2012-03-28, 10:21
Medlem
fuskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heston123
Skulle bli förvånad om du inte kom in på MaFy-provet om du är legitimt smart och ser till att öva på gamla prov. Kan iofs bara utgå från CTH, men där har det sett ut som att runt hälften rätt har räckt till samtliga civilingenjörsutbildningar som har intag på provet.
Jo, jag tror också att jag skulle kunna komma in på provet. Men hur svår är teknisk fysik då? Alla skräms ju bara hela tiden! Alltså kan en normalbegåvad person klara utbildningen? Låter inte som det när man hör folk prata om hur svår den är.
Jag är nog lite smartare än medel på just matematik och fysik, men inte mer än det.
Sen är jag bättre på matte än fysik också, men som jag har förstått det så är det mer matte än fysik man pluggar på TF?
Citera
2012-03-28, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuskaren
Jo, jag tror också att jag skulle kunna komma in på provet. Men hur svår är teknisk fysik då? Alla skräms ju bara hela tiden! Alltså kan en normalbegåvad person klara utbildningen? Låter inte som det när man hör folk prata om hur svår den är.
Jag är nog lite smartare än medel på just matematik och fysik, men inte mer än det.
Sen är jag bättre på matte än fysik också, men som jag har förstått det så är det mer matte än fysik man pluggar på TF?
I början är det mer matte än fysik på F, även om du fortfarande läser viss programmering och fysik/mekanik samtidigt som mattekurserna. Sedan på mitten av våren under andra året tar den obligatoriska matten slut och det blir i princip bara fysikkurser kvar. Detta är på KTH, då.
Det går helt klart att klara av F utan att vara ett geni, så länge du har intresset och ser till att plugga kontinuerligt så går det.
Citera
2012-03-28, 12:25
Medlem
fuskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bretteur
I början är det mer matte än fysik på F, även om du fortfarande läser viss programmering och fysik/mekanik samtidigt som mattekurserna. Sedan på mitten av våren under andra året tar den obligatoriska matten slut och det blir i princip bara fysikkurser kvar. Detta är på KTH, då.
Det går helt klart att klara av F utan att vara ett geni, så länge du har intresset och ser till att plugga kontinuerligt så går det.
Då låter det ju ganska kul faktiskt Man lär väl gilla fysik mer och mer ju bättre man blir på det. Programmering är inga problem för mig, det är as kul. Är det mycket programmering? Jag antar att det är mer programmering på datateknik?
Om man jämför datateknik med teknisk fysik, hur ser det ut då?
De läser väl ungefär lika mycket matte har jag för mig? Teknisk fysik läser lite mer?
Datateknik har i princip ingen fysik väl? Medan teknisk fysik har mycket fysik.
Vad är det mer man läser?
Citera
2012-03-28, 13:00
Medlem
Citat:
Då låter det ju ganska kul faktiskt Man lär väl gilla fysik mer och mer ju bättre man blir på det. Programmering är inga problem för mig, det är as kul. Är det mycket programmering? Jag antar att det är mer programmering på datateknik?
De läser väl ungefär lika mycket matte har jag för mig? Teknisk fysik läser lite mer?
Det är inte så många programmeringskurser, det är en kurs per år i princip: Grundläggande programmering och datalogi, Numeriska metoder, och tredje året Objektorienterad programkonstruktion. Sen har du labbar/uppgifter i andra kurser som ofta är lättast att göra genom programmering/matlab.

Om du vill jämföra kurser så rekommenderar jag att du tittar på dessa för Fysik (du kan byta årskurs till vänster för att se vad man läser i årskurs 2 etc):
https://www.kth.se/student/kurser/pr.../ht10/arskurs1
Data läser inte längre flervariabelanalys som obligatorisk kurs, vilket återspeglar sig i det nya programmet:
https://www.kth.se/student/kurser/program/cdate/ht12/
Ovan finns dock bara första årskursen för data, de övriga åren bör dock vara snarlika med dagens kurser för data:
https://www.kth.se/student/kurser/pr.../ht11/arskurs2
Citera
2012-03-28, 19:14
Medlem
Citat:
Ja, på teknisk fysik läser mer matematik än alla andra civing-program (bortsett från teknisk matematik) och ja teknisk fysik läser överlägset mest fysik. Precis på samma sätt läser data mycket mer programmering.
Citera
2012-03-28, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julia.Caesar
Jorå - den allmänna relativetsteorin (och den speciella) kunde man tidigare läsa tredje året på teknisk fysik på KTH. Många senare kurser i teoretisk partikelfysik byggde på den. Jag tror inte upplägget har ändrats allt för mycket.

