2008-06-14, 00:04
  #9277
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Det är oroväckande.
Om polisen inte kan placera Cs i huset, funderar jag mer och mer på om hon kan ha haft en medbrottsling (lejd). Det skulle kunna förklara varför man kan placera CS i Arboga (kontroll att arbetet blev utfört) men inte på brottsplatsen.
Det hade hon aldrig haft råd att betala.
2008-06-14, 00:04
  #9278
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Nu när dessa svårigheter att binda tyskan till morden läckt ut så undrar man hur länge till TR kan förlänga häktningstiden.
TR bryr sig mycket lite om vad som "läckt ut" i media och inte. Häktningsförhandlingarna baserar sig på parternas pläderingar, inte på vad massmedia skriver.
2008-06-14, 00:20
  #9279
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Hennes vittnesmål kan ha ansetts som så viktigt att hon av rätten ombads inställa sig personligen - men semestrar är annars inget man behöver ta hänsyn till annat än i undantagsfall. En avvägning görs mellan vikten av att vittnet inställer sig vid huvudförhandlingen och de kostnader och besvär detta ev. orsakar vittnet (eller staten).
Brottet som min mamma vittnade i var både viktigt men samtidigt rätt oviktigt då gm inte inhämtades med polis till TR.
De hon skulle vittna mot var våld mot tjänsteman (kvinnlig polis) och då fick hennes planerade europa segling ställas in.
2008-06-14, 00:30
  #9280
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Bevisupptagning ska som en överordnad regel i princip äga rum vid huvudförhandlingen (omedelbarhetsprincipen) men i vissa fall kan den äga rum redan under förundersökningen, t ex om ett vittne pga resa eller sjukdom inte kan inställa sig vid huvudförhandlingen eller om inställelse vid huvudförhandlingen skulle medföra kostnader eller olägenheter som är orimliga i förhållande till den betydelse vittnesförhöret skulle ha vid en huvudförhandling. Till bevisupptagningen ska åklagaren, den tilltalade och hans/hennes försvarare kallas. Om det är ett viktigt vittnesmål kan rätten anse att beviset ska tas upp på nytt men annars kan beviset läggas fram i form av band- eller videoupptagning från ett förhör eller uppläsning av protokoll.

Det säger sig självt att ett sådant vittnesmål upptaget utom huvudförhandling inte kan ha samma tyngd som ett vittnesmål avlagt "öga mot öga" med den tilltalade. Försvararen har t ex ingen möjlighet att fråga ut vittnet efter att han fått hela förundersökningen i sin hand eller har hört övrigas vittnesmål.
Tack. Man får uppfattningen att dessa två vittnesmål är små pusselbitar i det hela. Kan man anta att försvaret gett sitt samtycke till denna form av bevisupptagning eller kan häktningsdomstolen fatta ett domslut att det skall vara så?
2008-06-14, 00:36
  #9281
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Tack. Man får uppfattningen att dessa två vittnesmål är små pusselbitar i det hela. Kan man anta att försvaret gett sitt samtycke till denna form av bevisupptagning eller kan häktningsdomstolen fatta ett domslut att det skall vara så?
Om det är två vittnen som samtidigt ska åka på semester så undrar jag om det kan vara E och hennes sambo.
2008-06-14, 00:43
  #9282
Medlem
Dollar Bills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Om det är två vittnen som samtidigt ska åka på semester så undrar jag om det kan vara E och hennes sambo.

Tveksamt, vad jag har hört så kommer E att vara med på rättegången, hur jobbigt det en må vara.
2008-06-14, 00:44
  #9283
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Nu när dessa svårigheter att binda tyskan till morden läckt ut så undrar man hur länge till TR kan förlänga häktningstiden.
Antar att detta nu kommer överklagas till HR.
TR bryr sig mycket lite om vad som "läckt ut" i media och inte. Häktningsförhandlingarna baserar sig på parternas pläderingar, inte på vad massmedia skriver.

Tror inte att orden "läckt ut" var nyckelorden, utan mer en förklaring till frågeställningen.

Lika tokigt kan det bli om man focuserar på en bisats i en mening i ett svar på ett inlägg.
__________________
Senast redigerad av eloge 2008-06-14 kl. 01:21.
2008-06-14, 00:49
  #9284
Medlem
perVers2.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det hade hon aldrig haft råd att betala.

Ursäkta om jag lägger mig i.
Förstånd, empati och social kompetens kanske saknas, men pengar har hon inte lidit brist av. Familjen verkar vara mycket välbärgad om man ska tro på vad som framkommit.
För en krigsuppväxt östkille är inte ett liv mycket värt.. inte för CS heller
som ju verkar utfört två mord "gratis"...
2008-06-14, 01:21
  #9285
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Polisen har inte kunnat visa upp någonting än för det finns inget som kan knyta henne tilll varken dådet eller brottsplatsen.

Men om du har bevis så överlämna det till polisen snabbast möjligt så fallet kan stängas så snart som möjligt.

Ursäkta, jag förstår inte vad du menar.......
Åklagarsidan har inte presenterat någonting som vi fått tagit del av, när det gäller bevisvärde.
Försvarsadvokaten har inte tillbakavisat något heller, som är känt av oss.
Gå tillbaka till GÅ, utan att inkassera fyra tusen!
2008-06-14, 01:27
  #9286
Medlem
vårblommas avatar
Hoppas det

Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, det är mycket troligt att man har lagt upp en strategi: Låta henne trötta ut sig genom träning och joggning (kanske också gm div. medikamenter) - och sedan igångsätta elakartade förhör utan medborgarvittnen...


Det kan vi väl hoppas på att de kommer att igångsätta elakartade förhör snart med henne. För jag tänker vilka hemska förhör Tommie Karim blev utsatt för, fast han var oskyldig. Han blev ju helt nedpsykad av poliserna i Gävle men till slut så hittade de på den riktiga mördaren den tokiga "kanibalen"
Hoppas att den fula äckliga tyskan får livstids fängelse.
De som försvarar henne är kanske släkt med henne eller tidigare haft nåt förhållande med henne.
2008-06-14, 01:57
  #9287
Medlem
DeBalys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Om uppgiften stämmer att hon är ute och joggar så måste det ändå betraktas som extraordinärt. Jämför med fallet där en häktad hade hängt sig och häktespersonalen inte ens skar ner honom fast han fortfarande levde.

Måste ha missat att "hon är ute och joggar", har bara hört att hon har varit på gym, men du kanske har en länk?

Om hon skulle erkänna morden, då är jag tveksam om någon polis bryr sig om hennes önskemål. Det här är bara ett sätt för förhörsledarna att komma nära inpå och bli kompis med henne, att få visa att de bryr sig om o s v.

SvD Hade ett flersidigt reportage om polisens förhörsledare, för någon månad sedan, bl a de som fick fram erkännanden från Bobby-mordet och Helen-mordet i Bergsjön, där tog man upp det här med att ge/bjuda häktade på "tillåtna" väntjänster eller saker som de saknar i häktet.
2008-06-14, 02:03
  #9288
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeBaly
Måste ha missat att "hon är ute och joggar", har bara hört att hon har varit på gym, men du kanske har en länk?

Det är väl inte bekräftat utan ett rykte som AJ till och med i det närmaste dementerar.

Citat:
Chefsåklagare Anders Jakobsson är av annan åsikt.
-Bara man har kontroll över den häktade personen så har jag inga synpunkter på det.

Det sägs att hon har fått vara ute och jogga också?
-Det känner jag inte till, säger Jakobsson.


http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=775620

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in