2008-06-19, 00:40
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Om det jag hört om Frieda är sant så är det inte särskilt troligt.
Ska vara en av de hårdaste åklagarna i Sverige enligt mellansvenska journalister.
Vilka tidigare mål har hon vart inblandad i där hon visat sin hårdhet?
Hon vek sig dock tidigt i detta mål då hon tog en kort tim out efter sina fadäser med den felaktiga europiska häkningsorden.
2008-06-19, 00:44
Medlem
vårblommas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beccasin
Varför skall du fälla någon det saknas bevis mot? Vad skulle vi få för rättsamhälle då?

Jag tror tyskan är helt oskyldig hon skrattar och ler och hävdar bestämt att hon inte gjort detta. Allt detta genom hennes försvarsadvokat.

Hur kan du vara så säker på att det helt saknas bevis och att hon är oskyldig då?
Om hon vore oskyldig så borde hon väl inte sitta och le, då skulle hon väl istället sitta där och vara orolig varför hon blir omhäktad stup i ett. Nej, hon sitter väl där och ler för att hon har planerat morden in i minsta detalj och är säker på att bli frikänd ..... och det är väl därför som polisen och åklagarna har mycket att reda ut och därför tiden går. Jag tror att det är tyskan. Och polisen måste klara upp det här hemska morden, så jäkla sjukt att mörda två små barn
2008-06-19, 00:53
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vårblomma
Hur kan du vara så säker på att det helt saknas bevis och att hon är oskyldig då?
Om hon vore oskyldig så borde hon väl inte sitta och le, då skulle hon väl istället sitta där och vara orolig varför hon blir omhäktad stup i ett. Nej, hon sitter väl där och ler för att hon har planerat morden in i minsta detalj och är säker på att bli frikänd ..... och det är väl därför som polisen och åklagarna har mycket att reda ut och därför tiden går. Jag tror att det är tyskan. Och polisen måste klara upp det här hemska morden, så jäkla sjukt att mörda två små barn
Hon kan sitta och le tackvare en behaglig och kärvänlig behandling från en stalkande förhörsledare.
Och har hon planerat morden utan att lämnat spår så är det den perfekta dådet som bör tillskrivas svensk kriminalhistoria.
2008-06-19, 00:54
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tantalora
Naturligtvis ska det finnas något att gå på.
Jag tror faktiskt att de har det.
Vad än hennes advokat säger. Det är hans jobb att säga att hon inte gjort något brottsligt. Hennes tyska advokat ville inte kommentera alla hennes E-mail/SMS till T, Varför då? Varför säger inte svenske Advokaten något om det? Antar för att det inte ligger i hennes (CS) intresse.

Vänd på detta. När det gäller Lillrunken, han blev inte satt bakom lås och bom. Det var väl ingen (utom han själv) som tyckte det var rimligt.

Ända sedan det klargjordes att det saknades DNA som kunde koppla henne till brottsplats och det förmodade mordvapnet så anser jag att hon längre inte skall hållas frihetsberövad. För då anser jag det saknas incitament för att hålla henne fortsatt häktad. Då borde det ligga i åklagarens och polisens intresse att finna sådana konkreta bevis som kan stärka misstankarna mot henne för att åter frihetsberövas.

Jag tror att e-posttrafiken är något som skall avhandlas under förhören som pågår och det kan vara en anledning till att dessa ännu inte dryftas. Så jag skall inte spekulera något i vad som sägs i dessa ännu.
2008-06-19, 02:43
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Kan det vara så att åklagaren Frieda.G bara hoppar in i förhandlingar med en mall från polisen till TR och sen därefter hålls utanför utredningen?

Inte en chans. Hon styr och ställer själv. FG är motsatsen till en nickedocka.

Citat:
Ursprungligen postat av Ca va
Frikänns hon så beror det på att hon är oskyldig och att åklagaren inte har lyckats bevisa att hon är skyldig bortom allt rimligt tvivel. Döms hon så beror det väl på att åklagaren har lyckats med sitt åtal och att rekvisiten för brottet är uppfyllt. Men Frieda har inte imponerat, det verkar som om Frieda inte är objektiv i sin förundersökning.

