2008-05-22, 14:56
  #8005
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
I söndags såg jag en sko intill en trafikerad väg som liknar den som Västeråspolisen efterlyser.

Har kontaktat Stockholmspolisen men utan åtgärd. Skon låg fortfarande kvar idag. Varför samarbetar inte polisen?
Det är en tygsko (mörkblå eller svart) med kraftig vit sula.


Ring 11414 o be att få prata med någon av utredarna i Arbogamodet!
Skickar mailadr. i pm!
2008-05-22, 14:59
  #8006
Medlem
Irriterads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba
"psykopatisk" är väl ändå inte korrekt? Om man är utpräglad egoist, och inte har empati för andra, hur kan man då bli en svartsjuk förföljare? Man borde ju inte kunna ha blivit kär för det första?

Det var de här punkterna jag tänkte på:

http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=616&module_instance=12


//
En mera långsiktig stalkare, och väl så besvärlig, är den personlighetstyp som ibland benämns ”borderline”. Dessa personer är extremt känslomässiga och kan inte tänka sig ett liv utan sin partner. Här måste man ge akt på om det finns en uttalad depressivitet hos stalkaren. Om det gör det finns risk för våld - inte sällan dödligt våld. //


Missade du de sista raderna? Kan väl passa in på CS?
2008-05-22, 16:17
  #8007
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
I söndags såg jag en sko intill en trafikerad väg som liknar den som Västeråspolisen efterlyser.

Har kontaktat Stockholmspolisen men utan åtgärd. Skon låg fortfarande kvar idag. Varför samarbetar inte polisen?
Det är en tygsko (mörkblå eller svart) med kraftig vit sula.

Om du inte vill/kan ringa polisen så säg till så gör jag det. skicka PM om vart den ligger så fixar jag det! bra om alla uppgifter kommer så snabbt som möjligt till polisen
2008-05-22, 17:11
  #8008
Medlem
Soppas avatar
Emma - Har du hunnit/orkat läsa igenom alla 3 trådarna om dig och det som hänt?
2008-05-22, 17:17
  #8009
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emmy84
Om du inte vill/kan ringa polisen så säg till så gör jag det. skicka PM om vart den ligger så fixar jag det! bra om alla uppgifter kommer så snabbt som möjligt till polisen
Hej!
Skon som jag sett ligger vid solvallas camping (Sundbyberg)i närheten av en bensinmack, alltså vägen som är påfart mot sthlm. Den ligger vid sidan av vägen mitt i en kurva. Denna beskrivning bör sthlms polisen känna till.
Jag har inte kunnat stanna där eftersom jag då bromsar upp trafiken bakom och blir en trafikfara.
2008-05-22, 21:20
  #8010
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Hej!
Skon som jag sett ligger vid solvallas camping (Sundbyberg)i närheten av en bensinmack, alltså vägen som är påfart mot sthlm. Den ligger vid sidan av vägen mitt i en kurva. Denna beskrivning bör sthlms polisen känna till.
Jag har inte kunnat stanna där eftersom jag då bromsar upp trafiken bakom och blir en trafikfara.
Hmm, vid JET-macken?

Typ här allså
__________________
Senast redigerad av RäjserSnigeln 2008-05-22 kl. 22:15.
2008-05-22, 21:45
  #8011
Medlem
eloges avatar
Lokalisering av mobil

Då det har spekulerats i hur väl polisen kan följa CS görande med hjälp av mobilloggar har jag frågat en användare som jag uppfattat har goda kunskaper i ämnet.

Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Hej,

Först och främst heter det lokaliserar, då man aldrig pejlar eller triangulerar telefoner, om man skall vara petig.

Varje gång telefonen kopplar upp sig mot nätet, dvs slås på, stängs av, ringer eller tar emot samtal eller SMS, och även förflyttar sig mellan olika regioner i nätet så loggas vilken BTS (mast) som detta sker mot.

Så har en telefon varit påslagen runt Arboga någon längre stund, så är det troligt att man kan se det, ja.

Det går däremot inte att se med någon större noggrannhet, så man kan inte bevisa att man har varit på en viss adress.

Masterna står på landsbygden med ett par mils mellanrum, i mindre städer med kanske någon kilometer och i storstäder ibland bara några hundra meter från varandra, så där har du ungefärlig noggrannhet. Sen kan lokala förhållanden som radioskugga göra att telefonen inte koplar upp mot den närmaste masten, en längre bort kan ha bättre signal, så det är en relativt stor osäkerhet.

En telefon som har ett uppkopplat samtal kan lokaliseras i realtid med större noggranhet än en utan samtal, och från loggar (dvs man vill göra det i efterhand) får man bara den grövsta upplösningen.

Så, för att sammanfatta, om hon inte tillstår att hon var i närheten av Arboga, så kan man säkert bevisa att hon ljuger, däremot går det aldrig att bevisa om hon var på mordplatsen, eller gatan bredvid.

Hoppas detta var behjälpligt. Du kan posta detta i tråden om du vill, jag har inte följt den men kanske tittar in.

/capmac

Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Hej!

Skriver till dig då du i dina inlägg visat att du har ingående kunskaper i möjligheterna att spåra personer med hjälp av mobiltelefoner.

