2008-07-01, 15:37
  #10129
Medlem
ooooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Sedan att jämföra lidande och vem som lider mest tycker jag är helt förkastligt. Självklart att E har haft den största förlusten och på ett vidrigt sätt. Men, OM det skulle vara fel GM, så är det också ett stort lidande. Att bli anklagad för barnamord och ett bestialiskt brott, att sitta häktad isolerad från omgivningen, att inte veta vad det är som händer, att mista sin mor. Lidandena i sig kan upplevas lika stora för den enskilde individen. Livet blir aldrig detsamma för någon av de inblandade.

Fast det tycker inte jag, men som tur var får vi tycka olika.

Som jag skrev, så menar jag absolut inte att man inte kan diskutera andra GM. Diskutera på ni, jag kommer, som jag gjort hela tiden, tala om när jag ser uppenbara lögner. Jag kommer rätta när det påstås saker som verkligen inte stämmer, men diskussionen måste få finnas.

Veckans klubba: Nicklas är ju däremot friad från all mistanke, att spekulera om honom som gärningsman känns enbart som bortkastade tid. Samt att jag, trots att jag vet och sett vad han är kapabel till, känner en oerhörd sympati för honom. Han har förlorat sina barn, han fick veta detta av polisen: Framkastat som om det vore en betydelselös mening, när det i själva verket var en mening som rasade hela hans värld. Han har vart misstänkt för morden, men han är friad. Friad, till skillnad från CS som fortfarande är misstänkt för morden. Tillomed på sannolika skäl misstänkt.

Jag förstår att detta inte räcker för att ni ska vara övertygade om hennes skuld. Det hade inte räckt för mig heller, om jag inte vetat det jag vet. Självklart är det lättare för mig och de med mig som vet det vi vet. Vi kan bli lite frustrerade av att läsa om de, stundtals glorifierade, försvarstal som skrivs i CS's ära eftersom vi de facto ser henne som en mördare. En mördare som mördat två barn i vår närhet. Men skriv på ni, debatten behövs. Diskussionerna behövs.

Beccasin: Återigen visar du på en oerhört låg nivå. T kan inte beskyllas för nånting. Ja, hade inte T och Emma blivit ett par hade inte detta hänt. MEN, hur sjutton skulle någon av dem veta det? Hur skulle T ha kunnat veta då, att det val han gjorde när han blev romantisk med CS, skulle sluta så här illa? Inte ens hennes närmsta, hennes familj eller vänner, verkar ju ha anat, hur kan man då begära att T skulle ha gjort det när han inte alls kände henne särskilt bra. Begär inte mer av andra än du begär av dig själv!
2008-07-01, 15:38
  #10130
Medlem
DeBalys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Nu tycker jag att du blandar ihop saker. För det första så är nog alla överens om den stora tregedin som skett. Vi lider med föräldrarna och har gjort det sedan dag ett. För egen del har jag önskat skriva något till E här men det finns inga ord... Jag önskar det fanns det, något som kunde mildra sorgen, jag tänker på dem varje dag och det helvete de har. Jag är glad att de i sorgen använder kraften på ett konstruktivt sätt. Jag skulle bara vilja hålla om dom... Jag önskar jag kunde göra något...

Just det ohyggliga som hänt driver nog många att få veta. Hur kunde det hända? Det är för de flesta alldeles obegripligt. Vi söker fakta och vi söker svar. På så sätt förenas vi alla här på FB, för att få svar på frågan VARFÖR?
Att få fast GM är för detta väldigt viktigt. Det är viktigt för familjen att kunna gå vidare och för oss andra att kunna förstå och kanske också kunna hindra liknande händelser. Så långt är jag med dig fullständigt.

Däremot är det för många av oss som inte sitter på "hemliga bevis" inte lika självklart att det är rätt GM. Vad det gäller CS så finns det en del som talar för henne som GM men också sådant som talar emot. Det är väl det vi försöker diskutera om här?

