2008-07-16, 01:41
  #10729
Medlem
John A Genzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Såg man verkligen så mycket från kojan? Vilken sida av Ramst. är utsiktsplatsen?
På Eniros karta ser det ut som att det ligger flera hus mellan Es hus och ån.

Kör man från huset och över bron in på ramstigen så ligger det på vänster sida och visst kan man se ner på huset/husen och då var det inte så grönt och inte sånt som skymde utsikten.
Men hur nogrant vet jag inte för det är ju vad hon tittat med.
Kojan skulle väl varit typ en bas bara.
Kanske bara ett ställe att förvara saker på.
Polisen vet nog mer om det isf
2008-07-16, 01:43
  #10730
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Om man går efter denna karta så ser det ut som om avståndet mellan koja/utsiktsplats och familjens villa är ca 700-800 meter.
Hade det inte vart lättare och varmare att spana med bil i krokarna till villan?

Jag börjar nog förstå varför tyskan garvar i rätten.
Om du tittar på en riktig karta ser du att 400m stämmer ganska bra. Jag sökte på Gula sidornas karta och tycker att 400m känns rimligt...
2008-07-16, 01:44
  #10731
Medlem
John A Genzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Om man går efter denna karta så ser det ut som om avståndet mellan koja/utsiktsplats och familjens villa är ca 700-800 meter.
Hade det inte vart lättare och varmare att spana med bil i krokarna till villan?

Jag börjar nog förstå varför tyskan garvar i rätten.

Svårt att sitta i bil och spana neråt i såna fall och 700-800 meter blir det ungefär om man skulle gå emellan huset och utsiktsplatsen.
Men vad vet jag. Jag bor bara här och är inte lika begåvad som dig
2008-07-16, 02:02
  #10732
Medlem
vårblommas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arabesque
Vem har sagt något om något mystiskt?

Innan dådet: Någon lurar i kojan. Hund reagerar.
Efter dådet: Ingen lurar i kojan. Hund ignorerar.
Slutsats: Den som var i kojan kan misstänkas ha haft med dådet att göra.

Så uppfattar jag Mr. Wishmasters "mystiska observation". Rätta mej om jag har fel...

Naturligtvis har du helt rätt.
Men vissa kan tydligen inte tänka själva här. Och dessutom tjatar de
om samma sak stup i ett, det ät ju skrattretande
2008-07-16, 02:12
  #10733
Medlem
vårblommas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Om man går efter denna karta så ser det ut som om avståndet mellan koja/utsiktsplats och familjens villa är ca 700-800 meter.
Hade det inte vart lättare och varmare att spana med bil i krokarna till villan?

Jag börjar nog förstå varför tyskan garvar i rätten.

Hon har kanske ingen bil och därför använde hon kojan som ett litet vindskydd innan hon gick fram till utsiktsplatsen.
2008-07-16, 02:35
  #10734
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arabesque
Vem har sagt något om något mystiskt?

Innan dådet: Någon lurar i kojan. Hund reagerar.
Efter dådet: Ingen lurar i kojan. Hund ignorerar.
Slutsats: Den som var i kojan kan misstänkas ha haft med dådet att göra.

Så uppfattar jag Mr. Wishmasters "mystiska observation". Rätta mej om jag har fel...
Du har säkert helt rätt i att det var det som skulle antydas. Sen får man uppfattningen att hunden var lös vid mötet med kvinnan med den stora baken. Var det det vanliga att hunden var lös när de passerade riskojan så hade säkert hunden nosat sig in där om det funnits någon människa i kojan.
Man får ju fatta det orimliga i att någon människa sitter och lurar i en riskoja varje gång hundägaren passerar. Typisk vandringssägen vill jag kalla det.
2008-07-16, 02:44
  #10735
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Om du tittar på en riktig karta ser du att 400m stämmer ganska bra. Jag sökte på Gula sidornas karta och tycker att 400m känns rimligt...
Jag kollade också och hade framme linjalen på bildskärmen. Under 500 m kommer man inte. Sen får man lägga till ca 200 m till kojan.
2008-07-16, 02:55
  #10736
Medlem
John A Genzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Jag kollade också och hade framme linjalen på bildskärmen. Under 500 m kommer man inte. Sen får man lägga till ca 200 m till kojan.

Kan vara 500 som jag skrev bla.
Men jag tror inte att det är 200 meter mellan kojan och utsikts platsen.
2008-07-16, 06:25
  #10737
Medlem
miapetters avatar
Men jösses igen!
Det har alltså diskuterats hundskrällen hela natten..?
Tur som fan att min tysk har alibi då.....

