Citat:
Ursprungligen postat av
Reggaeman
Visste inte att det var skit, det var från en restaurangbutik och och då tänkte jag att det skulle vara okej kyckling, bara för att jag "har något gott i det" gör den inte mindre slemmig eller gelé i konsistensen.
Nog för att jag köper svensk kyckling men att bara köpa två färska filéer i förpackning bara för att de är färska för dubbla priset när man kan få 1-2 kilo fryst kyckling för samma pris är bara idiotiskt
9/10 gånger jag har har köpt fryst kyckling så har det vart bra kyckling.
Om det visar sig vara dåligt brukar jag gå tillbaka till butiken och klaga. Nio gånger av tio får jag pengarna tillbaka. Sist det hände var på Lidl, köttet var skuret i för tjocka skivor och gick inte att banka ut. Det räckte med ett samtal.
Köper man ett kilo kycklingfilet brukar det ligga på någon hundring om man passar på när det är extrapris. När det gäller färskt kött i allmänhet är det bara att passa sig för det färdigmarinerade så brukar det inte vara vatten i. Alltså är det mer kött i ett kilo färskt än ett kilo fryst om man räknar bort vattnet.
Om man bara vill köpa enstaka filéer så rekommenderar jag att man köper en hel kyckling och med ett par enkla snitt skär bort filéerna, det brukar vara billigare. Om man sedan inte vill ha resten av fågeln så lönar det sig ändå. Jag brukar koka buljong på skroven men annars är det busenkelt att koka soppa av det. Koka kycklingen. Låt svalna. Pilla loss de finaste köttbitarna från skrovet och släng resten. Sila buljongen. Kött+buljong blir basen till en god soppa.