Sedan att jämföra lidande och vem som lider mest tycker jag är helt förkastligt. Självklart att E har haft den största förlusten och på ett vidrigt sätt. Men, OM det skulle vara fel GM, så är det också ett stort lidande. Att bli anklagad för barnamord och ett bestialiskt brott, att sitta häktad isolerad från omgivningen, att inte veta vad det är som händer, att mista sin mor. Lidandena i sig kan upplevas lika stora för den enskilde individen. Livet blir aldrig detsamma för någon av de inblandade.

Mördare är ofta mycket jobbiga människor, inte sällan mycket egoistiska och självcentrerade personligheter som nästan alltid bär på en stor och ackumulerad ilska som byggts upp under många år av personliga motgångar och tillkortakommanden.

Den som har gjort det här dådet har ringa respekt för människoliv, men man får samtidigt inte glömma bort att den ringa respekten med stor säkerhet bottnar ur långvarig psykisk sjukdom.

Så visst är det en tragedi för alla inblandade.
__________________
Senast redigerad av DeBaly 2008-07-01 kl. 15:58.
2008-07-01, 15:55
  #10131
Medlem
enrA Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ooooo
Fast det tycker inte jag, men som tur var får vi tycka olika.

Som jag skrev, så menar jag absolut inte att man inte kan diskutera andra GM. Diskutera på ni, jag kommer, som jag gjort hela tiden, tala om när jag ser uppenbara lögner. Jag kommer rätta när det påstås saker som verkligen inte stämmer, men diskussionen måste få finnas.

Veckans klubba: Nicklas är ju däremot friad från all mistanke, att spekulera om honom som gärningsman känns enbart som bortkastade tid. Samt att jag, trots att jag vet och sett vad han är kapabel till, känner en oerhörd sympati för honom. Han har förlorat sina barn, han fick veta detta av polisen: Framkastat som om det vore en betydelselös mening, när det i själva verket var en mening som rasade hela hans värld. Han har vart misstänkt för morden, men han är friad. Friad, till skillnad från CS som fortfarande är misstänkt för morden. Tillomed på sannolika skäl misstänkt.

Jag förstår att detta inte räcker för att ni ska vara övertygade om hennes skuld. Det hade inte räckt för mig heller, om jag inte vetat det jag vet. Självklart är det lättare för mig och de med mig som vet det vi vet. Vi kan bli lite frustrerade av att läsa om de, stundtals glorifierade, försvarstal som skrivs i CS's ära eftersom vi de facto ser henne som en mördare. En mördare som mördat två barn i vår närhet. Men skriv på ni, debatten behövs. Diskussionerna behövs.

Beccasin: Återigen visar du på en oerhört låg nivå. T kan inte beskyllas för nånting. Ja, hade inte T och Emma blivit ett par hade inte detta hänt. MEN, hur sjutton skulle någon av dem veta det? Hur skulle T ha kunnat veta då, att det val han gjorde när han blev romantisk med CS, skulle sluta så här illa? Inte ens hennes närmsta, hennes familj eller vänner, verkar ju ha anat, hur kan man då begära att T skulle ha gjort det när han inte alls kände henne särskilt bra. Begär inte mer av andra än du begär av dig själv!

Är det inte dags att lägga bevisen för att CS är GM på FB-bordet då?
Jag tvivlar starkt på att en tråd på FB skulle vara till men för utredningen. Är inte FUn i stort klar nu förresten?
Vi som fortfarande tvivlar "tyskmaffian/idioterna/inte Arbogaborna" skulle ju tystas effektivt då och vi skulle slippa tokiga postningar om Ts skuld etc. etc.
2008-07-01, 16:08
  #10132
Medlem
ooooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enrA Anka
Är det inte dags att lägga bevisen för att CS är GM på FB-bordet då?
Jag tvivlar starkt på att en tråd på FB skulle vara till men för utredningen. Är inte FUn i stort klar nu förresten?
Vi som fortfarande tvivlar "tyskmaffian/idioterna/inte Arbogaborna" skulle ju tystas effektivt då och vi skulle slippa tokiga postningar om Ts skuld etc. etc.