Sökträning med hund, korta drag:
Vid sökträning (nu menar jag inte föremålssök vilket är en annan sak)
vallas (trampas runt i) en "ruta" i skogen i förutbestämd storlek. Detta görs för att det ska finnas så mycket spår så att hunden måste söka på vittring o inte spåra. Någonstans i rutan placeras en eller flera figuranter ut, antingen gömda bakom ex en sten eller i en söklåda (vilket kan påminna om kojan ifråga. Hunden söker av "rutan" o markerar sedan var personen finns. Markering kan ske på olika sätt: En del hundar har tränats att lägga sig ner brevid figuranten tills föraren kommer o en del "rullmarkerar" dvs har en läderbit fastsatt i halsbandet som de, när de hittat figuranten, tar i munnen o hämtar sin föraren för att visa denne platsen. Årerigen en del jyckar skallmarkerar, vilket innebär att de stannar o skäller vid figgen till föraren dyker upp (används sparsamt på skyddtränade hundar då dessa lätt blir för ivriga o börjar stöta på figgen!)

MrWishmaster kan kanske tala om för oss om hunden ifråga var söktränad eller inte?
Jag förutsätter nu att den inte var det utan att den vid flera tillfällen tidigare varit i denna skog med sin husse för motion/rastning. När jag bodde i stan var jag ofta där med mina tyskar. I alla fall så kände hunden förmodligen till terrängen o uppmärksammade en doft av människa som var färsk. Om hunden sökte eller spårade sig fram till CS är oväsentligt, han träffade på henne i vilket fall!
Om nu hunden varit intresserad av kojan vid tidigare promenader så kan han ha känt igen hennes doft. Jag tror inte att CS befunnit sig i kojan vid dessa tillfällen, då hade nog hunden reagerat med att skälla då oxå, däremot kände hunden tydligen någon doft där som kan bero på att det fanns människodoftande kläder i den, eller att det nyligen varit en människa där.
Hundar reagerar ofta på människodoftande föremål på platser den ej förväntar sig dessa. Hundar är väldigt intresserade, rent generellt, av människor då det är vi som ger dem mat...


Hundar med den minsta gnutta försvarslust brukar skallmarkera när det dyker upp en främling oväntat, är de sedan lite modigare springer de fram till personen för att kolla att den inte utgör ett hot mot hundens flock (i det här fallet hund+förare) Lite fegare jyckar springer till föraren o "ber om hjälp" istället.

Slutsats: Denna hund betedde sig inte på något sätt konstigt eller "mysko", den betedde sig som en hund normalt gör o kan således strykas från listan av misstänkta jyckar! Jag har f ö haft en annan jycke på den listan, en misstänkt skoätare men den är efter genomlysning oxå struken.
Återstår då min tysk som som sagt har alibi...

Fan, ni får sanningen serverad på guldfat av MrWishmaster, ooooo o John A Genzale men ni vägrar tro på det de säjer???!?!?! (eller vägrar fatta...)
__________________
Senast redigerad av miapetter 2008-07-16 kl. 06:36.
2008-07-16, 06:51
  #10738
Bannlyst
Det är ju inte på något vis konstaterat att det var CS som var i kojan. Jag undrar fortfarande varför polisen bara lyckats bevisa att hon besökt Arboga en gång tidigare den 12 mars genom övervakningsbilder och kanske hennes mobil? Om hon kartlagt familjen så ihärdigt borde de kunnat lokalisera henne dit fler gånger?
En koja som denne kan mycket väl ha använts för andra ljusskygga aktiviteter eller som vindskydd för någon uteliggare.
Jag antar att kojan kan ha använts av barn i området och det finns säkert mammor som vill se var ungarna håller hus när de är ute och leker? Kan något barn ha tappat något under lek som en mamma var och letade efter? Det finns otaliga anledningar till att en kvinna sågs där vid något tillfälle.
Det behöver inte vara CS. Att kvinnan bröt på något språk säger inte mycket, det finns säkert invandrare även i Arboga.
2008-07-16, 07:02
  #10739
Bannlyst
Ni som bor i Arboga! Kan inte någon ta sig till kojan och ta lite bilder? Fotografera den och vad man ser från kojan, det vore intressant.
2008-07-16, 07:09
  #10740
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Ni som bor i Arboga! Kan inte någon ta sig till kojan och ta lite bilder? Fotografera den och vad man ser från kojan, det vore intressant.

Eftersom kojan inte finns kvar i sitt ursprungliga skick blir det svårt.
Vad man ser från kojan har jag ingen aning om men utsiktspunkten är välkänd för Arbogabor då man ser stora delar av staden från den, inte nu när träden är belövade dock. Var säkert därför AB inte hade med någon utsiktsbild.

Att CS använde kojan ser jag som fastslaget (se varför jag anser det i tidigare inlägg, jag tänker inte upprepa det) däremot är det inte uteslutet att andra oxå använt den naturligtvis!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in