Hej! Vet inte riktigt hur aktiv den här tråden är men tänkte att jag frågar här istället för att göra en ny.
Jag tänkte börja plugga F på KTH nu i höst och tänkte att jag skulle lära mig lite mer matte innan jag börjar för skojs skull. Då lyckades jag hitta detta häfte online. Jag förmodar från de första sidorna att detta är det enda läromedlet man använder.
https://people.kth.se/~tomase/bookle...abelanalys.pdf
Jag har lyckats jobba mig igenom ungefär 2/3 av häftet ganska grundligt och definitivt tillräckligt för att klara övningsuppgifterna. Det som oroar mig är dock alla bevis som används för varenda sats i hela häftet. Jag förstår koncepten i bevisen och hänger med i bevisföringen. Dock är det så otroligt många av dem (100+) och ibland så bevisar de satser med metoder och ansättningar som jag aldrig skulle tänka på av mig själv.
Min fråga då, till er som pluggar F eller har koll, hur mycket förväntas man kunna? Räcker det att kunna lösa övningsuppgifterna? Måste man kunna varenda bevis eller är de mer där för förståelse? Annars, ungefär hur många av bevisen behöver man kunna?
Har kollat på ett par extentor och där verkar det inte riktigt behövas men samtidigt hör man hela tiden om hur F är så mycket mer teoretiskt och bevistungt.