Citat:
Ursprungligen postat av flurpo
En gissning från mig är kanske att han (M)kom fram (om han befunnit sig i annat rum innan) och skulle försvara E (E har uppgett i förhör att M alltid försvarar henne, om hon blir kittlad eller vad som helst) och då får GM syn på M och övegår från att slå E till att slå M som då får en massa slag på sig (kanske sprang/gick han mot GM och skrek och därav får mest våld riktat mot sig) för att senare slå ner S, som är minst och kanske också ger minst "kamp".
Därefter så lämnar GM huset
Scenariot jag beskriver ovan är inte nödvändigtvis korrekt, men det är fullt möjligt.
Det är ytterst sannolikt. Jag skulle faktiskt tro att de flesta fyra-femåriga pojkar försvarar sin mamma med sitt liv i den typen av situation. Kombinationen av obetingad lojalitet med mamman, oförmåga att bedöma de faktiska riskerna och en allmän överskattning av den egna fysiska förmågan som alla är karakteristiska för pojkar i den åldern bäddar för det.
Och vi ska komma ihåg att E överlevde. Vi ska också komma ihåg att tidsschemat var ytterst tajt för gm. Det finns en högst betydande sannolikhet att en gm som inte behövt allokera så jäkla många slag på lille Max faktiskt hade klarat av att ha ihjäl henne.
Max Jangestig kan mycket väl ha dött en äkta hjältedöd, och faktiskt räddat sin mammas liv till priset av sitt eget.