Medlem
Nihennas avatar
Ni som provat, blir fläsklägg med rotmos en trevlig matlåda? Gott att mikra?

Funderar på vad nästa veckas matlåda ska bli, och är så sjukt sugen på fläsklägg med rotmos, och köpte 1,5 kilo till extrapris som finns i frysen.
Citera
2019-10-24, 19:19
Medlem
Diamant-vibbars avatar
4.5 kilo havregryn, 48 ägg och 7 burkar bönor i skafferiet i en månad.

Jag hade två kålhuvuden. De åt jag upp på två dagar.
Nu har jag skaffat tre paket havregryn, två flak ägg och sju burkar vita bönor i tomatsås.

På detta kan jag väl leva gott en månad!?
Jag har en liter rapsolja också . Tips på tillagning?
Citera
2019-10-24, 19:31
Medlem
IpswichEdinburghs avatar
En port havregrynsgröt om dagen och ett stekt ägg med bönor på lördagar. Blä
Citera
2019-10-24, 19:31
Medlem
1 burk vita bönor
48/7 ägg
3/7 paket havregryn
1/7 liter rapsolja

Blanda ihop låt stå och stek sen upp i en stor gryta. Frys in i portioner (30/7)x2 så blir det två härliga måltider per dag.

Annars plockar du ur havregrynen och gör gröt på det varje morgon och en bön-äggröra till middag varje dag.
Citera
2019-10-24, 19:34
Medlem
Diamant-vibbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moonleaf
1 burk vita bönor
48/7 ägg
3/7 paket havregryn
1/7 liter rapsolja

Blanda ihop låt stå och stek sen upp i en stor gryta. Frys in i portioner (30/7)x2 så blir det två härliga måltider per dag.

Annars plockar du ur havregrynen och gör gröt på det varje morgon och en bön-äggröra till middag varje dag.

Nu känner jag inspiration.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in