2008-05-09, 21:27
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Hade inte du försökt ta reda på om barnet verkligen fanns för att försöka häva adoptionen? Skulle du kunna leva med vetskapen att ditt barn fanns någonstans bortadopterad? Jag hade tänkt annorlunda om barnet var några år och antagligen funnit sig väl tillrätta i sin familj, men nu handlar det om ett spädbarn på några månader. Jag tycker det är kallsinnigt att säga att man inte vill ha med sitt barn att göra. Det behöver man inte säga, såvida man inte är ute för att såra?
Han hade kunnat utelämna den informationen och bara frågat HUR han ska bete sig för att veta sanningen.
Ja, ungefär så tänker jag men å andra sidan har jag inte varit med "längs resan" och vet inte vad som har utspelats mellan dem...
2008-05-09, 21:34
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
I VLT-länken jag postade mitt på dagen. Klicka på länken. Läs först, det minimerar risken för att du gör bort dig.
Jag tror att morfadern och resten av familjen resonerar ungefär så här: Han vet att media kommer att fokusera på detta oavsett om familjen vill det eller inte. Om familjen då väljer att "bjuda in" media till minnesgudtjänsten kan de få ha begravningen för sig själva. I mina ögon väljer de det minst onda av två onda ting.

Inte riktigt samma sak, men vi kan se samma fenomen när det gäller kändisar. Ibland låter de media komma riktigt nära under en semester för att sedan få vara ifred. Media får det de vill ha och kändisen får vara ifred efter det. Blanda nu bara inte ihop detta med kändisar som verkligen söker uppmärksamheten för det här är bara en jämförelse.
2008-05-09, 22:24
Medlem
miapetters avatar
Ännu en konspirerande konstapel?
http://vlt.se/artikelmall.asp?version=761652
2008-05-09, 22:42
Medlem
Helt återställd?

Jag är lite nyfiken på den stackars mamman.
Är hon fullt återställd? (och då menar jag även mentalt, dvs inga allvarligare men som hjärnskador)

Om om hon är det, hur stora är möjligheterna hon får tillbaka korttidsminnet?
För jag antar ju att hon inte minns händelsen.

Jag är tvådelad.
En sida av mig vill att hon minns för att få fatt i gm
En annan sida hoppas att hon inte minns för att slippa se

För övrigt så tycker jag att ni som kallar morfarn för mediakåt är helt befängda.
Tänk istället! Alla behandlar sorg olika!
Var glada istället att ni inte är i samma situation själva.
Mamman har en enorm hjälp av familjen i sitt sorgearbete.
2008-05-09, 23:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av miffin
Hur får du det till:

En minnesgudstjänst för allmänheten och, uttryckligen, media. Journalister är hjärtligt välkomna, säger mediaberoende morfar. ?

Ser inte den formuleringen någonstans i:

http://blogg.vlt.se/back/comments.php?y=08&m=05&entry=entry080509-102208

Eller gör du?
Tuesday menade troligen följande meningar:
"Däremot är lördagens minnesgudstjänst i Arboga öppen för allmänheten. Även media.
- Ni är hjärtligt välkomna
, säger Roland Jangestig."
Tycker det är ett OK citat av tuesday.
2008-05-09, 23:07
Bannlyst
Citat:
Ja men nu menade jag hennes/honoms formulering som inte är samma sak!
Tuesday hävdar att morfadern säger journalister är välkomna. Det fetstilta i mitt citat visar att morfar sagt att media är välkomna. Det är inte ordagrant citerat, men andemeningen har väl rimligen Tuesday fångat rätt så perfekt?

PS. Titta efter innan så ser du att jag inte ingår i hata t-maffian. Men jag tror faktiskt att morfadern menade exakt det Tuesday skrivit. Troligen för att slippa dem vid den riktiga begravningsakten. Klokt resonerat om någon skulle få för sig att fråga mig.
2008-05-09, 23:19
Medlem
miapetters avatar
Vid ork o tillfälle Smålandstintin, kan inte du skriva lite om hur journalister tänker i de här lägena? Hur mycket får de reda på o inte skriver om, för att inte outa polisen? Hur mycket får de inte reda på men skriver om ändå...Hur mycket "feltolkningar"? Känner mej rätt avig mot pressen efter den senaste tiden... Är det sant att chefsredaktörerna ligger på jättemycket o journalisterna bara har att göra som de blir tillsagda osv...
2008-05-09, 23:21
Bannlyst
Citat:
Jag syftade mer på hennes formulering kring mediaberoende morfarn. Sen har jag inte någon som helst koll på vilken såkallad grupp du tillhör.
Det var andemeningen i mitt inlägg oxå men jag formulerade mig lite.........annorlunda.

Annars skulle jag vilja se en sån där snygg sammanfattning av förloppet som BoISaren gjorde nu när tråden spretar lika mycket som kvinnoben på en motorgård.
Senast redigerad av Stormlykta 2008-05-09 kl. 23:31.
2008-05-09, 23:22
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Vid ork o tillfälle Smålandstintin, kan inte du skriva lite om hur journalister tänker i de här lägena? Hur mycket får de reda på o inte skriver om, för att inte outa polisen? Hur mycket får de inte reda på men skriver om ändå...Hur mycket "feltolkningar"? Känner mej rätt avig mot pressen efter den senaste tiden... Är det sant att chefsredaktörerna ligger på jättemycket o journalisterna bara har att göra som de blir tillsagda osv...
Jag tycker också att det vore intressant om "tintin" kunde ge sin version av hur det går till. Gärna i form av två separata inlägg där han å ena sidan skriver om sina personliga åsikter i det här fallet och å andra sida skrev för "tidningen". Är det genomförbart?
Senast redigerad av Carl Hamilton 2008-05-10 kl. 00:09.
2008-05-09, 23:45
Bannlyst
Varning - långt!

