2008-07-27, 19:27
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhyt
T HAR INGET ALIBI för tiden från kl 19.09 och framåt DVS den tid då morden BEGICKS, det är den enda tid som NÅGON behöver alibi för, att han har alibi för tiden FÖRE morden är OINTRESSANT och irrelevant.
19.09 stämmer väl inte riktigt? Han påbörjar ett mobilsamtal ca 19.10 och blir då uppkopplad mot en mast som säger att han inte är vid brottsplatsen då?
2008-07-27, 19:28
Medlem
Citat:
T HAR INGET ALIBI för tiden från kl 19.09 och framåt DVS den tid då morden BEGICKS, det är den enda tid som NÅGON behöver alibi för, att han har alibi för tiden FÖRE morden är OINTRESSANT och irrelevant.

Bara förklara för mig hur han skulle ha hunnit från platsen i Valskog till hemmet i tid för att kunna ha begått dådet rent tidsmässigt.

Och förklara också hur polisens testkörning är felaktigt utförd. Och säg nu inte bara att "man kan köra snabbare än så" utan kom nu också med en förklaring på hur fort han körde (om du kan också på vilka vägar han höll de för höga hastigheterna som behövs, viss sträcka är ju t.ex en 30 sträcka, vägbeskrivning finns i FUP) och också hur den enligt dig rimliga hastigheten påverkar T's hemkomstid i förhållande på den av polisen uppmätta tid.

Om du i ditt inlägg vill antyda att T rent teoretiskt skulle kunna ha utfört dådet så vill jag också att du förklarar att blodmönstret på hans kläder (och hans själv) inte stämmer in på en GMs mönster och också var han har gömt undan tillhygget och hur lång tid han kan ha haft på sig för att gömma det så att varken polis eller hundar lyckas hitta det. (det bör ju antyda att vapnet inte finns i området)
Senast redigerad av flurpo 2008-07-27 kl. 19:31.
2008-07-27, 19:31
Medlem
watson6669s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flurpo
Bara förklara för mig hur han skulle ha hunnit från platsen i Valskog till hemmet i tid för att kunna ha begått dådet rent tidsmässigt.

Och förklara också hur polisens testkörning är felaktigt utförd. Och säg nu inte bara att "man kan köra snabbare än så" utan kom nu också med en förklaring på hur fort han körde (om du kan också på vilka vägar han höll de för höga hastigheterna som behövs, viss sträcka är ju t.ex en 30 sträcka, vägbeskrivning finns i FUP) och också hur den enligt dig rimliga hastigheten påverkar T's hemkomstid i förhållande på den av polisen uppmätta tid.

Vad whyt inte fattar är att det vore osmart av T och köra för fort om han skulle hem och mörda. Chansen att folk på vägen skulle reagera på det är ju alldeles för stor.
2008-07-27, 19:32
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ja, det är säkert många som vet hur man ska handla i krissituationer, men när det väl inträffar en kris så är det många som blir paralyserade och handlar fel.

Lätt att säga att "men herregud, hur kan man göra så, man ska ju inte sätta en skadad person upp!" (nu säger jag inte att någon har sagt så, utan det är rent hypotetiskt) men det är nog svårt att veta hur man själv skulle agera om man hamnade i en sådan situation.

De i larmväxeln sa åt honom att lägga E ner.

Men T är ju en stark person enligt sig själv.
Ur FU förhör med Lina

"Hon får frågan om hon har varit i kontakt med "Togge" och hon berättar då att hon pratat en
gång med honom på telefonen och det var måndagen den 24 mars 2008, då hon dels ville
höra hur det var med honom och hur det var med Emma. Hon märkte att "Togge" hade tagit
händelsen förhållandevis väl, han hade också fått väldigt god hjälp berättade han och han var
glad att det var en sådan stark person som han som behövde bevittna det han hade fått sett, så
att inte det var någon svag person eller någon larvig person. "Togge" är en sådan person som
fungerar bra under stress och han ringde både till Emmas föräldrar, till polisen och ambulans
och gjorde vad han skulle."
2008-07-27, 19:34
Medlem
watson6669s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Ur FU förhör med Lina

"Hon får frågan om hon har varit i kontakt med "Togge" och hon berättar då att hon pratat en
gång med honom på telefonen och det var måndagen den 24 mars 2008, då hon dels ville
höra hur det var med honom och hur det var med Emma. Hon märkte att "Togge" hade tagit
händelsen förhållandevis väl, han hade också fått väldigt god hjälp berättade han och han var
glad att det var en sådan stark person som han som behövde bevittna det han hade fått sett, så
att inte det var någon svag person eller någon larvig person. "Togge" är en sådan person som
fungerar bra under stress och han ringde både till Emmas föräldrar, till polisen och ambulans

Så du menar att eftersom han satte henne upp så är han mördaren?? Vore det inte bättre att slå några slag till med hammaren?
2008-07-27, 19:36
Medlem
Arabesques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caramia
Ta inte i så att du spricker!

Det är inte på något sätt så att jag skulle önska att T är gm.
Och jag har inte heller någonstans skrivit att så skulle vara fallet. Jag har bara ifrågasatt vissa saker som framgår i FUP och det är stor skillnad.

