2008-06-08, 23:40
  #8929
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tantalora
Hennes syster har berättat att de slutade chatta med varandra strax efter klockan 19 måndagen den 17 mars. Tio minuter senare öppnade sambon dörren till vad han kallat ”skräckens hall”.

– Tio minuter av ens liv. Att en människa kan göra så mycket skada på så kort tid, säger han. [/i]

Det är den här artikeln jag tänker på.
Verkligen 10 minuter av ödets nyckfulla ironi. Hade sambon kommit några minuter tidigare så hade detta kanske förhindras eller att gm kunnat pekas ut och inväntat ett långt liv bakom galler.
Detta timande på 10 minuter mellan morden och sambons hemkomst känns som om detta inte var planerat utan som ett djärvt chanstagande att förinta denna lilla familj.
Det känns tragiskt att några få minuter kunde släcka barnens liv.
2008-06-09, 05:42
  #8930
Medlem
miapetters avatar
Enligt vad jag kan förstå har CS varit i Arboga vid flera tillfällen de närmaste dagarna före dådet. Jag kan, utifrån det, inte få det till något annat än att hon planerat det hela...
Det hade inte spelat någon roll vad som kunnat hända som fått henne att avstå att utföra dådet denna dag, det hade kommit andra tillfällen.
Jag tror det hela var planerat så tillvida att hon bestämt sig för vad som skulle hända...hon väntade bara på rätt tillfälle...
__________________
Senast redigerad av miapetter 2008-06-09 kl. 05:56.
2008-06-09, 07:29
  #8931
Medlem
ooooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Enligt vad jag kan förstå har CS varit i Arboga vid flera tillfällen de närmaste dagarna före dådet. Jag kan, utifrån det, inte få det till något annat än att hon planerat det hela...
Det hade inte spelat någon roll vad som kunnat hända som fått henne att avstå att utföra dådet denna dag, det hade kommit andra tillfällen.
Jag tror det hela var planerat så tillvida att hon bestämt sig för vad som skulle hända...hon väntade bara på rätt tillfälle...

Detta är vad jag också tror, jag tror att CS hade stenkoll på hela familjen och att det inte alls är en slump att morden skedde så pass tätt inpå att T kom hem. Jag tror inte ett ögonblick på någon psykos heller, jag tror hon har iakttagit dem under lång tid och den 17:e såg hon sin chans....
2008-06-09, 07:58
  #8932
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ooooo
Detta är vad jag också tror, jag tror att CS hade stenkoll på hela familjen och att det inte alls är en slump att morden skedde så pass tätt inpå att T kom hem. Jag tror inte ett ögonblick på någon psykos heller, jag tror hon har iakttagit dem under lång tid och den 17:e såg hon sin chans....


Jag tror faktiskt inte att det ena behöver utesluta det andra...
mirran_h mfl har beskrivit olika förlopp av psykoser som gör att jag inte utesluter att en sådan kan ha spelat roll oxå.
Usch, det är så j-a bedrövligt alltihop så det är overkligt!
2008-06-09, 08:49
  #8933
Bannlyst
CS KAN ha en psykisk störning, står det i media. En psykisk störning innebär allt från neuroser, depressioner till mer svåra tillstånd. Hon har genomgått eller ska genomgå en mindre undersökning..Om hon nu är så sjuk så är det otroligt att det inte kommit fram ännu. OM hon behandlats av läkare för psykotiska tillstånd (vilket inte jag tror) så äter hon mediciner för att förhindra nya insjuknanden.
Jag har aldrig hört om psykotiska tillstånd som varat några minuter eller timmar. De enda psykoser som kommer så snabbt och klingar av lika snabbt är dem man kan få av droger.
OM det nu finns folk som hamnar tillfälligt i psykos så kan väl de drabba fler än CS? Då kan gärningsmannen vara vem som helst som fått en blixtpsykos den dagen. Någon som liksom CS beter sig rationellt och lugnt (vilket det låter som att hon gör)
2008-06-09, 09:10
  #8934
Bannlyst
Trappen inomhus är intressant. Kanske är det så att E när hon blev nedslagen förknippar trappan med allt de hemska som hände? Eller kom någon ner från trappan? Kan en gm smugit in i huset, gått upp på övervåningen för att där förvissa sig om att E och barnen var ensamma? Familjen har ju tätt umgänge med resten av släkten vilket E skrivit i sin blogg så gm borde inte ha vetat vilka som befann sig i huset.
2008-06-09, 09:46
  #8935
Medlem
mirran_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
CS KAN ha en psykisk störning, står det i media. En psykisk störning innebär allt från neuroser, Jag har aldrig hört om psykotiska tillstånd som varat några minuter eller timmar.


