2008-05-31, 22:47
  #8605
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RäjserSnigeln
Det där är ju så fel det bara kan bli. Att det i en villa där 100-tals personer har varit genom åren (och inte att förglömma 2 barn mördats och deras mamma skadats allvarligt) bara hitta DNA från en person är inte ens teoretiskt möjligt. Det borde t o m du inse. (Dessutom har det stått i media att DNA från andra personer har hittats)

Man kan tycka att polisen haft en hel del jobb med detta. För varje DNA-profil som hittas bör de i första hand undersöka om det finns en naturlig orsak till att den finns där. Kanske barnen har haft kamrater där som lekt i hallen, etc.
Finns det sedan en DNA-profil kvar som man inte kan hitta några naturliga orsaker till så kan den vara av värde för utredningen.
2008-05-31, 22:51
  #8606
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Man kan tycka att polisen haft en hel del jobb med detta. För varje DNA-profil som hittas bör de i första hand undersöka om det finns en naturlig orsak till att den finns där. Kanske barnen har haft kamrater där som lekt i hallen, etc.
Finns det sedan en DNA-profil kvar som man inte kan hitta några naturliga orsaker till så kan den vara av värde för utredningen.

Jodu... Tänk oxå på att E o T var nyinflyttade, innan dem bodde en stor familj...All räddningpersonal, poliser...Vänner o ev grannar på besök, släkt...
Sisifost arbete?
2008-05-31, 22:53
  #8607
Medlem
Tantaloras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Ok...från o med nästa år...men vad är det som gäller nu då?
I avsnitt 5.3 står:
Regelsystemet idag innebär att trafikuppgifter för brottsbekämpning lämnas ut endast efter det att hänsyn till integritetsaspekter har tagits.

De måste väl gå via åklagare för att få ett beslut om att få ut uppgifter från teleoperatörer.
2008-05-31, 22:53
  #8608
Medlem
-X-hellfires avatar
DNA-profil

Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Man kan tycka att polisen haft en hel del jobb med detta. För varje DNA-profil som hittas bör de i första hand undersöka om det finns en naturlig orsak till att den finns där. Kanske barnen har haft kamrater där som lekt i hallen, etc.
Finns det sedan en DNA-profil kvar som man inte kan hitta några naturliga orsaker till så kan den vara av värde för utredningen.
hur länge "lever" en DNA-profil innan det bryts ner, stora blodfläckar på kläder etc stannar visst kvar ett tag men hur är det med annat material?
2008-05-31, 23:01
  #8609
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Man kan tycka att polisen haft en hel del jobb med detta. För varje DNA-profil som hittas bör de i första hand undersöka om det finns en naturlig orsak till att den finns där. Kanske barnen har haft kamrater där som lekt i hallen, etc.
Finns det sedan en DNA-profil kvar som man inte kan hitta några naturliga orsaker till så kan den vara av värde för utredningen.
Ja, men SS hävdar bestämt (om och om igen) att det endast påträffats DNA från T på brottsplatsen (vilket är helt omöjligt om inte annat för att offren blödde)
2008-05-31, 23:06
  #8610
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Polisen är så inträngda att ett enda statisk bevis skulle få alla deras kritiker att tystna. De vet att de har tiden mot sig. Ju längre tiden går desto sämre sits sitter de för att få CS fälld för dådet. Skulle det framkomma att CS inte skulle kunna ha utfört dådet då DNA-spår inte kan kopplas till CS så sitter polis och åklagare i en mycket pinsam sits. De har satsat hela sin prestige på att CS är den skyldige för dådet.
Det finns något som heter indiciekedja, dvs summan av ett antal omständigheter som styrker förmodan eller misstankar utan att utgöra bindande bevis.

Det går alldeles utmärkt att fälla någon för ett brott helt utan DNA-bevis - om åklagaren har en så pass stark indiciekedja att den håller för försvarets motattack.

Nej, polisen har inte direkt tiden mot sig eftersom man pga det omfattande utredningsmaterialet inkl. kvarstående analyser m m mycket väl kan begära omhäktning både en, två och tre gånger.
__________________
Senast redigerad av letsdoit 2008-05-31 kl. 23:36. Anledning: Bevisad trötthet...
2008-05-31, 23:14
  #8611
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Jodu... Tänk oxå på att E o T var nyinflyttade, innan dem bodde en stor familj...All räddningpersonal, poliser...Vänner o ev grannar på besök, släkt...
Sisifost arbete?