Nej, det är inte dags. Iaf jag kommer inte berätta nåt här. Ni får veta det vi vet och troligtvis en hel del till den dag rättegången börjar.
2008-07-01, 16:33
  #10133
Medlem
enrA Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Är det inte det vi är ombedda att inte göra?
Svärta ner CS mer innan dom fallit?

Till idioterna räknar jag personligen bara sådana som Beccasin, inte många av övriga "icke Arbogabor" eller "Tyskfalangen"!

Ett bevis för skuld är väl knappast att svärta ner någon om man kan styrka det?
Att E pekat ut CS tex. eller en granne såg CS komma utspringande ur huset straxt innan T kom hem är ju inte nedsvärtning utan bara bevis/indicier på CS skuld.

Kan inte uttala mig för andra men efter att följt alla trådarna har jag lite svårt för "hemliga" bevis. Det har ju förekommit ganska mycket av den varan i dessa trådar.
2008-07-01, 16:51
  #10134
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ooooo
Jag förstår att detta inte räcker för att ni ska vara övertygade om hennes skuld. Det hade inte räckt för mig heller, om jag inte vetat det jag vet. Självklart är det lättare för mig och de med mig som vet det vi vet. Vi kan bli lite frustrerade av att läsa om de, stundtals glorifierade, försvarstal som skrivs i CS's ära eftersom vi de facto ser henne som en mördare. En mördare som mördat två barn i vår närhet. Men skriv på ni, debatten behövs. Diskussionerna behövs.

Jag kan också förstå att om ni sitter på information om starka bevis som vi andra inte känner till i denna trAgedi (såg att jag stavat fel tidigare) så är det frustrerande att vi andra inte fattar att hon är skyldig.

Jag har varken förtalat de inblandade eller glorifierat någon så jag känner mig inte skyldig. Inte heller känner jag att jag hör till vare sig "Arbogamaffian" eller "tyskmaffian" (fast jag vet inte hur ni "klassar" mig). Men, jag kan förstå båda sidor. Och, så länge ingenting mer avslöjas i pressen så tycker jag att det är bra at det finns en motvikt i det som skrivs. Det händer att det som kan verka "sannolikt" inte är det, precis som det som verkar "osannolikt"...
Tänk bara på hur osannolikt det är att ett person fotograferat BÅDE offer och gärningsman pga ny kamera (Englamordet).
2008-07-01, 17:07
  #10135
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeBaly
Mördare är ofta mycket jobbiga människor, inte sällan mycket egoistiska och självcentrerade personligheter som nästan alltid bär på en stor och ackumulerad ilska som byggts upp under många år av personliga motgångar och tillkortakommanden.

Den som har gjort det här dådet har ringa respekt för människoliv, men man får samtidigt inte glömma bort att den ringa respekten med stor säkerhet bottnar ur långvarig psykisk sjukdom.

Så visst är det en tragedi för alla inblandade.

Ja, du är klok. Det finns dock många olika "sorters" mördare. Just sättet som den här mördaren berövade livet på två små oskyldiga barn gör att man "måste" få veta. Trots att, oavsett anledning, så kommer man ändå inte att förstå.
2008-07-01, 17:17
  #10136
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enrA Anka
Ett bevis för skuld är väl knappast att svärta ner någon om man kan styrka det?
Att E pekat ut CS tex. eller en granne såg CS komma utspringande ur huset straxt innan T kom hem är ju inte nedsvärtning utan bara bevis/indicier på CS skuld.

Kan inte uttala mig för andra men efter att följt alla trådarna har jag lite svårt för "hemliga" bevis. Det har ju förekommit ganska mycket av den varan i dessa trådar.


