2008-06-14, 03:07
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeBaly
Måste ha missat att "hon är ute och joggar", har bara hört att hon har varit på gym, men du kanske har en länk?

Om hon skulle erkänna morden, då är jag tveksam om någon polis bryr sig om hennes önskemål. Det här är bara ett sätt för förhörsledarna att komma nära inpå och bli kompis med henne, att få visa att de bryr sig om o s v.

SvD Hade ett flersidigt reportage om polisens förhörsledare, för någon månad sedan, bl a de som fick fram erkännanden från Bobby-mordet och Helen-mordet i Bergsjön, där tog man upp det här med att ge/bjuda häktade på "tillåtna" väntjänster eller saker som de saknar i häktet.

Ja, du fick länken med uppgiften jag syftade på och jag skrev OM så det är väl ok?

Tror också att förhörsteknik till stor del bygger på att bygga upp ett ömsesidigt förtroende och det är nog inte bara en myt med snäll polis - elak polis. Märker den misstänkte att förhörsledaren är oärlig så försvinner förtroendet. Då är det bra med två förhörsledare. En som anklagar, överraskar och konfronterar och en som är den förstående vännen som man kan tala ut med. Det vill till ett starkt psyke eller långvarig erfarenhet för att klara sig i en sådan situation.
2008-06-14, 06:12
Medlem
miapetters avatar
Alltså, hur de lägger upp förhören med tyskan är nog uteslutande baserat på vad för slags person hon är. "Good cop/bad cop" funkar inte på alla människor, i så fall är det ju synd att inte Ziva från NCIS fått förhöra henne...Behöver inte handla om "styrka" för att ovanstående inte ska fungera, CS kanske inte ens vet vad hon gjort idag.
Tror de gör vad de kan för att få henne att känna sig trygg o lita på förhörsledaren, skulle tro att det är mest män som förhör henne?
Kanske någon, utseendemässigt påminner om T?
Hennes psykiska tillstånd spelar nog en viktig roll.
(ännu en teori)
Senast redigerad av miapetter 2008-06-14 kl. 06:15.
2008-06-14, 07:07
Medlem
miapetters avatar
"Reklam" för denna tråd på Magazin24....
http://magazin24.se/arboga/2008/06/13/tyskan-omhaktad-under-fredagen#comment-3280

Kommentar:
"Menar ni på fullaste allvar

Menar ni på fullaste allvar att ni tror att dom skulle omhäkta henne om det inte fanns några bevis??

Då är ni ju lika dumma som dom på FB"

(jag är inte författare...)

Vackans klubba:
Jag har sett både bra o dåliga svenska poliser hålla förhör,
lätt att säja att de gjort fel här men vi vet inte vad tyskan är för person,
det kanske inte ens hjälper att SLÅ någon när denne någon inte VET vad hon gjort? Tror nog de gör vad de kan för att få henne att erkänna! Jag gillar inte heller tanken på att hon får träna osv men KAN det leda till att hon erkänner så får de fan göra vad de vill vad mej anbelangar, voodoo kanske?
Senast redigerad av miapetter 2008-06-14 kl. 07:30.
2008-06-14, 08:04
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Man undrar varför det i dagens tekniska samhälle tar sån tid för dem att skicka dokument sinsemellan? Finns inte mail och fax? Eller är det inte rätt orsak de skjuter upp åtalet för?

Skall vi tippa på att svensk åklagare och polis inte har begärt över handlingarna. Den tyske åklagaren Klinge har ju förundrats över varför de tidigare inte har bett om saker och ting.

Den tid det tar för den här processen är alldeles för lång med tanke på det tunna material man har att gå på. Dessutom har man medvetet väntat med att hämta in möjliga bevis. Se bara på det här med Skavstahammaren där man väntade i två veckor efter dådet innan man åkte dit och sökte. Man hittade 10 hammare, och tre var intressanta nog för att ta med sig. Sju möjliga mordvapen lämnades kvar.

När svensk polis segar och gör bort sig så kommer det genast anklagelser om att det inte är polisens fel utan alal andras fel, mest fel på den som påtalar bristen. Man gör det klassiska och skjuter budbäraren för att budskapet inte gillas. Det låter just nu som Carola Häggqvist gjorde en gång i tiden när Barnjournalen hade gjort reportage om hennes fanclub och dess brister "Det är inte fel på min fanclub. Det är barnjournalens fel. De gjorde ett snorkigt program om den".

Anledningen till att åklagare och poliser segar sig fram är för att man skall tro sig få ett erkännande från CS. Det börjar bli lite väl mycket tro inom polisen att det snart kan anses vara en kyrka. Polis och åklagare har nu ganska många "kanske" "kan vara" och "möjligt" som stenhård bevisning.

Vart finns alla "hemliga" statiska bevis det har påståtts om hela tiden. Det är märkbart tyst från Arbogamaffian inkl Carl Hamilton om det. Nu är det "säker på att man vet" istället som gäller.

Den som har sinne för logistik vet att polisens och åklagarens färd inte leder till rätt plats, vid rätt tidpunkt med rätt leverans. Logistiken har varit polisens största brist och det mest avgörande om varför man inte kommer vidare i fallet.

Jag hoppas inte polis och åklagare gett falska förhoppningar till den drabbade familjen om att fallet snabbt kommer att lösas.

