2008-06-18, 22:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfis
jag syftar på , utan bara en känsla som förundrar mig att så väldigt många verkar lägga ned massor av tid på nåt som ej någon kan påverka.
Och om hon frikänns, men ändå skulle vara skyldig....
Är det kul ???

Som det kanske kan bli i detta fall, med denna långbänk som varit befarar man det värsta.

Frikänns hon så beror det på att hon är oskyldig och att åklagaren inte har lyckats bevisa att hon är skyldig bortom allt rimligt tvivel. Döms hon så beror det väl på att åklagaren har lyckats med sitt åtal och att rekvisiten för brottet är uppfyllt. Men Frieda har inte imponerat, det verkar som om Frieda inte är objektiv i sin förundersökning.
2008-06-18, 23:08
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Vågar du dig på en gissning vad N kommer att få?
Proportionsvis mer. Femtusen? Kanske lite mer om det anses att han blev väldigt utpekad. Knappast över tiotusen dock, med tanke på hur kort tid han satt.
2008-06-18, 23:15
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
5) Behövs inte att åklagaren har haft vinning, räcker med att åklagaren har skapat men hos den felaktigt frihetsberövande.
Anser du också att kirurger som klantar sig med en operation så att patienten avlider ska åtalas för vållande till annans död?
2008-06-18, 23:40
Medlem
Tantaloras avatar
Single Star

Tja, det var ett dåligt exempel då du kände honom, det håller jag med om. Men ta vilken random mördare som helst. Om vi inte har ett rättssystem så kan vi inte få fatt brottslingar.

Om det finns misstankar om att en specifik person på sannolika skäl har gjort ett grovt brott så ska polisen gripa personen! (Att personen får sitta häktad länge är ju aldrig bra, däremot)

Lek med tanken att den person som nu är misstänkt inte blir gripen utan fortsätter sitt mördande eftersom ingen stoppar personen.
Bara för ingen vågar ta in dem, för de är inte solklart.
Vems ansvar är det då?
Tror du verkligen att brottsoffer inte får sina liv förstörda?
Tror du inte att brottsoffers familjer får sina liv förstörda?
Om någon är oskyldiga så är det väl de?
2008-06-18, 23:46
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ca va
Frikänns hon så beror det på att hon är oskyldig och att åklagaren inte har lyckats bevisa att hon är skyldig bortom allt rimligt tvivel. Döms hon så beror det väl på att åklagaren har lyckats med sitt åtal och att rekvisiten för brottet är uppfyllt. Men Frieda har inte imponerat, det verkar som om Frieda inte är objektiv i sin förundersökning.

Citat:
Kammaråklagare Frieda Gummesson, som leder utredningen, var på fredagen inte anträffbar för att kommentera utredningsläget och inte heller uppgifter till TT om samarbetssvårigheter mellan henne och polisen. Källa: vlt.se
Kan man anta att uppgifterna till TT om bevisläget har sitt ursprung i en konflikt mellan Frieda och polisen? Vad vill de som i så fall går till TT ha ut av det? Rimligtvis vill de styra utredningen åt ett annat håll än vad Frieda vill.
2008-06-18, 23:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfis
diverse inlägg så är det påfallande många som radar upp teorier om varför Tyskan ej är GM.
Jag undrar då varför det är så ?
Som utomstående betraktare ( även ni kära Wesserbissers)framstår det ju ganska klart vem som borde betraktas som het, för att inte säga brännhet ifråga om Nr 1 suspect.
När hon döms till fängelsehålan, då blir det intressant att höra allas förklaringar om hur hon som är oskyldig ändå åkte in...
Dags att börja fila på försvarstalen alla Sherlocks...

Det handlar väl inte om vad man tror det handlar väl att det skall bevisas rättsligt.

Och enligt det vi vet så har inte polisen så mycket att komma med. Bara indicier.
2008-06-19, 00:07
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tantalora
Tja, det var ett dåligt exempel då du kände honom, det håller jag med om. Men ta vilken random mördare som helst. Om vi inte har ett rättssystem så kan vi inte få fatt brottslingar.

Om det finns misstankar om att en specifik person på sannolika skäl har gjort ett grovt brott så ska polisen gripa personen! (Att personen får sitta häktad länge är ju aldrig bra, däremot)

Lek med tanken att den person som nu är misstänkt inte blir gripen utan fortsätter sitt mördande eftersom ingen stoppar personen.
Bara för ingen vågar ta in dem, för de är inte solklart.
Vems ansvar är det då?
Tror du verkligen att brottsoffer inte får sina liv förstörda?
Tror du inte att brottsoffers familjer får sina liv förstörda?
Om någon är oskyldiga så är det väl de?

