2011-12-29, 01:27
Bannlyst
Har hört att Lund ska vara bra!
Citera
2011-12-29, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Antar att du anmärkte på stavningen. Jag stavar Upsala med en äldre stavning, och det är helt medvetet.

Ca 3000kr/mån i korridor.

Om du cyklar är det svårt att ha längre än 30 minuter till skolan oavsett var du bor. Dock kommer du att plugga i utkanten av stan.

(Utkanten är relativt. Det är en liten stadskärna.)

Okej, tack för hjälpen.
Citera
2011-12-29, 01:33
Medlem
BebbenJohanssons avatar
Teknisk Fysik på Chalmers är säkert rätt bra
Citera
2011-12-29, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killerdream
Okej, tack för hjälpen.
Lugnt

Och Upsala är verkligen en trevligt studentstad. Hela staden har ju i princip vuxit upp runt ett universitet.
Citera
2011-12-29, 01:54
Medlem
I Linköping är alla föreläsningar (utom en introduktionsföreläsning i matlab) på svenska under de första tre åren. Viss kurslitteratur är dock på engelska, en grov uppskattning är 70-30 i svenska-engelska. Alla tentor går dock på svenska. År 4 och 5 (master) går alla kurser på engelska eftersom man samläser det mesta med utbytesstudenter.
Citera
2011-12-29, 04:36
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Lugnt

Och Upsala är verkligen en trevligt studentstad. Hela staden har ju i princip vuxit upp runt ett universitet.
Varför rekommenderar du Uppsala? De är ju knappast kända för sina ingenjörsutbildningar. När alternativ som KTH, Chalmers, Linköping och Lund finns förstår jag inte varför någon ö h t skulle välja Uppsala i det här fallet.

Rent generellt är KTH och Chalmers de lärosäten med högst renommé. De är klassiska tekniska lärosäten med gedigen kvalitet. Stockholm och Göteborg är dessutom två trevliga städer som väl är svåra att tröttna på. Är man ute efter studentliv är de däremot inte att rekommendera. Chalmers har visserligen sina sektioner, men jag har fått intrycket av att det är ganska internt där och inte särskilt många som egentligen hänger där. Då är Lund betydligt bättre.

Slutligen undrar jag varför du slänger dig med den gamla stavningen. Duger inte den nya?
Citera
2011-12-29, 04:39
Medlem
FrasseFloyds avatar
Ett antal trådar sammanfogade till denna huvudtråd.

/moderator
Citera
2011-12-29, 05:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Varför rekommenderar du Uppsala? De är ju knappast kända för sina ingenjörsutbildningar. När alternativ som KTH, Chalmers, Linköping och Lund finns förstår jag inte varför någon ö h t skulle välja Uppsala i det här fallet.

Rent generellt är KTH och Chalmers de lärosäten med högst renommé. De är klassiska tekniska lärosäten med gedigen kvalitet. Stockholm och Göteborg är dessutom två trevliga städer som väl är svåra att tröttna på. Är man ute efter studentliv är de däremot inte att rekommendera. Chalmers har visserligen sina sektioner, men jag har fått intrycket av att det är ganska internt där och inte särskilt många som egentligen hänger där. Då är Lund betydligt bättre.

Slutligen undrar jag varför du slänger dig med den gamla stavningen. Duger inte den nya?
Jag känner inte till så mycket om kvalitén på utbildningarna, utan min rekommendation grundar sig enbart på att Upsala är en så fantastisk studentstad där nationerna har traditioner som går nästan fyrahundra år tillbaka i tiden.

Jag brukar föredra gamla stavningar på ortnamn och liknande. Det var inte bättre förr, men det är sämre nu

Faktiskt tycker jag stavningen i gammelsvenska är mycket mer estetiskt tilltalande än den nya. Anledningen till att jag inte använder den är att det skulle se extremt pretentiöst/utvecklingsstört ut och att jag inte behärskar den. Det skulle kännas ganska löjligt om man gjorde fel hela tiden. När det gäller ortsnamn tycker jag inte att det hela spelar så stor roll. Den stavningen är faktiskt inte helt ovanlig i Upsala. Om jag fick bestämma hade stavningsreformen aldrig skett på det sätt den gjorde.

Varför använder du den gamla stavningen av mej och dej? Duger inte de nya?
Citera
2011-12-29, 05:41
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Jag känner inte till så mycket om kvalitén på utbildningarna, utan min rekommendation grundar sig enbart på att Upsala är en så fantastisk studentstad där nationerna har traditioner som går nästan fyrahundra år tillbaka i tiden.
Det blir lätt vanskligt att ge tips om man inte tar med utbildningskvaliteten när man tipsar om lärosäte. Studentstad i all ära, men kårer, nationer och föreningar måste ändå ses som sekundärt till studierna. Uppsala är en rolig stad, men kända för sina ingenjörsutbildningar är de inte.

Då är Lund bättre som har både en vettig teknisk högskola och nationer.

Citat:
Jag brukar föredra gamla stavningar på ortnamn och liknande. Det var inte bättre förr, men det är sämre nu
Fast om varken Uppsala stad, Uppsala universitet eller någon annan offentlig instutition använder sig av Upsala kanske det är en indikation på att den gamla stavningen inte längre är önskvärd?

Citat:
Varför använder du den gamla stavningen av mej och dej? Duger inte de nya?
Jag ser ingen som helst anledning till att nära en bild av mig själv som obildad.

Fast det här hör definitivt inte hemma i den här tråden. Fortsätt gärna i pm.
Citera
2011-12-29, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Det blir lätt vanskligt att ge tips om man inte tar med utbildningskvaliteten när man tipsar om lärosäte. Studentstad i all ära, men kårer, nationer och föreningar måste ändå ses som sekundärt till studierna. Uppsala är en rolig stad, men kända för sina ingenjörsutbildningar är de inte.

Då är Lund bättre som har både en vettig teknisk högskola och nationer.

Det har du rätt i. Borde poängterat det tydligare. Men faktiskt ser jag inte nationer och sådant som så sekundärt som du gör. Mycket beroende på att jag ser studierna som en förhållandevis liten del av studielivet. Det man lär sig som student är så oerhört mycket mer än bara det man lär sig i skolan.
Citat:
Fast om varken Uppsala stad, Uppsala universitet eller någon annan offentlig instutition använder sig av Upsala kanske det är en indikation på att den gamla stavningen inte längre är önskvärd?

Jag ser ingen som helst anledning till att nära en bild av mig själv som obildad.

Fast det här hör definitivt inte hemma i den här tråden. Fortsätt gärna i pm.
PM skickat!
Citera
2012-01-05, 14:50
Medlem
vivalamexicos avatar
Vilket programmeringsspråk används första året @ Lund, Chalmers respektive KTH?

tacksam för svar.
Citera
2012-01-05, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vivalamexico
Vilket programmeringsspråk används första året @ Lund, Chalmers respektive KTH?

tacksam för svar.

På KTH använder man python. Jag har hört, men vet inte säkert, att man använder java som första språk på Chalmers. Jag vet inte hur det är på Lund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in