2008-05-21, 23:19
  #7993
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonka1
Är det inte bättre att misstänka den tyska kvinnan (som ser ut som en man) som blivit häktad och omhäktad på sannolika skäl om och om igen?

Bättre vet jag inte, kanske mer logiskt? Fast jag tycker hela historien är ologisk på något sätt. Kännetecknet för en stalker som kan bli farlig är väl att denne trappar upp saker hela tiden?
2008-05-21, 23:23
  #7994
Medlem
airbags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba
Bättre vet jag inte, kanske mer logiskt? Fast jag tycker hela historien är ologisk på något sätt. Kännetecknet för en stalker som kan bli farlig är väl att denne trappar upp saker hela tiden?

Det kan ju vara så att det trappas upp i huvudet på stalkern men det syns inte utåt. Särskilt om stalkern "har en plan".
2008-05-21, 23:25
  #7995
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av airbag
Det kan ju vara så att det trappas upp i huvudet på stalkern men det syns inte utåt. Särskilt om stalkern "har en plan".

Jo,kanske det, men jag tänkte mer på de där punkterna som experter på stalkingbeteende har sammanställt.
2008-05-22, 05:50
  #7996
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Det är tredje eller fjärde gången du kommer med det argumentet.

Och jag skrattar lika gott varje gång.

Kan någon bekräfta den här uppgiften?

Jag kan tyvärr bekräfta det Craps_Fucks_Crap säjer...

Dessutom, om man nu är historieintresserad, är Måndagar den enda veckodagen Museét är stängt...
__________________
Senast redigerad av miapetter 2008-05-22 kl. 06:00.
2008-05-22, 06:15
  #7997
Medlem
Irriterads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba
Jo,kanske det, men jag tänkte mer på de där punkterna som experter på stalkingbeteende har sammanställt.
Ta du och googla på stalkers, så kan du se själv!
2008-05-22, 06:17
  #7998
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba
Jo, maratonlöpare är inga muskelpaket direkt. Du kan ha rätt. Kan vara en kvinnlig gm. En kvinnlig Arboga-bo? Den där Västeråstjejen då? Var nåt med någon som blev misshandlad?
Vill tillägga att jag tror att gm har använt våld förut.

Västeråstjejen var, som jag minns en bekant till T som tyskan gett sig på...
2008-05-22, 07:00
  #7999
Medlem
Irriterads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba
Bättre vet jag inte, kanske mer logiskt? Fast jag tycker hela historien är ologisk på något sätt. Kännetecknet för en stalker som kan bli farlig är väl att denne trappar upp saker hela tiden?


Hittade bara detta nu:
//
Den före detta partnern: Här finns den som har svårt att acceptera en brytning och som förföljer sin före detta partner. Den här typen är vanligast bland dem som ägnar sig åt stalkning och dessutom den som är förknippad med störst risk för våld.

Henrik Belfrages kommentar:



– Här finns en rad olika personlighetstyper representerade. En vanlig är den som brukar benämnas ”psykopatisk”. Det är en person som bland annat har en bristande förmåga till empati. Därmed har han en större närhet till våld jämfört med andra, särskilt i samband med separationer.




Ofta har dessa personer även en hög grad av grandiositet och är lättkränkta. De här personlighetsdragen är tillsammans en olycklig kombination. I allmänhet är dessa personer inte särskilt långsiktiga utan stalkningen brukar ganska snart upphöra – särskilt om rättssamhället tidigt sätter in olika slags sanktioner.

En mera långsiktig stalkare, och väl så besvärlig, är den personlighetstyp som ibland benämns ”borderline”. Dessa personer är extremt känslomässiga och kan inte tänka sig ett liv utan sin partner. Här måste man ge akt på om det finns en uttalad depressivitet hos stalkaren. Om det gör det finns risk för våld - inte sällan dödligt våld.
2008-05-22, 13:59
  #8000
Medlem
Veckans klubbas avatar
"psykopatisk" är väl ändå inte korrekt? Om man är utpräglad egoist, och inte har empati för andra, hur kan man då bli en svartsjuk förföljare? Man borde ju inte kunna ha blivit kär för det första?

Det var de här punkterna jag tänkte på:

http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=616&module_instance=12
2008-05-22, 14:05
  #8001
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba
"psykopatisk" är väl ändå inte korrekt? Om man är utpräglad egoist, och inte har empati för andra, hur kan man då bli en svartsjuk förföljare? Man borde ju inte kunna ha blivit kär för det första?

Det var de här punkterna jag tänkte på:

http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=616&module_instance=12


Vill bara definiera Psykopati. För att diagnosticeras psykopat i Sverige måste 17 kriterier uppfyllas (går att googla på) Det är riktigt att en psykopat inte känner kärlek på det sätt vi "vanliga" gör, däremot drivs de av makt, makt över andra, vilket även det kan resultera i förföljelse.
2008-05-22, 14:11
  #8002
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Vill bara definiera Psykopati. För att diagnosticeras psykopat i Sverige måste 17 kriterier uppfyllas (går att googla på) Det är riktigt att en psykopat inte känner kärlek på det sätt vi "vanliga" gör, däremot drivs de av makt, makt över andra, vilket även det kan resultera i förföljelse.

Det stämmer nog. Så CS är Ted Bundy nu ? Torterade hon djur som liten?

Förresten, de brukar förknippa psykopati med chefer också. Är de stalkers också?
__________________
Senast redigerad av Veckans klubba 2008-05-22 kl. 14:17.
2008-05-22, 14:28
  #8003
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba
Det stämmer nog. Så CS är Ted Bundy nu ? Torterade hon djur som liten?

Förresten, de brukar förknippa psykopati med chefer också. Är de stalkers också?


Alltså, jag har svårt att tro att CS skulle vara psykopat bl a därför att det är sällan kvinnor får den diagnosen, de diagnosticeras oftare Borderline. Det är ju dessutom så att även psykopater variera väldigt mycket i sina beteenden, enligt mej är Helge Fossmo klockren... Jag är oxå övertygad om att det i näringslivets toppar åtefinns en del psykopater, där kan man gå över lik på laglig väg... Vad CS eller en ev. gm skulle ha för diagnos i det här fallet går inte att spekulera över i nuläget tycker jag! Däremot kan jag konstatera att gm är ett sjukt monser!
2008-05-22, 14:53
  #8004
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Inget samarbete?

I söndags såg jag en sko intill en trafikerad väg som liknar den som Västeråspolisen efterlyser.

Har kontaktat Stockholmspolisen men utan åtgärd. Skon låg fortfarande kvar idag. Varför samarbetar inte polisen?
Det är en tygsko (mörkblå eller svart) med kraftig vit sula.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in