Jag och Ausonius var kollegor inom vår yrkesgebit, men vidare värst mycket minne har jag faktiskt inte av honom.

Misstanke skall inte vara skäl för häktning, det måste finnas något mer konkret att gå på. I fallet med CS borde hon ha släppts när det inte framkom något som kunde koppla henne till brottsplatsen.

Ponera att polis och åklagare frihetsberövar en person för mord och det inte är rätt person som har gjort sig skyldig till morden, på vilket sätt skyddas andra personer av det frihetsberövandet när den riktiga mördaren fortsätter att gå fri?
2008-06-19, 00:15
Bannlyst
[quote=Eloge]
Vågar du dig på en gissning vad N kommer att få?
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Proportionsvis mer. Femtusen? Kanske lite mer om det anses att han blev väldigt utpekad. Knappast över tiotusen dock, med tanke på hur kort tid han satt.
Tommie Karim satt häktad två månader för mordet på sin sambo.
För detta fick han 150 000 kronor, vilket ger 2 500 kronor om dagen.
Snittersättningen är 1 000 kronor och normalt skulle han alltså fått 60 000. Den extra ersättningen är för det lidande han utsattes för på grund av uppmärksamhet, samt att han inte fick sörja sin sambo.
För detta fick han alltså 90 000 kronor.
Om man rakt av skulle ge 2 500 kronor dagen blir det ju 5 000 kronor till dagen. Om man istället väljer att se de 90 000 kronorna som en ersättning för uppmärksamheten - vilken ju i princip blir densamma oavsett häktningslängden - skulle N få 92 000 kronor.
Jag kan tänka mig att man lägger sig i gapet 25 000 - 50 000 kronor, men det är som sagt bara en spekulation.
2008-06-19, 00:21
Bannlyst
ja

Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Anser du också att kirurger som klantar sig med en operation så att patienten avlider ska åtalas för vållande till annans död?
Jag skrev för en massa år sedan om en läkare som opererade bort den friska njuren på en njurcancerpatient. har för mig att det faktiskt gick till åtal, vilket jag anser var rätt rimligt. Tror inte så är fallet här, men det vore inte helt fel att utnyttja tjänstefelsparagrafen vid felaktiga frihetberövanden i bland. Tror dock som tidigare att CS är skyldig, så det har eg ingen relevans i detta fall.
2008-06-19, 00:24
Medlem
Tantaloras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Jag och Ausonius var kollegor inom vår yrkesgebit, men vidare värst mycket minne har jag faktiskt inte av honom.

Misstanke skall inte vara skäl för häktning, det måste finnas något mer konkret att gå på. I fallet med CS borde hon ha släppts när det inte framkom något som kunde koppla henne till brottsplatsen.

Ponera att polis och åklagare frihetsberövar en person för mord och det inte är rätt person som har gjort sig skyldig till morden, på vilket sätt skyddas andra personer av det frihetsberövandet när den riktiga mördaren fortsätter att gå fri?

Naturligtvis ska det finnas något att gå på.
Jag tror faktiskt att de har det.
Vad än hennes advokat säger. Det är hans jobb att säga att hon inte gjort något brottsligt. Hennes tyska advokat ville inte kommentera alla hennes E-mail/SMS till T, Varför då? Varför säger inte svenske Advokaten något om det? Antar för att det inte ligger i hennes (CS) intresse.

Vänd på detta. När det gäller Lillrunken, han blev inte satt bakom lås och bom. Det var väl ingen (utom han själv) som tyckte det var rimligt.
2008-06-19, 00:25
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Kan man anta att uppgifterna till TT om bevisläget har sitt ursprung i en konflikt mellan Frieda och polisen? Vad vill de som i så fall går till TT ha ut av det? Rimligtvis vill de styra utredningen åt ett annat håll än vad Frieda vill.
Kan det vara så att åklagaren Frieda.G bara hoppar in i förhandlingar med en mall från polisen till TR och sen därefter hålls utanför utredningen?
2008-06-19, 00:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Kan det vara så att åklagaren Frieda.G bara hoppar in i förhandlingar med en mall från polisen till TR och sen därefter hålls utanför utredningen?
Om det jag hört om Frieda är sant så är det inte särskilt troligt.
Ska vara en av de hårdaste åklagarna i Sverige enligt mellansvenska journalister.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in