Men jag tycker att han blev avskriven alldeles för lätt. Det framgår inte i några förhör som finns i FUP att han överhuvudtaget har varit misstänkt vilket jag tycker är konstigt eftersom ofta är gm någon i familjen.

Jag faller inte i den masspsykosen som råder här och som har dömt CS redan innan rättegången.

Någon är ju gm i detta fall. Om det är CS eller någon annan får en förhoppningsvis rättvis rättegång visa.

Jag tar i precis så mycket som jag vill och som jag anser nödvändigt.

Och jag köper inte att man avfärdar CS med att det "oftare är någon i familjen", eller att "det är ovanligt att såna här brott begås av en kvinna".
Kvalificerat skitsnack!
2008-07-27, 19:37
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Det där minns jag inte exakt men var det inte så att han tog den trådlösa hemtelefonen på skrivbordet och lite senare upptäckte hennes mobil.
Jag minns i alla fall att han använde hennes mobil och att han i samma veva radderade ett påbörjat sms som inte hade skickat. T minns inte vad det stod...

Synd att han raderade sms:et och inte minns vad det stod. Det kanske var något viktigt?
2008-07-27, 19:39
Medlem
watson6669s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arabesque
Jag tar i precis så mycket som jag vill och som jag anser nödvändigt.

Och jag köper inte att man avfärdar CS med att det "oftare är någon i familjen", eller att "det är ovanligt att såna här brott begås av en kvinna".
Kvalificerat skitsnack!

De som kör med påståendet att det oftast sker inom familjen eller anhöriga säger jag som jag gjorde förut, att tyskan kan ju anses vara i den kategorin eftersom hon är ett ex till T.
Det är väl inte första gången ett x mördar eller försöker mörda den nya kvinnan.
2008-07-27, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Ur FU förhör med Lina

T upplevs som relativt lugn även av ambulansmännen.

Men jag förstår inte vart du vill komma. Jag upplever T som en stark och lugn person (nu utgår jag ifrån det jag vet om honom förövrigt), och att han lyckades ringa 112 så snabbt efter ankomsten och att han har haft det klara sinnet att kontrollera om alla lever tycker jag är otroligt starkt. Vissa hade garaneterat öppnar dörren och blivit helt handlingsförlamade.

Att han sedan kanske inte gör precis vad en yrkeskunnig livräddare skulle ha gjort och därför gör "fel" är en helt annan sak. Om du ska påpeka det så kan du ju likagärna påpeka att de första sjukvårdarna på plats gjorde "fel" då de gick in innan polisen säkrat området. Det är givetvis ett beslut som de själva får fatta, men normen är att invänta polis om de inte vet om GM är kvar på platsen. Så även yrkeskunniga kan göra "fel" eller agera annorlunda i krissituationer.
2008-07-27, 19:46
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merzog
Är det fysiskt möjligt för T, med den konstaterade kontakten mot Valskogsmasten, att hinna utföra dådet inom de tidsramar som finns? Han kopplades mot Valskogsmasten strax innan 19:11 om jag minns rätt? Hinner han då köra till Arboga för att slå ihjäl barnen samt skada E allvarligt?
Han kan möjligen, nätt och jämnt, hinna med exakt just det. Men vad han omöjligen hinner med på den tiden är byta till kläder som inte uppvisar blodstänk typiska för att ha bankat tre pers i huvet med en hammare mer en hundra gånger, göra sig av med mordvapnet och dessutom bloda ner de nya kläderna på ett sätt som är förenligt med att ha försökt hjälpa de skadade.

Finns inte en chans. Jiddrandet om T:s tider här i tråden är och har alltid varit komplett poänglöst.
2008-07-27, 19:46
Medlem
Citat:
Vad vill du säga med det? Jag kritiserar larmväxeln de borde veta bättre än att rekomendera folk att börja flytta runt på folk som blöder från huvudet. Eller var det rätt tycker du??

Nu vet jag inte om du har läst samtalet mellan SOS och T. Det verkar inte som det.

Inget nedan är ett direkt citat (jag har inte fup tillgänglig) men såhär gick det till (min minnesbild)

T ser att emma sjunker ihop och säger "sätt dig upp" och av allt att dömma försöker han få henne att sitta upp

SOS alarm säger åt honom att hon bör ligga ner så att luftvägarna kan hållas fria.

Jag får inte känslan av att T hör detta.

Så ja, jag tycker att SOS agerade rätt när de sa åt honom att lägga henne på sidan för att frigöra luftvägarna. Tycker du att det är fel så får du gärna förklara för mig varför. För i och med detta råd från SOS så säger de samtidigt att E bör ligga ner och inte sitta, och att lägga henne på sidan är också det bästa för att frigöra luftvägarna.
2008-07-27, 19:48
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Om du i ditt inlägg vill antyda att T rent teoretiskt skulle kunna ha utfört dådet så vill jag också att du förklarar att blodmönstret på hans kläder (och hans själv) inte stämmer in på en GMs mönster och också var han har gömt undan tillhygget och hur lång tid han kan ha haft på sig för att gömma det så att varken polis eller hundar lyckas hitta det. (det bör ju antyda att vapnet inte finns i området)
Innan första polispatrull var på plats så satt T i sin bil. Därefter kroppvisiterades T och blev ombedd att sätta sig i polisbilen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in