O hur menar du att jag skulle kunna styrka at E pekat ut CS tex?
Är ju övertygad om att E inte kommer att skriva något sådant på fb innan rättegången! Likaså grannars berättelser, har polisen bett dem vara tysta om vad de ev sett o de sedan sagt något till någon skulle nog inte de heller verifiera det här...

Det är ju det som är problemet, det vi ev vet kommer inte att kunna verifieras före rättegången o eftersom de flesta Arbogabor här vet vilka de andra är så vill ingen heller berätta för mycket här...hittills.

En del av de hemliga bevis det talats om i tråden tror jag mycket väl kan vara av den skämtsamma sorten, en del blir jätteirriterade o då är det kul...

Alltså har det väldigt lite betydelse vad vi skulle kunna berätta nu, de som inte tror att vi HAR hemliga bevis kommer sannolikt inte att tro på icke verifierade bevis heller! Alltså kan det lika gärna vara tills FU´n släpps, då är det på riktigt!

Veckans klubba: Möjligen om du ligger med Beccis, 23-centimetarn! O jag får se filmen!
2008-07-01, 18:29
  #10137
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ooooo
Det jag inte förstår, av vad ni i Tyskmaffian (japp, nu blir ni också ihopbuntade och satta i samma fack) håller på med, är detta:

Okej, ni tror inte att CS har gjort detta. (Vilka anledningar ni har till detta struntar jag i, jag är fortfarande 100% säker på att det är hon.) Men, om det nu är någon annan: Gör det Max och Saga mer levande? Gör det Emma till mindre av ett offer? Får hon sina barn tillbaks om det är nån annan som gjort detta?

Varför i hela friden anser ni det rätt och riktigt att skriva nedsättande kommentarer om Emma och Nicklas med familjer? Oavsett vem mördaren är, är det ju fortfarande deras barn som mördats! Det är de som är offer i det här! Det spelar ingen roll hur mycket knark Nicklas har eller inte har tryckt i sig. Det spelar ingen roll om Emma gått 3 år på gymnasiet eller 7 år på universitet. De är Max och Sagas föräldrar oavsett!

CS kan ni känna sympati för, CS kan ni försvara trots det hon är misstänkt för, trots hennes brokiga förflutna. Och det är jättebra, om ni verkligen tror att hon är oskyldig. Men måste ni i samma andetag kasta skit på de verkliga offren i det här? Måste ni svartmåla de personer som behöver vår empati allra mest? De som behöver vårt stöd och vår uppmuntran allra mest?

Skulle CS, mot all min förmodan, vara oskyldig så har hon iallafall inte drabbats av den förlust som Emma och Nicklas har gjort! Skulle hon vara oskyldig har hon förlorat 3 månaders frihet och chansen att gå på sin mammas begravning. Kan det verkligen mäta sig med den förlust som Emma och Nicklas med familjer och vänner utstått och utstår varje dag? Kan hennes sorg verkligen mäta sig med det nattsvarta hål som Emma måste försöka klättra upp ur?

Nej, det kan det inte! Jag skulle mycket hellre sitta i hennes sits, om hon är oskyldig, än i Emmas! Emma får aldrig sina barn tillbaks, men är CS oskyldig blir hon släppt om högst ett par månader.

Ni blir så besatt av att få CS ansedd som oskyldig, ni blir så besatta av att försvara henne att ni helt glömmer vad det här handlar om. Att ni glömmer vilka som de största offren i det här...

Tack för ditt inlägg!

Du sätter ord på våra tankar, vi som ännu går på jorden och tänker mer på de anhöriga än vem gärningsmannen kan vara. Jag tror som dig ändå, att den misstänkte som sitter häktad till slut kommer att krypa till korset.
Jag önskar ingen människa olycka och om nu denna tyska skulle befinnas vara oskyldig så får vi leva med det. Livet går vidare för de flesta av oss. För familjen i Arboga är livet för evigt förändrat. Det minsta jag unnar dem är att få veta vad som hänt.
2008-07-01, 22:07
  #10138
Medlem
letsdoits avatar
Kommer skoavtrycken att fria eller fälla?