Ponera att mördaren går fri och bor i Arboga. Vad skulle jag då göra om jag själv bodde i Arboga? Svar: Köpa aktier i Assa-Abloy.
2008-06-14, 08:14
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfis
verkar det finnas många på detta forum som tar "Tyskan" i försvar o hoppas att hon släpps?
Jag vet ej om hon är skyldig, men min erfarenhet (livet) säger mig att HON är det.
Är pojkvännen månne inte populär bland vissa i kommunen o därför babblar man skit på forumet???

Hoppas bara att den skyldige ej får se dagens ljus tills dess dennes ljus släcks... (många s...)
Hon kommer att åka dit, det är mitt stalltips. Sätter 1000 spänn.

Jepp, den skyldige måste dömas för brottet.

Jag är väldigt tvivlande till CS skuld desto mer som kommer fram och som visar sig inte kunna binda henne till brottet eller brottsplatsen. Det är så förbaskat tomt i bevishänseende att Freivalds försvarstal känns mer fyllda av ödmjukhet och värme.
2008-06-14, 08:15
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Erfarenhet av polisen är också en kunskap. Erfarenhet av hur polisens och åklagares prestige gör att man låser och missar att lösa fall är också kunskap. det fanns en gång i tiden en svensk poliskår som verkade men inte syntes. Det var på den tiden man sysslade med att lösa brott, inte fläka ut sig inför media om man inte hade något att säga. Nu finns det snart bara ungtuppar och rödtjutspimplare kvar.

Exakt hur många fall har du personlig erfarenhet av?
O har haft full insyn i?

Fetmarkering: Tycker du Gummesson gjort det?
Senast redigerad av miapetter 2008-06-14 kl. 08:19.
2008-06-14, 08:21
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Det är oroväckande.
Om polisen inte kan placera Cs i huset, funderar jag mer och mer på om hon kan ha haft en medbrottsling (lejd). Det skulle kunna förklara varför man kan placera CS i Arboga (kontroll att arbetet blev utfört) men inte på brottsplatsen.

Också en intressant tes. Jag har även själv funderat i de banorna och det är ingen orimlig tanke. Man kan då undra vilka som är inblandade och varför. Skulle CS då enbart fungera som lockfågel och pocka på polisens uppmärksamhet medan den riktiga GM obemärkt försvinner i de försvinnande bevisens dal?
2008-06-14, 08:22
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
Ursäkta om jag lägger mig i.
Förstånd, empati och social kompetens kanske saknas, men pengar har hon inte lidit brist av. Familjen verkar vara mycket välbärgad om man ska tro på vad som framkommit.
För en krigsuppväxt östkille är inte ett liv mycket värt.. inte för CS heller
som ju verkar utfört två mord "gratis"...
Antag att x åtagit sig uppdraget. Det hade då kostat så pass mycket att kontorörelserna hade varit iögonenfallande - inte minst för modern och för moderns boupptecknare.

Frånsett att den här typen av brott är svårt att få någon inkl. öststatskillar att utföra så verkar MT som personlighetstyp att vara så pass kontrollerande att hon aldrig skulle blanda in någon annan - och med stor sannolikhet inte samtidigt välja att flänga runt och studera runstenar...
2008-06-14, 08:24
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Ursäkta, jag förstår inte vad du menar.......
Åklagarsidan har inte presenterat någonting som vi fått tagit del av, när det gäller bevisvärde.
Försvarsadvokaten har inte tillbakavisat något heller, som är känt av oss.
Gå tillbaka till GÅ, utan att inkassera fyra tusen!

Så klart advokaten inte kan tillbakavisa bevisen när bevisen saknas.

Det är som på en fotbollsplan om en spelare skall passa iväg en boll han inte har.
2008-06-14, 08:25
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
/.../ Kan man anta att försvaret gett sitt samtycke till denna form av bevisupptagning eller kan häktningsdomstolen fatta ett domslut att det skall vara så?
Domstolen kan på begäran av åklagaren eller försvararen kalla vittnen (och samtidigt parterna) att inställa sig till en bevisupptagning utom huvudförhandling men man kan också avvisa bevis som är uppenbart irrelevanta för målet. Det är med andra ord endast domstolen som kan "samtycka".
2008-06-14, 08:26
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Antag att x åtagit sig uppdraget. Det hade då kostat så pass mycket att kontorörelserna hade varit iögonenfallande - inte minst för modern och för moderns boupptecknare.

Frånsett att den här typen av brott är svårt att få någon inkl. öststatskillar att utföra så verkar MT som personlighetstyp att vara så pass kontrollerande att hon aldrig skulle blanda in någon annan - och med stor sannolikhet inte samtidigt välja att flänga runt och studera runstenar...

Precis! Har oxå svårt att tro att en yrkesmördare skulle agera som denne mördare gjort, med hammare o vittnen o allt men det kanske bara är ännu en listig del av planen... (smileyn är inte menad åt dej letsdoit!)
2008-06-14, 08:27
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Domstolen kan på begäran av åklagaren eller försvararen kalla vittnen (och samtidigt parterna) att inställa sig till en bevisupptagning utom huvudförhandling men man kan också avvisa bevis som är uppenbart irrelevanta för målet. Det är med andra ord endast domstolen som kan "samtycka".

Kommer försvaret att vara med på denna bevisupptagning för att då få chansen att ställa sina frågor?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in