Det har varit fall där polisen har bett väldigt många människor lämna DNA-prov för att utesluta dem. Något ganska aktuellt, men jag minns inte vad det gällde...
2008-05-31, 23:21
  #8612
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -X-hellfire
hur länge "lever" en DNA-profil innan det bryts ner, stora blodfläckar på kläder etc stannar visst kvar ett tag men hur är det med annat material?
DNA är en stabil molekyl. Den teoretiska maximala livslängden är runt 100 000 år. (Så Jurassic Park, som förutsätter att sådär 100 miljoner år gammalt DNA kan överleva, är teoretiskt omöjligt.) Det sker en viss nedbrytning av DNA över tid; hurpass mycket beror på omständigheterna. Men det har inte så väldigt mycket att göra om vad den biologiska källan är, utan mer om hurpass mycket DNA det fanns från början. Ju mer utgångsmaterial, dess längre tid har man analyserbart material. Om det bara fanns marginellt analyserbara mängder från början kan de upphöra att bli analyserbara bara av att en fläck torkar ordentligt.

Men för det mesta finns det så mycket DNA att det inte är några problem att analysera ett prov efter 10 år.
2008-05-31, 23:23
  #8613
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tantalora
I avsnitt 5.3 står:
Regelsystemet idag innebär att trafikuppgifter för brottsbekämpning lämnas ut endast efter det att hänsyn till integritetsaspekter har tagits.

De måste väl gå via åklagare för att få ett beslut om att få ut uppgifter från teleoperatörer.
Man har sagt att trafikuppgifterna behövs för utredning om allvarlig brottslighet och att de leder till att fler allvarliga brott klaras upp och att fler brottsoffer därmed kan få upprättelse. Termen "allvarliga brott" har definierats och avgränsats och uppgifterna ska vara tillgängliga för särskilt utsedda myndigheter som ansvarar för brottsbekämpning och överlämnas när det krävs för utredning, avslöjande och lagföring av de brott som anges i direktivet.

Slutsats: Åklagaren kan få veta i stort sett vad hon vill om CS - och har hon tur så långt tillbaka i tiden som två år...
__________________
Senast redigerad av letsdoit 2008-05-31 kl. 23:25.
2008-05-31, 23:47
  #8614
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det finns något som heter indiciekedja, dvs summan av ett antal omständigheter som styrker förmodan eller misstankar utan att utgöra bindande bevis.

Det går alldeles utmärkt att fälla någon för ett brott helt utan DNA-bevis - om åklagaren har en så pass stark indiciekedja att den håller för försvarets motattack.

Nej, polisen har inte direkt tiden mot sig eftersom man pga det omfattande utredningsmaterialet inkl. kvarstående analyser m m mycket väl kan begära omhäktning både en, två och tre gånger.

Här får vi ett tips om när rättegången kan börja. Men med dubbla negationer blir det lite kryptiskt...

Citat:
– Det är av utredningstekniska skäl. Vi har en rättegång som inte ligger i en inte allt för avlägsen framtid, säger Börje Strömberg, presstalesman på polisen, till SvD.se.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1296429.svd
2008-05-31, 23:57
  #8615
Medlem
Tantaloras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Här får vi ett tips om när rättegången kan börja. Men med dubbla negationer blir det lite kryptiskt...


http://www.aftonbladet.se/nyheter/arbogamorden/article2581904.ab

Här i Aftonbladet står att åtal ska vara väckt 13 Juni
2008-06-01, 00:42
  #8616
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeBaly
Så att ifrågasätta CS uppgifter och sanningshalten i dessa är detsamma som att demonisera henne?

Då måste jag få fråga, andra som har blivit ifrågasatta som gm i tråden, som exempelvis NJ och T, har inte de då också blivit demoniserade?

Inte på samma sätt i mitt tycke. Nu har jag iofs missat en del inlägg den senaste månaden, då möjligheten att sitta på forum kraftigt har minskats. Dessutom raderas en hel del inlägg innan jag läser ikapp i tråden.

Har dessa två män kallats för motsvarande tyskhelvetet, tyskhäxan, mytomaner osv i all oändlighet? Har det ställts detaljerade diagnoser på deras psykiska hälsa, av personer på nätet som aldrig har träffat dem, än mindre innehar adekvat kompetens på området ifall de skulle utreda CS:s psyke IRL? Isåfall har jag som sagt missat de inläggen så länka gärna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in