2009-09-28, 19:10
Medlem
HT07. Började läsa teknisk fysik. Fyra klasser, 32 personer i min.
Ht08. Andra året, fyra klasser blev tre. 24 personer i min klass.
HT09. Tredje året, två klasser kvar nu. Runt 60 kvar nu totalt och många har kört i väldigt många ämnen.

Jag har dock den uppfattningen att vår årskurs har blivit bestraffad ganska hårt p.g.a. Bologna processen. Vissa av tentorna vi haft har varit väldigt elaka. En elektro tenta så hade vi fyra olika delar, om du fick under 50% på någon del så fick du göra om. Oavsett om du hade allt annat korrekt och fick 96% rätt på hela tentan (dvs, poängen var inte distribuerade jämnt över delarna). Tror det var lite över 50% som kuggade.
Citera
2009-09-28, 23:11
Medlem
men om man är mer lagd åt matematik än fysik, bör man läsa Teknisk Matematik då eller är den alldeles för teoretisk? teknisk fysisk känns lite mer praktisk (?) och det känns som om det blir lättare att komma ut i arbetslivet... vad tror ni?

och jag läste att någon skrev något i stilen "det är endast om man inte har krav på något socialt umgänge med sina kursare som man bör läsa TM/TF" ... detta stämmer väl fan inte? man är väl ingen asocial nörd bara för att man tycker om matte?

edit: jag är i alla fall inte det
Senast redigerad av sagaji 2009-09-28 kl. 23:14.
Citera
2009-09-28, 23:35
Medlem
Dest88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sagaji
men om man är mer lagd åt matematik än fysik, bör man läsa Teknisk Matematik då eller är den alldeles för teoretisk? teknisk fysisk känns lite mer praktisk (?) och det känns som om det blir lättare att komma ut i arbetslivet... vad tror ni?

och jag läste att någon skrev något i stilen "det är endast om man inte har krav på något socialt umgänge med sina kursare som man bör läsa TM/TF" ... detta stämmer väl fan inte? man är väl ingen asocial nörd bara för att man tycker om matte?

Kan inte mycket om det här, men jag har hört från andra att tekniska matematiker är väldigt eftertraktade på arbetsmarknaden.
Citera
2009-09-28, 23:53
Medlem
magis avatar
Har själv läst Teknisk Fysik och har efter examen arbetat som industriarbetare, datasupport, maskinoperatör i en bullrig industri och arbetar idag med försäljning.

Mitt intresse av matematik, fysik, ett brinnande intresse av teknisk utveckling och forskning och åratal av studier har absolut inte lett till något som helst forskning, ingenjörs eller teknik arbete.

Ingenjörsbrist?

Master of Science in Engineering Physics / Industriarbetare
Senast redigerad av magi 2009-09-28 kl. 23:55.
Citera
2009-09-29, 00:05
Medlem
black-swans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magi
Har själv läst Teknisk Fysik och har efter examen arbetat som industriarbetare, datasupport, maskinoperatör i en bullrig industri och arbetar idag med försäljning.

Mitt intresse av matematik, fysik, ett brinnande intresse av teknisk utveckling och forskning och åratal av studier har absolut inte lett till något som helst forskning, ingenjörs eller teknik arbete.

Ingenjörsbrist?

Du är och kommer förbli en tragisk människa.

Alla ingenjörer jag känner (30+) har välbetalda arbeten. De som har kommit ut för 5 år sedan har självklart lägre lön än de som kom för 25 år sedan. Litet empiriskt urval dock.
Citera
2009-09-29, 00:24
Medlem
Citat:

Detta stämmer knappast! Det är klart att det finns vissa skumma typer men det finns otroligt mycket skönt folk som knappast är osociala, det kan jag lova dig! (Iaf på LTH)
Citera
2009-09-29, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alrightington
Detta stämmer knappast! Det är klart att det finns vissa skumma typer men det finns otroligt mycket skönt folk som knappast är osociala, det kan jag lova dig! (Iaf på LTH)

läser du TM eller TF på LTH? vilket år i så fall och hur funkar det? =)
Citera
2009-09-29, 14:44
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsson85
Det där är inte samma kurs. Om du menar att man läser med matematik på F så är det givet.

Som du säger, det är inte samma kurs. F-kursen innehåller fler och mer omfattande moment, men M-kursen ger mer poäng.
Citera
2009-09-29, 14:47
Medlem
jolindbes avatar
Citat:

Jag kan intyga att även på Chalmers finns det en massa skönt folk som läser på F. Det är knappast så att F:arna är de som sitter inne och pluggar hela dagarna och nätterna, även om sådana människor finns. Sedan har vi de som festar järnet - antingen försvinner de fort eller så är de kvar extra länge
Läskigast är ändå de som engagerar sig i flera föreningar, är med på massor av fester och ändå får fyror och femmor i det mesta...
Citera
2009-09-29, 15:41
Medlem
Jag har en bekant som glider igenom Pi med i stort sett enbart 5or fast han röker på dagligen. Han har bland annat lyckats klarat vissa tentor med 5or som resultat efter att ha undvikit alla föreläsningar i kursen och pluggat till provet kvällen innan.

Så visst går det.

Fotnot: Han kan troligtvis regelrätt klassas som ett matematiskt geni.
Citera
2009-09-29, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fioks
Jag har en bekant som glider igenom Pi med i stort sett enbart 5or fast han röker på dagligen. Han har bland annat lyckats klarat vissa tentor med 5or som resultat efter att ha undvikit alla föreläsningar i kursen och pluggat till provet kvällen innan.

Så visst går det.

Fotnot: Han kan troligtvis regelrätt klassas som ett matematiskt geni.

han måste vara ett matematisk geni?
vilken skola läser han på?
Citera
2009-09-29, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magi

Ingenjörsbrist?

Om man verkligen vill kommer man att lyckas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in