Kan inte yttra mig om några ”hemliga bevis” men man kan ju alltid hoppas att de är juridiskt gångbara.

Polisen har nu enligt pressuppgifter fått in skor som kan matchas mot skoavtryck som hittats i anslutning till mordplatsen. För den händelse avtrycken befinns vara i en storlek som inte kan appliceras på MT – vilka slutsatser skulle då kunna dras?
Övervakningsbilder från tågstationen i Arboga uppges visa att MT där burit samma skotyp som på bilden från kräftskivan.

Utgående från att vi ännu inte vet vilket resultat som uppnåtts kan man tänka sig flera alternativ varav kan nämnas:
  • Skoavtrycken matchar testskon och ger starkt stöd åt hypotesen att MT är gk.
  • Skoavtrycken matchar inte testskon och stöder hypotesen att MT är oskyldig och att kvinnan på övervakningsbilderna är en hittills okänd kvinna – som kan vara gk.
  • Skoavtrycken befinns vara i storlek 44 - och MT har storlek 39. Det är därför sannolikt att det är en man som burit skor av samma typ som de MT synes bära på kräftskivan. Denna hypotes stöds också av att vittnen initialt sett en man iklädd mörk luvjacka i närheten av mordplatsen.
Skoavtrycken har inte kunnat knytas till någon av de personer som man vet har befunnit sig på mordplatsen. Kan man med intill visshet gränsande sannolikhet spika att de skoavtryck som polisen funnit tillhör mördaren och ingen annan?
__________________
Senast redigerad av letsdoit 2008-07-01 kl. 22:10.
2008-07-01, 22:34
  #10139
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeBaly
Mördare är ofta mycket jobbiga människor, inte sällan mycket egoistiska och självcentrerade personligheter som nästan alltid bär på en stor och ackumulerad ilska som byggts upp under många år av personliga motgångar och tillkortakommanden. /.../
Mördare kan vara ytterst charmerande, vänliga och hjälpsamma personer. De kan ha haft en trygg barndom och en spikrak historia med utbildning, arbete, äktenskap, barn, osv. Ingen i omgivningen har på minsta vis misstänkt denna alltid så fridsamma, lättsamma, barnkära och sympatiska person - som befanns ha nedgrävda offer lite varstans i sin prunkande trädgård...

En mördare kan vara vem som helst - och se ut hur som helst. - Hur många "olyckshändelser" är i själva verket mord?
2008-07-01, 23:39
  #10140
Medlem
DeBalys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Mördare kan vara ytterst charmerande, vänliga och hjälpsamma personer. De kan ha haft en trygg barndom och en spikrak historia med utbildning, arbete, äktenskap, barn, osv. Ingen i omgivningen har på minsta vis misstänkt denna alltid så fridsamma, lättsamma, barnkära och sympatiska person - som befanns ha nedgrävda offer lite varstans i sin prunkande trädgård...

En mördare kan vara vem som helst - och se ut hur som helst. - Hur många "olyckshändelser" är i själva verket mord?

Har du några hållbara exempel på "charmerande, vänliga och hjälpsamma" mördare med trygg barndom?

Visst förekommer det även sådana, men de befinner sig i en nära nog försumbar minoritet.

Det stora flertalet, en förkrossande majoritet skulle jag vilja påstå, är vilsna och trasiga själar.

http://anytime.tv4.se/webtv/?progId=642496&treeId=902001&renderingdepartment=2 .757

På frågan "kan man vara frisk om man har mördat två personer?" svarar
Marianne Kristiansson överläkare på rättsmedicinalverket följande:

"Ja vi kan säga så här att dom som kommer till oss, då på rättsmedicinalverket, för att göra dom här bedömningarna, dom är i princip aldrig friska, utan alla är psykiskt störda".
__________________
Senast redigerad av DeBaly 2008-07-01 kl. 23:45.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in