Ogillas åtalet i samtliga instanser där det tas upp, ska CS betraktas som oskyldig. Ett frikännande är ju inte detsamma som ätt den misstänkte aldrig har begått de brott som denne misstänkts/häktats/åtalats/suttit i rätten för.
2008-06-19, 02:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
:

Ogillas åtalet i samtliga instanser där det tas upp, ska CS betraktas som oskyldig. Ett frikännande är ju inte detsamma som ätt den misstänkte aldrig har begått de brott som denne misstänkts/häktats/åtalats/suttit i rätten för.
Det här kan inte poängteras tillräckligt ofta.
Särskilt den korrekta termen betraktas som oskyldig.
Man behöver ju inte vara oskyldig för att betraktas som oskyldig. Och så måste det vara i ett rättssystem.
2008-06-19, 03:13
Medlem
DeBalys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Och har hon planerat morden utan att lämnat spår så är det den perfekta dådet som bör tillskrivas svensk kriminalhistoria.

Om inte annat så är det här två av de mest bestaliska morden i svensk kriminalhistoria.
Senast redigerad av DeBaly 2008-06-19 kl. 03:20.
2008-06-19, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beccasin
Det handlar väl inte om vad man tror det handlar väl att det skall bevisas rättsligt.

Och enligt det vi vet så har inte polisen så mycket att komma med. Bara indicier.
Enligt det "vi" eller du vet?
2008-06-19, 08:15
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Kan man anta att uppgifterna till TT om bevisläget har sitt ursprung i en konflikt mellan Frieda och polisen? Vad vill de som i så fall går till TT ha ut av det? Rimligtvis vill de styra utredningen åt ett annat håll än vad Frieda vill.
Konflikten (med åtföljande frustration) kan gälla att FG har täppt igen vissa kanaler som annars skulle läcka som ett såll. - Kanske källorna simmar omkring i dessa kanaler? Andra poliskällor liksom chefsåklagaren är inte överens med TT-källorna. - Den bästa bedömningen görs förstås av de få utvalda som har tillgång till hela utredningsmaterialet.
2008-06-19, 08:22
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Inte en chans. Hon styr och ställer själv. FG är motsatsen till en nickedocka.
Och hon ler inte heller i onödan - och blir väldigt fort förnärmad.
2008-06-19, 09:59
Medlem
ooooos avatar
Frieda Gummesson

Fall Frieda Gummeson vart förundersöningsledare i:

Bobbys styvpappa:
http://vasteras.expressen.se/nyheter/1.1039621/styvpappan-panikflyttas

Balkongmordet i Köping:
http://vasteras.expressen.se/Nyheter/1.750586/aklagare-kraver-livstid-for-balkongmord-i-koping
http://www.sr.se/cgi-bin/vastmanland/nyheter/artikel.asp?Artikel=1398850

Bandidos:

http://www.vlt.nu/artikelmall.asp?version=720208

Man fälld för våldtäkt mot 8-åring, friades efter 7 år:

http://archive.corren.se/archive/2007/7/7/j9ztvhp77kwvbag.xml

http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=1-AV_ID=466246,00.html

Är det jag hittar just nu, för er som ville veta lite om Gummessons historik.
2008-06-19, 10:15
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Konflikten (med åtföljande frustration) kan gälla att FG har täppt igen vissa kanaler som annars skulle läcka som ett såll. - Kanske källorna simmar omkring i dessa kanaler? Andra poliskällor liksom chefsåklagaren är inte överens med TT-källorna. - Den bästa bedömningen görs förstås av de få utvalda som har tillgång till hela utredningsmaterialet.

Konflikter i en organisation kan så klart bero på både personliga motsättninga och motsättningar i sakfrågor, att det läcker på grund av att FG försöker stoppa läckor är inte min första tanke.

Sen kan jag inte komma ifrån känslan att FG har fått yppandeförbud av sin chef. När hörde vi en kommentar från henne senast, ja utöver inga kommentarer?
Nämnde inte någon något kontroversiellt om FG när hon blev tillsatt som förundersökningsledare?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in