Jag följer tråden om morden i Arboga. Där har det visat sig att polisen i efterhand kan konstatera att en misstänkts telefon har varit uppkopplad mot en mast i Arboga eller i området runt Arboga.
Vi vet inte vilken typ av telefon den misstänkte har.

Nu har det spekulerats en hel del i tråden att polisen kan med hjälp av mobolloggar följa den misstänktes görande i Arboga med omnejd och eventuellt koppla henne till brottsplatsen med loggarnas hjälp.

Kan du göra en bedömning om hur troligt det är?

MVH
eloge
2008-05-22, 22:07
  #8012
Medlem
Avarell_Daltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Då det har spekulerats i hur väl polisen kan följa CS görande med hjälp av mobilloggar har jag frågat en användare som jag uppfattat har goda kunskaper i ämnet.
Stämmer väldigt väl överrens med mina åsikter om lokaliseringen i efterhand Jag har skrivit om mina (möjligtvis ringa) kunskaper i ämnet här tidigare och jag har som du noterat att vissa har för stora förhoppningar på dessa loggar.
2008-05-22, 23:50
  #8013
Medlem
Bra information

Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Då det har spekulerats i hur väl polisen kan följa CS görande med hjälp av mobilloggar har jag frågat en användare som jag uppfattat har goda kunskaper i ämnet.

Snyggt jobbat Eloge.
Som jag misstänkte är det begränsad information.
T.ex. så verkar inte styrkan på signalen mätas utan "bara" transpondern.
Otroligt intressant eftersom man lätt kan visa att cs ljuger om hon påstår sig vara vid en runsten vid en viss tidpunkt t.ex. när hon i själva verket kanske var i Arboga(?)
Som jag sagt innan, så är det osannolikt att en oskyldig skulle ljuga...
Polisen lär ha svaret på detta.

Jag tekniker så jag vet att Ericsson har jobbat på tekniken för att spåra exakt position t.ex. vid larmsamtal 112.
Jag tror du då behöver tre master/bastationer för detta.

Detta lär vara lättare med 3G tekniken än GSM eftersom 3G kräver mer master än GSM.
__________________
Senast redigerad av Nikkel 2008-05-22 kl. 23:56. Anledning: stavfel
2008-05-23, 00:14
  #8014
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avarell_Dalton
Stämmer väldigt väl överrens med mina åsikter om lokaliseringen i efterhand Jag har skrivit om mina (möjligtvis ringa) kunskaper i ämnet här tidigare och jag har som du noterat att vissa har för stora förhoppningar på dessa loggar.
Betr. fornlämningar måste man röra sig 1,3-1,7 mil bort från Arboga centrum (Götlunda, Lunger). Om CS:s alibi ska hålla måste mobilpejlingen överensstämma med de platser hon säger sig ha besökt. Runstensstuderandet (och försök till förevigande av stenarna) bör ha inneburit en heldagsutflykt.

Om minneskoret finns kvar så undersöks detta – och är det utbytt mot ett annat så granskas hennes transaktioner kring inköp av nytt m m.

Varje minut av hennes Arboga-vistelse kommer att kartläggas – men först får hon själv redovisa i detalj: Hur dags åkte hon till Arboga och när lämnade hon staden? Transportmedel? Vad – och var – åt hon? Hur tog hon sig till runstenarna? Träffade hon någon som kan intyga hennes närvaro?

Fanns det vid de platser hon uppger sig ha besökt folk som borde ha sett henne – men som kan intyga att hon inte varit där? - Osv.

Om hon är gk finns det möjligheter för skickliga förhörsledare att även utan en närmare positionsbestämning av mobilen spräcka hennes alibi.
2008-05-23, 02:00
  #8015
Medlem
Tantaloras avatar
Om man ska flyga från Nyköping vore det väl lämpligare med en utflykt till
http://www.sverigeresor.se/resor/sverige/fornminnen/nykoping/spelvik/10067

http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6dermanlands_runinskrifter_51

http://www.sormlandsmuseum.se/Startsida/HistorieniSormland/Nykoping/2-Slabro-hallristningar/

Finns hur mycket som helst. Närmare flyget än Arboga.
2008-05-23, 05:17
  #8016
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikkel
Snyggt jobbat Eloge.
Som jag misstänkte är det begränsad information.
T.ex. så verkar inte styrkan på signalen mätas utan "bara" transpondern.
Otroligt intressant eftersom man lätt kan visa att cs ljuger om hon påstår sig vara vid en runsten vid en viss tidpunkt t.ex. när hon i själva verket kanske var i Arboga(?)
Som jag sagt innan, så är det osannolikt att en oskyldig skulle ljuga...
Polisen lär ha svaret på detta.

Jag tekniker så jag vet att Ericsson har jobbat på tekniken för att spåra exakt position t.ex. vid larmsamtal 112.
Jag tror du då behöver tre master/bastationer för detta.Detta lär vara lättare med 3G tekniken än GSM eftersom 3G kräver mer master än GSM.


Vad jag kan se finns 3 st 3G master i närheten av brottsplatsen, någon som vet vilken site man går in på för att uppge adress o se vilka master som finns i närheten? Jag sparade inte den länken...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in