2017-08-18, 15:18
Medlem
Stor-Hakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hitokiri-Battosai
Han fick tillbringa 9 av sina år bakom lås och bom som betalning för att han tagit gissningsvis 70 år från någon annan.

Tycker du det låter rättvist?
I vilket annat brott räcker det att man betalar tillbaka en 8-del av det man stulit?
Jag stal din bil värd 200-tusen. Här, du får 25 tusen tillbaka av mig.
Utifrån det resonemanget så är inga straff passandes för brott. Hur mäter man hur långt fängelse ett visst brott ska rendera? Med ditt resonemang ska livstid ges till alla som tar ett liv, även oavsett uppsåt?
Citera
2017-08-18, 15:34
Medlem
Hitokiri-Battosais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Hakan
Utifrån det resonemanget så är inga straff passandes för brott. Hur mäter man hur långt fängelse ett visst brott ska rendera? Med ditt resonemang ska livstid ges till alla som tar ett liv, även oavsett uppsåt?

Står 8 månader i fängelse i proportion till att ha brutalt mördat någon?
Citera
2017-08-18, 15:36
Medlem
Stor-Hakans avatar
Citat:
Står 8 månader i fängelse i proportion till att ha brutalt mördat någon?
Nu fick ju DH 8 års fängelse. Ingen av de som dömdes för mord eller medhjälp till mord fick 8 månaders fängelse.
Citera
2017-08-18, 15:43
Medlem
Citat:
Nu fick ju DH 8 års fängelse. Ingen av de som dömdes för mord eller medhjälp till mord fick 8 månaders fängelse.

Sant, de dömdes till 4 respektive 10 månader.
Ursäkta.
Citera
2017-08-18, 16:05
Medlem
Stor-Hakans avatar
Citat:
Sant, de dömdes till 4 respektive 10 månader.
Ursäkta.
Du håller på och ljuger. Lägg ner.

JB fick tio månader för grov misshandel, inte mord. Jämför detta med 16-åringarna som fick samhällstjänst för misshandeln av Daniel Wretström.
Senast redigerad av Stor-Hakan 2017-08-18 kl. 16:08.
Citera
2017-08-18, 16:19
Medlem
Citat:
Du håller på och ljuger. Lägg ner.

JB fick tio månader för grov misshandel, inte mord. Jämför detta med 16-åringarna som fick samhällstjänst för misshandeln av Daniel Wretström.

Du gillar att sprida osanning omkring dig och det bör du hålla upp med.
De dömdes för 4 respektive 10 månader, vare sig du vill låtsas om det eller inte.
Citera
2017-08-18, 16:53
Medlem
Stor-Hakans avatar
Citat:
Du gillar att sprida osanning omkring dig och det bör du hålla upp med.
De dömdes för 4 respektive 10 månader, vare sig du vill låtsas om det eller inte.
Du får tycka vad du vill, 10 månader är inte orimligt för grov misshandel. De dödade ju inte Hron.
Citera
2017-08-18, 17:08
Medlem
Citat:
De dödade ju inte Hron.

Nej, enligt domarna gjorde de inte det.
Men du och jag vet båda att de är lika skyldiga som de som sparkade honom i huvudet i sju minuter genom att de stod och tittade på.
Citera
2017-08-18, 17:11
Medlem
Stor-Hakans avatar
Citat:
Nej, enligt domarna gjorde de inte det.
Men du och jag vet båda att de är lika skyldiga som de som sparkade honom i huvudet i sju minuter genom att de stod och tittade på.
Jag tycker nog att det är rätt och riktigt att man inte straffas för vad någon annan gör.
Citera
2017-08-18, 17:20
Medlem
Citat:
Jag tycker nog att det är rätt och riktigt att man inte straffas för vad någon annan gör.

Sant, och när någon blir brutalt misshandlad till döds framför dina ögon och du står och hejjar på, då gör du dig inte skyldigt till ett värre brott än om du snattat godis.
Dvs runt 6 månader i fängelse.

Vad är det för fel på dig?
Citera
2017-08-18, 17:27
Medlem
Stor-Hakans avatar
Citat:
Sant, och när någon blir brutalt misshandlad till döds framför dina ögon och du står och hejjar på, då gör du dig inte skyldigt till ett värre brott än om du snattat godis.
Dvs runt 6 månader i fängelse.

Vad är det för fel på dig?
Jag bevittnade en gång en bilstöld. Jag vågade faktiskt inte säga ifrån, tänkte att det fanns risk att jag skulle få en skruvmejsel i magen eller nått.

Borde jag också fått fängelse för den bilstölden menar du?

Att heja på är brottsligt och kan till och med konstituera medgärningsmannaskap. De hejade inte, i så fall hade de dömts mycket hårdare.
Citera
2017-08-18, 17:29
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Jag bevittnade en gång en bilstöld. Jag vågade faktiskt inte säga ifrån, tänkte att det fanns risk att jag skulle få en skruvmejsel i magen eller nått.

Borde jag också fått fängelse för den bilstölden menar du?

Att heja på är brottsligt och kan till och med konstituera medgärningsmannaskap. De hejade inte, i så fall hade de dömts mycket hårdare.
Nu går vi OT men det är väl ändå viss skillnad. En mer seriös liknelse vore väl om du var biltjuvens kamrat, som "hängde på", och stod och hejade på medan din vän låste upp bilen?

Detta beteende är förstås mer eller mindre idioti, beroende på vad för slags brott det handlar om. Men håller med dig om att det ej skall mätas med samma måttstock, som den "aktive" GM:s brott.

Att som du, bli vittne till ett pågående brott men ej ingripa, är ej brottsligt.
Senast redigerad av Ettsjutretton 2017-08-18 kl. 17:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in