Citat:

Hej!
Jag har tyvärr bara funnits med i Arbogautredningens perifieri. Ska dock försöka få svaret att handla om det, så det inte behöver bli raderat för OT.

För det första - det finns två skolor: de journalister som kör enligt Erik Fichtelius före detta devis Publish and be damned.
Det vill säga: inget of the record. Publicera utan att fundera på hur det påverkar utredningen eller uppgiftslämnare.
Det är möjligen etiskt, men väldigt improduktivt. Jag tillhör den andra skolan.
1. Skydda källan till vilket pris som helst. Ljug eller låt bli att publicera hellre än att källan blir outad. Låt alla intervjuobjekt läsa igenom och godkänna citat. Detta är särskilt viktigt när intervjuobjekten är chockade.
Poliskällor är viktiga, men väl så viktiga är privatpersoner. Poliser är dessutom vana vid att handskas med press, så därför behöver man inte vara lika försiktig.
Ett exempel. Jag är säker på att det kommer att visa sig att E eller någon i utredningen talade sanning när de hävdade att E mindes händelsen.
Någon i spaningsledningen ansåg att detta kunde skada utredningen och alla var ense om att det är viktigare att fälla en mördare än att upprätthålla Aftonbladets goda(?) rykte.
2. En del skrivs det inte om. Det är oftast så att man får en uppgift som man måste få verifierad av en polis. Polisen säger att uppgiften kan göra att mördaren inte grips, men att reportern får första tjing på nyheten senare.
Exempelvis visste tidningarna väldigt snabbt att CS var misstänkt och hade team på plats i Hannover innan gripandet. Detta gick man inte ut med för att inte störa utredningen. Däremot hade bladet och Expressen bestämt sig för att publicera CS namn och bild dagen efter hon överlämnade sig till polisen.
Detta ändrade man när hon väl var i säkert förvar.

3. De första dygnen går det i 180. Då blir det en del uppgifter publicerade som inte håller i längden. Så länge man poängterar att detta endast är teorier är det inte konstigare än exempelvis att polisen grep NJ för mordet tills dess verkligheten visade att han var oskyldig.
Det är inte alls så ofta pressen som har fel, som att polisen undersökt det som skrivs, och att det avskrivits efter pressläggning.
Att bara sitta och hitta på är extremt ovanligt. Har man haft fel ett par gånger minskar nämligen lösnummersförsäljningen drastiskt och man får allt svårare att få källor.

4. De senaste åren har det anställts många oerfarna journalister, främst på kvällstidningarnas web-tjänster.
Vi som är äldre har ju möjligheten att förklara varför vi inte vill ta vissa uppdrag. I värsta fall har journalister som är kollektivanslutna laglig rätt att vägra "förnedrande uppdrag". Det är dock lättare sagt än gjort om man har ett sexmånadersvik som kan ta slut hemskt snabbt om inte cheferna är nöjda.
Det är dock ungeför samma på Kvällstidnignarna. Största chansen att se chefredaktören är att slå på tv:n.
Editions- och nyhetscheferna kan dock driva på oerfarna reportrar ganska mycket.
Så har skett vid Engla-fallet vid ett par tillfällen. I arbogatråden har jag inte hört om något liknande.

Hoppas detta varit ett (oändligt långt, jag vet) svar på dina frågor. Har du något mer specifikt du undrar får du gärna återkomma!
2008-05-09, 23:48
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Tycker jag med, det blir konstigare o konstigare! Fan, de MÅSTE lösa det här för familjens skull!

Men nu gör ju polisen inte det här för familjens skull utan för statistikens skull. Polisen försöker med alla möjliga medel få någon fälld oavsett skuld eller inte för att kunna polera statistiken. Tyvärr får jag inte för den tramsbeskyddande moderatorn ta upp andra fall där polisen har satt detta arbetssätt i system.

Vad blir då viktigast, att den som har genomfört dådet döms för det eller att polisen får någon dömd för det?
2008-05-09, 23:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Men nu gör ju polisen inte det här för familjens skull utan för statistikens skull. Polisen försöker med alla möjliga medel få någon fälld oavsett skuld eller inte för att kunna polera statistiken. Tyvärr får jag inte för den tramsbeskyddande moderatorn ta upp andra fall där polisen har satt detta arbetssätt i system.

Vad blir då viktigast, att den som har genomfört dådet döms för det eller att polisen får någon dömd för det?

Nej nu ser du nog förjävla fel. Polis kanske bara vill lösa detta för statestikens skull men offer samt vittnen samt teknisk bevisning, gör det för att få rätt gärningsman/kvinna fälld. Vad som framkommit i mina källor är att CS kan kopplas till platsen vid tillfället (hur håller jag käften om), vittnen KAN peka ut henne och offret (den kvarvarande) har en såkallad "bild" av händelsen. Är detta nog tydligt för dig eller måste jag tala klarspråk med dig?!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in