2011-08-10, 19:22
Medlem
Apolloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erkalinen
Jag tyckte att envariabeln var ganska enkel men hade/har problem med lin.alg. Kan ta ett tag innan poletten trillar ner, det har den gjort först nu på mig. Omtentar skiten om någon vecka.

Har inte börjat på teknisk fysik än men, tyckte många att linjär algebra var knepigt? Jag tänkte läsa in hela kursen innan jag börjar terminen den 28:e. Har inte öppnat boken än, men skall till att göra det precis nu. Isåfall bli det att läsa in hela boken på 18 dagar. Hinner man det om man är beredd att lägga ner många timmar om dagen på läsandet? Jag bör ju kunna innehållet så pass bra att jag kan skriva en tenta på det iaf.

Hur många veckor sträcker sig kursen över i vanliga fall?
Senast redigerad av Apollos 2011-08-10 kl. 19:25.
Citera
2011-08-10, 20:09
Medlem
black-swans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apollos
Har inte börjat på teknisk fysik än men, tyckte många att linjär algebra var knepigt? Jag tänkte läsa in hela kursen innan jag börjar terminen den 28:e. Har inte öppnat boken än, men skall till att göra det precis nu. Isåfall bli det att läsa in hela boken på 18 dagar. Hinner man det om man är beredd att lägga ner många timmar om dagen på läsandet? Jag bör ju kunna innehållet så pass bra att jag kan skriva en tenta på det iaf.

Varför ska du läsa in kursen innan du börjar?

8hp motsvarar drygt 5 veckor heltidsstudier.

Vidare är kugg-frekvens ungefär lika hög för lin.algen och analys 1:an (LiTH).
Citera
2011-08-10, 20:14
Medlem
Citat:

Det är väl en 7.5 poängs kurs, så det ska väl motsvara 5 veckors heltidsstudier. Hur snabbt du klarar det på beror nog mest på hur lättlärd du är.
Citera
2011-08-10, 20:22
Medlem
Citat:

Detta vill jag följa .
Citera
2011-08-10, 20:40
Medlem
Apolloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suup
Detta vill jag följa .

Alright! Har redan satt igång och är riktigt motiverad. Skall naturligtvis satsa på djup förståelse annars är det ingen mening plus att det är bortkastad tid. Mitt primära mål är ju naturligtvis att lära mig mera matematik även om utmaningen i sig är motiverande.

Jag har sommarlov och har tråkigt
Citera
2011-08-10, 20:43
Medlem
Apolloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av black-swan
Varför ska du läsa in kursen innan du börjar?

8hp motsvarar drygt 5 veckor heltidsstudier.

Vidare är kugg-frekvens ungefär lika hög för lin.algen och analys 1:an (LiTH).

Okej. Blev precis klar med analysen. Satte igång med den när jag slutade gymnasiet i våras. Har inte testat att skriva någon tenta på det än, men jag tror inte att jag skulle ha några problem att bli godkänd iaf.
Citera
2011-08-10, 20:52
Medlem
Citat:
Alright! Har redan satt igång och är riktigt motiverad. Skall naturligtvis satsa på djup förståelse annars är det ingen mening plus att det är bortkastad tid. Mitt primära mål är ju naturligtvis att lära mig mera matematik även om utmaningen i sig är motiverande.

Jag har sommarlov och har tråkigt
Önskar att jag också fann den motivationen när jag "har tråkigt" . Men du kanske är ett sådant underbarn i matematik som förstår direkt? I och med att du hade läst in envariabel redan. Men du kanske borde bli duktigare på planera? 18 dagar var ju inte så generöst
Citera
2011-08-11, 16:45
Medlem
Citat:

Som att torka sig i röven innan man skiter.
Citera
2011-08-11, 17:14
Medlem
Apolloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mnsc
Som att torka sig i röven innan man skiter.

Nä, det är ju bara onödigt. Men du kanske är en sån person som inte uppskattar att lära dig saker bara för att det är roligt och intressant?
Citera
2011-08-11, 17:18
Medlem
Hehe, jag bara skojade. Men jag är trött på smileys.
Go for it! Då kan du ju läsa andra årets mattekurser i förväg när du är klar.
Citera
2011-08-11, 21:53
Medlem
Aleizohiets avatar
Citat:

Linjär algebra är ganska lätt egentligen. Iaf det vi hade på E vid CTH. Bara försök inte visualisera allt du gör. Det är klurigt att tänka sig vektorer i 4-8 dimensioner och vad som händer när en matris avbildning avbildas från 4e till 7e dimensionen... annars var det ganska straight forward tyckte jag.
Citera
2011-08-11, 21:57
Medlem
Apolloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleizohiet
Linjär algebra är ganska lätt egentligen. Iaf det vi hade på E vid CTH. Bara försök inte visualisera allt du gör. Det är klurigt att tänka sig vektorer i 4-8 dimensioner och vad som händer när en matris avbildning avbildas från 4e till 7e dimensionen... annars var det ganska straight forward tyckte jag.

Att visualisera fler än tre dimentioner är ganska omöjligt ja. Däremot uppskattar jag att det hitills är så mycket att visualisera. Kanske beror på att jag i vanliga fall tänker väldigt mycket i bilder. Vad anser du vara det svåraste i kursen för övrigt? Har jag några riktigt mentala hinder att se fram emot?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in