Nej, neuroser är inga psykiska störningar!!!. Då skulle hela svenska folket lida av psykiska störningar, inkluderat dig och mig.

I mitt arbete med sjuka personer har jag upplevt psykotiska tillstånd som varar från "en minut" till timmar, så Marioo du är ute och cyklar.

Citat:
De enda psykoser som kommer så snabbt och klingar av lika snabbt är dem man kan få av droger.

Fel igen. En "absolutist" dvs en person som inte använder droger/alkohol mm kan få plötsliga psykosgenombrott, flukturerande.
2008-06-09, 10:01
  #8936
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
/.../ OM det nu finns folk som hamnar tillfälligt i psykos så kan väl de drabba fler än CS? Då kan gärningsmannen vara vem som helst som fått en blixtpsykos den dagen. Någon som liksom CS beter sig rationellt och lugnt (vilket det låter som att hon gör)
Att en gråkall måndag åka till Arboga för att studera vikingalämningar låter som något av en blixtpsykos... Att sedan försöka föreviga stenresterna med en mobilkamera men pga dåligt väder tvingas radera bilderna kan inte anses tillhöra kategorin snilleblixtar.
2008-06-09, 10:06
  #8937
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tantalora
Jag vill veta varför Tyska Advokaten Tanja inte kommenterade uppgifterna att CS skickade otal SMS och e-mail.
Varför kommenterade hon inte det?
Hon kunde sagt:
Att min klient förnekar det.
Att min klient hade så mycket att säga T
Att min klient hade lite svårt att bryta upp, men jag skulle inte kalla det för stalking.
Att min klient har aldrig skickat SMS/e-mail! Måste vara någon hackare!
Att min klient ???
Varför sa hon ingenting?

TB kanske också var belagd med yppandeförbud.
2008-06-09, 10:10
  #8938
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Enligt vad jag kan förstå har CS varit i Arboga vid flera tillfällen de närmaste dagarna före dådet. Jag kan, utifrån det, inte få det till något annat än att hon planerat det hela...
I så fall lär hon sakna alibi för de tillfällen då hon kunnat konstateras ha befunnit sig i Arboga. - Det kan då tyckas anmärkningsvärt att inte ett enda vittne kunnat uppbringas för en säker identifiering.
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Det hade inte spelat någon roll vad som kunnat hända som fått henne att avstå att utföra dådet denna dag, det hade kommit andra tillfällen.
Jag tror det hela var planerat så tillvida att hon bestämt sig för vad som skulle hända...hon väntade bara på rätt tillfälle...
Och varje gång hade hon sin skadade hammare i högsta beredskap..?
2008-06-09, 10:18
  #8939
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
/.../ Detta timande på 10 minuter mellan morden och sambons hemkomst känns som om detta inte var planerat utan som ett djärvt chanstagande att förinta denna lilla familj. /.../
Sambon hade glömt sina nycklar - och gm/gk hade skäl att inte förvänta sig dennes hemkomst. - Annars var ju tidpunkten perfekt vald med tanke på att tåget till Stockholm skulle avgå kl. 19.34.
2008-06-09, 10:32
  #8940
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
I så fall lär hon sakna alibi för de tillfällen då hon kunnat konstateras ha befunnit sig i Arboga. - Det kan då tyckas anmärkningsvärt att inte ett enda vittne kunnat uppbringas för en säker identifiering.
Och varje gång hade hon sin skadade hammare i högsta beredskap..?


Jag tror inte det saknas vittnen för fler tillfaällen än den 17onde...
Hammarfan var möjligen med fler gånger till kvarteret Hammaren av en som i Sverige håller på Hammarby! Annars var nog mordvapnet utbytbart för denne gm.

Tidpunkten kan oxå varit desperat då det stundade en Tysklandsresa ganska snart...
__________________
Senast redigerad av miapetter 2008-06-09 kl. 10:41.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in