Du har säkert rätt, men det jag hittar på KTHs hemsida tyder på att den ingår i år 4, i inriktningen teoretisk fysik. (Å andra sidan verkar det finnas ett visst valfrihetsutrymme i trean.) När läste du förresten? Om det var innan kandidatarbetet infördes så låg nog en hel del kurser tidigare än vad de gör nu.
Citera
2012-03-28, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spenatblad
Har några vänner som läser där, vad undrar du?

Hur står den sig ex till energisystem och vanlig TF när det gäller svårighetsgrad,könsfördelning och kvalite? Material-kunniga ingenjörer är väl rätt attraktiva på arbetsmarknaden?

Trivs polarna?
Citera
2012-03-29, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freshpot
Hur står den sig ex till energisystem och vanlig TF när det gäller svårighetsgrad,könsfördelning och kvalite? Material-kunniga ingenjörer är väl rätt attraktiva på arbetsmarknaden?

Trivs polarna?
Det har inga direkta likheter med energisystem förutom att båda är ingenjörsprogram.

Första året läser man i princip samma sak som TF förutom någon enstaka kurs. Ja det tror jag nog de gör, tempot är ganska högt men det får man vara beredd på när man ska plugga till ingenjör. Q gjorde ett helt sjukt uppsving förra året och dubblade i princip antalet ansökningar och antagna(och lyckades fortfarande ha en hyffsat hög antagningspoäng). Det är många fler män än kvinnor på programmet men Ångström i sig har ganska hög andel kvinnor för att vara tekniskt campus. Utbildningen förutsätter jag håller hög kvalité iom att det är ett program med några år på nacken och man läser mycket matte/fysik/kemi som är klassiska ämnen.
Citera
2012-03-29, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spenatblad
Det har inga direkta likheter med energisystem förutom att båda är ingenjörsprogram.

Första året läser man i princip samma sak som TF förutom någon enstaka kurs. Ja det tror jag nog de gör, tempot är ganska högt men det får man vara beredd på när man ska plugga till ingenjör. Q gjorde ett helt sjukt uppsving förra året och dubblade i princip antalet ansökningar och antagna(och lyckades fortfarande ha en hyffsat hög antagningspoäng). Det är många fler män än kvinnor på programmet men Ångström i sig har ganska hög andel kvinnor för att vara tekniskt campus. Utbildningen förutsätter jag håller hög kvalité iom att det är ett program med några år på nacken och man läser mycket matte/fysik/kemi som är klassiska ämnen.

Kul att fler börjar intressera sig då! Har funderat lite på miljö-vattenteknik, men denna verkar ju vettigare!

Med motivation antar jag att man inte behöver vara en Sheldon Cooper för att klara Q-linjen?
Citera
2012-03-29, 22:26
Medlem
nanowires avatar
Är det någon mer än jag som tänkt söka till hösten? Har Y i Linköping som förstaval.
Citera
2012-03-29, 22:35
Medlem
snilers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nanowire
Är det någon mer än jag som tänkt söka till hösten? Har Y i Linköping som förstaval.
Blir nog F på KTH för mig, kanske finns någon framtida kursare på flashbsack?
Citera
2012-03-29, 22:37
Medlem
nanowires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sniler
Blir nog F på KTH för mig, kanske finns någon framtida kursare på flashbsack?
KTH skulle nog varit ett alternativ för mig om inte bostadssituationen skulle vart ett rent helvete. Linköping känns riktigt nice hursom. Bra kurser år 1-3 och bra inriktningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in