2017-08-18, 17:40
Medlem
Stor-Hakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Nu går vi OT men det är väl ändå viss skillnad. En mer seriös liknelse vore väl om du var biltjuvens kamrat, som "hängde på", och stod och hejade på medan din vän låste upp bilen?
Jag behöver inte ens gå tillbaka och läsa domen, de två som fick "låga" straff hejade inte på. Hade de hejat på så hade det nämligen varit brottsligt.
Citat:
Att som du, bli vittne till ett pågående brott men ej ingripa, är ej brottsligt.
I och för sig blev faktiskt en av killarna fälld för att inte ha larmat polisen från sin mobiltelefon. En ganska unik dom, tror aldrig någon blivit dömd för underlåtenhet att avslöja brott faktiskt.

Man har naturligtvis rätt att tycka att de inblandade är mer skyldiga än vad domstolen ansåg och att straffen borde vara högre. Man ska dock komma ihåg vilken avsky det här dådet väckte och vilken hets det var kring rättegångarna. Det finns ingen anledning att tro att domstolarna hållit tillbaka i det här fallet och försökt döma i underkant. Bara de faktum att de skickade en 18-åring till Kumla på 8 års fängelse visar att man inte höll tillbaka. Det finns inte ett enda exempel där en så ung person dömts till så långt straff.

Och som sagt, vad gäller de som fick 4 månader och 10 månader. Jämför med de som sparkade och drämde en planka i huvudet på Daniel Wretström och sedan ringde dit en kamrat som skar halsen av Wretström. Gärningsmännen var i ungefär samma ålder och de kom undan med 50 timmars samhällstjänst! Han som skar halsen av Wretström fick för övrigt rättspsykiatrisk vård och kom ut efter ett år.
Citera
2017-08-18, 18:10
Medlem
Hitokiri-Battosais avatar
Citat:
Detta beteende är förstås mer eller mindre idioti, beroende på vad för slags brott det handlar om. Men håller med dig om att det ej skall mätas med samma måttstock, som den "aktive" GM:s brott.

Givetvis inte samma måttstock.
Men 4 månader? När snatteri kan ge upp till 6 månader?

Det är ett hån mot den dödades och hans familj, och faktiskt mot hela vårt samhälle.
Citera
2017-08-18, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Hakan
Och som sagt, vad gäller de som fick 4 månader och 10 månader. Jämför med de som sparkade och drämde en planka i huvudet på Daniel Wretström och sedan ringde dit en kamrat som skar halsen av Wretström. Gärningsmännen var i ungefär samma ålder och de kom undan med 50 timmars samhällstjänst! Han som skar halsen av Wretström fick för övrigt rättspsykiatrisk vård och kom ut efter ett år.

Så två fel gör ett rätt?`

Varför vill du så gärna att mördare och medlöpare ska springa runt på våra gator?
Citera
2017-08-18, 18:14
Medlem
Citat:
Jag behöver inte ens gå tillbaka och läsa domen, de två som fick "låga" straff hejade inte på. Hade de hejat på så hade det nämligen varit brottsligt.
I och för sig blev faktiskt en av killarna fälld för att inte ha larmat polisen från sin mobiltelefon. En ganska unik dom, tror aldrig någon blivit dömd för underlåtenhet att avslöja brott faktiskt.

Man har naturligtvis rätt att tycka att de inblandade är mer skyldiga än vad domstolen ansåg och att straffen borde vara högre. Man ska dock komma ihåg vilken avsky det här dådet väckte och vilken hets det var kring rättegångarna. Det finns ingen anledning att tro att domstolarna hållit tillbaka i det här fallet och försökt döma i underkant. Bara de faktum att de skickade en 18-åring till Kumla på 8 års fängelse visar att man inte höll tillbaka. Det finns inte ett enda exempel där en så ung person dömts till så långt straff.

