2012-09-15, 12:11
Medlem
Har slutligen kommit fram till att jag helst av allt vill läsa fysik samt matematik och då ligger väl F nära till hands att tänka på, men jag blir osäker pga ett flertal faktorer. Det handlar väl mest om att jag tvivlar på min egen förmåga, ena dagen tänker jag att jag nog kanske skulle klara mig rätt bra men sen tänker jag att logiskt så borde dom allra flesta som går Teknisk fysik vara dom absolut skarpaste från sina respektive gymnasieskolor och man blir ju inte mindre oroad när man läser om att världens smartaste person gick teknisk fysik på chalmers. Mer konkret målar jag alltså upp en bild för mig själv där jag tänker mig att de som går TF antagligen är de skarpaste på en skola med säg 500 elever (som genomsnitt för ett svenskt gymnasium?) så säg att det blir 2,5-5 personer som söker in till F så betyder det att dom är dom smartaste per 1-200e person alltså så kommer man nog att känna sig högst medelmåttig om inte t.om dum med 140iq som ju minst lär vara medel på F. Har testat mig mellan 135-147 (det lägre var högsta man kunde få) och tänker fram och tillbaka om jag ens skulle platsa på F eller om jag borde läsa t.ex ekonomi istället där jag iaf har en chans att vara en av de bra, men det är jag ju inte intresserad av. Så vet verkligen inte vad jag ska göra.
Citera
2012-09-15, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigtprotein.se
Har slutligen kommit fram till att jag helst av allt vill läsa fysik samt matematik och då ligger väl F nära till hands att tänka på, men jag blir osäker pga ett flertal faktorer. Det handlar väl mest om att jag tvivlar på min egen förmåga, ena dagen tänker jag att jag nog kanske skulle klara mig rätt bra men sen tänker jag att logiskt så borde dom allra flesta som går Teknisk fysik vara dom absolut skarpaste från sina respektive gymnasieskolor och man blir ju inte mindre oroad när man läser om att världens smartaste person gick teknisk fysik på chalmers. Mer konkret målar jag alltså upp en bild för mig själv där jag tänker mig att de som går TF antagligen är de skarpaste på en skola med säg 500 elever (som genomsnitt för ett svenskt gymnasium?) så säg att det blir 2,5-5 personer som söker in till F så betyder det att dom är dom smartaste per 1-200e person alltså så kommer man nog att känna sig högst medelmåttig om inte t.om dum med 140iq som ju minst lär vara medel på F. Har testat mig mellan 135-147 (det lägre var högsta man kunde få) och tänker fram och tillbaka om jag ens skulle platsa på F eller om jag borde läsa t.ex ekonomi istället där jag iaf har en chans att vara en av de bra, men det är jag ju inte intresserad av. Så vet verkligen inte vad jag ska göra.
Är du helt dum i huvudet?
Citera
2012-09-15, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mika123
Är du helt dum i huvudet?

Inget av mina antaganden är ju fel i vilket fall så jag tycker det är berättigat att vara orolig, du har inte lust att utveckla ditt svar lite mer, känns inte direkt bättre nu.
Citera
2012-09-15, 15:30
Medlem
Citat:

IQ-test säger inte speciellt mycket om logisk problemlösningsförmåga. Det är hurvida du har lätt för matte och fysik som spelar roll. Hade du minsta svårighet för det på gymnasiet är nog det större skäl för oro.
Citera
2012-09-15, 19:27
Medlem
MoonPies avatar
Citat:
...så kommer man nog att känna sig högst medelmåttig om inte t.om dum med 140iq som ju minst lär vara medel på F. Har testat mig mellan 135-147 (det lägre var högsta man kunde få) och tänker fram och tillbaka om jag ens skulle platsa på F eller om jag borde läsa t.ex ekonomi istället där jag iaf har en chans att vara en av de bra, men det är jag ju inte intresserad av.
Siffrorna i ditt inlägg är klart överdrivna.
Citera
2012-09-16, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoonPie
Siffrorna i ditt inlägg är klart överdrivna.

Är det verkligen fel att anta att dom som söker sig in till F är de 2,5-5 smartaste på sin gymnasieskola (då antar jag även för enkelhetens skull att skolan har 500 elever vilket ger ett snitturval på F på de smartaste av 1 till 200 personer?)
Senast redigerad av billigtprotein.se 2012-09-16 kl. 00:57.
Citera
2012-09-16, 08:07
Medlem
snilers avatar
Citat:
Är det verkligen fel att anta att dom som söker sig in till F är de 2,5-5 smartaste på sin gymnasieskola (då antar jag även för enkelhetens skull att skolan har 500 elever vilket ger ett snitturval på F på de smartaste av 1 till 200 personer?)
Definiera smart. Det kanske är dom i klassen som är bäst på matte och fysik men betyder det att dom är smartast? Hur det korrelerar med IQ får du själv ta reda på
Senast redigerad av sniler 2012-09-16 kl. 08:09.
Citera
2012-09-16, 14:18
Medlem
Stevies avatar
Citat:

Ja, vi sökte F för att vi vill bli civilingenjörer och har ett intresse för matte, fysik och teknik.
Citera
2012-09-16, 16:02
Medlem
viwil001s avatar
Citat:
Men är du helt skev i huvudet eller? Ditt antagande är ju helt åt helvete, möjligtvis några av top 20-100(beroende gymnasiets kvalitet och storlek) men inte top 5. Dessutom så är det endast en på tusen med 140+iq vilket betyder att det bara finns några tusen i sverige, av de så är max hundra i relevant ålder för studier.
Citera
2012-09-16, 18:14
Medlem
Citat:
[...]..tänker fram och tillbaka om jag ens skulle platsa på F eller om jag borde läsa t.ex ekonomi istället där jag iaf har en chans att vara en av de bra, men det är jag ju inte intresserad av. Så vet verkligen inte vad jag ska göra.

Om valet beror av var du kan vara bäst så kanske du borde snegla åt något linje med lägre intagningspoäng, och på någon av de sämre högskolorna? Eller varför inte ta en kurs i "Svenska för Nybörjare" så att du kan få glänsa över dina kurskamrater?
Citera
2012-09-16, 20:18
Medlem
MoonPies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viwil001
Men är du helt skev i huvudet eller? Ditt antagande är ju helt åt helvete, möjligtvis några av top 20-100(beroende gymnasiets kvalitet och storlek) men inte top 5. Dessutom så är det endast en på tusen med 140+iq vilket betyder att det bara finns några tusen i sverige, av de så är max hundra i relevant ålder för studier.
IQ 140+ motsvarar 1 på 278, eller 99.64 percentilen.
http://www.davidpbrown.co.uk/psychol...onversion.html
Citera
2012-09-17, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoonPie
IQ 140+ motsvarar 1 på 278, eller 99.64 percentilen.
http://www.davidpbrown.co.uk/psychol...onversion.html

Precis, det är väldigt vanligt. Känner mig dock inte alls som att jag blivit mycket klokare på de svar jag fått, däremot Moonpie verkar ju ha koll men då han undvikit att ge något annat svar än "klart överdrivet", så tror jag nog faktiskt inte att det är så överdrivet utan att jag är väldigt nära hur det ligger till. F.ö så skulle inte Sveriges universitet vara framstående inom dessa delar gällande forskning om inte nivån på eleverna är minst runt 5 till 2,5 bästa av 500.? Det kan bli konstigt när man fokuserar så mycket på siffror, garanterat så har de allra flesta med ett större nätverk (speciellt om man rör sig inom akademiska kretsar) flera bekanta som de anser som "smarta" då är dessa antagligen runt 140 något annat än så säger inte dessa siffror, man kunde allt bedöma kapaciteten på andra innan konceptet fanns också, samt säkerligen känner de allra flesta någon som är riktigt smart (150+ kanske 160 även), så det är verkligen inget överdrivet resonemang att anta det jag gjort.
Senast redigerad av billigtprotein.se 2012-09-17 kl. 12:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in