Varför tjatar du om Wretström i denna tråd? Domen mot hans mördare är irrelevant när vi diskuterar Johns mördare!
Försök hålla dig till ämnet, men skit i att berätta vad du vet om dina idoler! Direkt pinsamt att läsa det du skriver faktiskt!
Frågan kvarstår; vad gör mördarsvinen idag? Sen undrar jag hur de kan leva med sig själva och hur någon annan kan leva med dem?
Ni som inte avgudar svinen likt storhåkan får gärna hänga ut dem!
Citera
2017-08-18, 18:44
Medlem
Stor-Hakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hitokiri-Battosai
Så två fel gör ett rätt?`
Min poäng var att de i Hron-fallet knappast fick en mild behandling av rättssystemet utifrån de lagar vi har. Tvärtom fick några av dem rekordstraff.
Citat:
Ursprungligen postat av kontantkonungen
Varför tjatar du om Wretström i denna tråd? Domen mot hans mördare är irrelevant när vi diskuterar Johns mördare!
Tvärtom är Wretströmfallet oerhört bra jämförelse vad gäller de som gjorde sig skyldiga till grov misshandel. Och det styrker min åsikt ännu mer om att de i Hronfallet behandlades väldigt hårt och de i Wretströmfallet behandlades väldigt milt.
Citat:
Frågan kvarstår; vad gör mördarsvinen idag?
Jag har redan svarat på detta. En av dem återföll i brott för några år sedan och fick några månaders fängelse för sambobråk. De andra går till jobbet, hämtar på dagis, lagar middag, borstar tänderna och kollar mellon. Ungefär så.
Citat:
Haha, skön argumentation!
Citera
2017-08-18, 18:55
Medlem
Citat:

Citat:
Vad är skönt med att människor som avrättat en pojke idag går runt och beter sig som att de sonat sina brott? Om du har oturen att en dag någon du bryr dig om råkar ut för något riktigt hemskt, kommer du tycka det är lika skönt då, eller är du en hycklare?
Citera
2017-08-18, 19:04
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Vad är skönt med att människor som avrättat en pojke idag går runt och beter sig som att de sonat sina brott? Om du har oturen att en dag någon du bryr dig om råkar ut för något riktigt hemskt, kommer du tycka det är lika skönt då, eller är du en hycklare?

Men sansa dig, skribenten har inte uppgivit någon åsikt om det. Hen ironiserar över en dåligt förd argumentation. Hen har svarat på en fråga med vad hen tror de gör.
Citera
2017-08-18, 19:05
Medlem
Stor-Hakans avatar
Citat:
Vad är skönt med att människor som avrättat en pojke idag går runt och beter sig som att de sonat sina brott?
Det är ju det de har...sonat sina brott. I alla fall enligt rättssystemet. Själv är jag väl tveksam till detta.
Citat:
Om du har oturen att en dag någon du bryr dig om råkar ut för något riktigt hemskt, kommer du tycka det är lika skönt då, eller är du en hycklare?
Kan du vara bussig och citera att jag tyckt att de här GMs straff varit "sköna?" Inte? Du hittar alltså på! Man låter inte brottsoffer bestämma straff, det finns goda skäl för detta eftersom till och med cykelstölder skulle rendera dödsstraff om brottsoffer fick bestämma vad gärningsmannen i just deras brott ska få för straff.
Citera
2017-08-18, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men sansa dig, skribenten har inte uppgivit någon åsikt om det. Hen har svarat på en fråga med vad hen trir de gör.

Icke så, vi har diskuterat vilket straff som är rimligt och hen har tydligt förklarat att med tanke på vad de gjort har deras straff varit rimliga. Jag är av en annan åsikt och argumenterar för den saken.
Detta är inte rätt forum för att sitta och proklamera tunn hud och "säkra rum".
Citera
2017-08-18, 19:07
Medlem
Citat:
Man låter inte brottsoffer bestämma straff [...]
till och med cykelstölder skulle rendera dödsstraff om brottsoffer fick bestämma vad gärningsmannen i just deras brott ska få för straff.

Suck. Med tanke på vilken nivå du väljer att lägga din intelligens tror jag vi även lägger ner den här parodin på diskussion.
Citera
2017-08-18, 19:11
Medlem
Citat:
Lägg ner fjant, jag är inte här för att argumentera med dig.
Jag är intresserad av att svinen inte ska kunna springa runt i samhället och leva som vanligt folk. (Håkan, för att du ska slippa kommentera det... vanligt folk i min och de flestas värld innefattar inte kräk som mördat)
Ärligt talat är det inte mer än rätt att de straffas då länge de lever! John lever tyvärr inte längre, men däremot har han många närstående som än idag lider för att några patetiska svin mördade honom!
Citera
2017-08-18, 19:11
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Icke så, vi har diskuterat vilket straff som är rimligt och hen har tydligt förklarat att med tanke på vad de gjort har deras straff varit rimliga. Jag är av en annan åsikt och argumenterar för den saken.
Detta är inte rätt forum för att sitta och proklamera tunn hud och "säkra rum" .

Men detta är sagt utifrån vad liknande brott brukar få för domar, helt enkelt en saklig jämförelse och inte ett utifrån en personlig åsikt.

Det fetade... Men det är ju en fördel om man har normal läsförståelseförmåga i vart fall, du verkar inte ens förstå vad du angriper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in