2011-02-24, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theyn
Vad gäller matten så tycker jag nästan att det skitsamma hur mycket du kan från gymnasiematten. Du kommer att gå igenom allt igen (på riktigt denna gången) när du läser envariabelanalysen.

Åh vad skönt o höra det Visst kan jag matematiken, jag har sjukt bra minne för siffror (att komma ihåg/memorera siffror, inte fått någon stor användning för det, men kommer säkert längre fram och då har man kanske en fördel), jag förstår logiken och studerar hellre formler i ett antal timmar för att förstå vad som händer och varför, än som de flesta i klassen gör, att sitta o göra varje tal för att trycka in formlerna i huvudet, visst gör jag det också, men vill och försöker hellre förstå varför än hur, eller vad tycker du? gjort likadant eller går det bättre för dig genom att lära dig formlerna och acceptera att det "bara är så" ?

Citat:
Ursprungligen postat av Guld-Ivar.
Precis, jag själv fick endast betyget E i matematik D och matematik E när jag läste teknisk bastermin. Nu har jag skrivit B på alla matematiktentor hittills.

Tack! detta underlättar faktiskt att man kommer gå igenom dem igen fast på 'riktigt', då antar jag att man får reda på varför det är så och inte bara acceptera att det är så?
Citera
2011-02-24, 17:13
Medlem
Dest88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nizo
Åh vad skönt o höra det Visst kan jag matematiken, jag har sjukt bra minne för siffror (att komma ihåg/memorera siffror, inte fått någon stor användning för det, men kommer säkert längre fram och då har man kanske en fördel), jag förstår logiken och studerar hellre formler i ett antal timmar för att förstå vad som händer och varför, än som de flesta i klassen gör, att sitta o göra varje tal för att trycka in formlerna i huvudet, visst gör jag det också, men vill och försöker hellre förstå varför än hur, eller vad tycker du? gjort likadant eller går det bättre för dig genom att lära dig formlerna och acceptera att det "bara är så" ?

Minns inte hur det var på gymnasiet, men på högskolan får man nästan alltid bevis till formlerna, så man får mer djup i sin teori.
Citera
2011-02-24, 17:38
Medlem
Citat:
Hur väl bör man kunna (Förstå) Matematiken C, D, E & Fy A, B från basterminen för att klara av Teknisk Fysik?

Som skrivits så går man i raketfart (jämfört med gymnasiet) igenom matte A-E i envariabel.

Din fråga är mer betygs-relaterat, har du bara G i de kurserna så sjunker snittet rejält och du kommer bara in på UU och LU.
Vill du inte flytta så långt så måste du skriva 1.8-1.9 på HP för att komma in på TF på de enda acceptabla skolorna, KTH eller Chalmers.

edit/ fuck du skrev ju att du går basterminen, jaja,det får stå kvar.
Senast redigerad av mjukiskillen 2011-02-24 kl. 17:51.
Citera
2011-02-24, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjukiskillen
Som skrivits så går man i raketfart (jämfört med gymnasiet) igenom matte A-E i envariabel.

Din fråga är mer betygs-relaterat, har du bara G i de kurserna så sjunker snittet rejält och du kommer bara in på UU och LU.
Vill du inte flytta så långt så måste du skriva 1.8-1.9 på HP för att komma in på TF på de enda acceptabla skolorna, KTH eller Chalmers.

edit/ fuck du skrev ju att du går basterminen, jaja,det får stå kvar.

Haha aa jag går basterminen nu och trivs bra just nu, men tänkte att jag skulle välja Teknisk Fysik för att sedan fördjupa mig inom Nanoteknologi som jag är väldigt intresserad av, då måste jag nog förstå matematiken och inte bara kunna hantera det, samma med fysiken självklart, men tänkte gå 3 år här och forsätta på Masternivå i Lund, KTH eller Chalmers då, men har inte Lund bäst utbildning när det kommer till nanoteknik/vetenkap? har fått för mig det, men kan ha fel
Citera
2011-02-25, 00:15
Medlem
Citat:
Tyvärr, men sifferminnet har du inte speciellt stor nytta av enligt mig.

Hur man väljer att plugga matematik är väl upp till var och en men jag räknar väldigt lite. Antagligen för lite då jag ofta gör slarvfel vid uträkningar. Jag räknar mest för att bekräfta att jag förstått vad det handlar om, och läser annars nästan uteslutande teori istället. Att bara lära sig formler kan nog funka i grundkurserna men senare blir formlerna så pass många och avancerade att det är svårt att komma ihåg dem om man inte har en hygglig teoretisk grund att stå på.
Senast redigerad av Theyn 2011-02-25 kl. 00:18.
Citera
2011-02-25, 00:18
Medlem
xyzns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theyn
Att bara lära sig formler kan nog funka i grundkurserna men senare blir formlerna så pass många och avancerande att det är svårt att komma ihåg dem om man inte har en hygglig teoretisk grund att stå på.

Hur löser man uppgifterna om man inte kan formlerna? Jag antar att formelsamlingar är uteslutet?
Citera
2011-02-25, 08:45
Medlem
Guld-Ivar.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xyzn
Hur löser man uppgifterna om man inte kan formlerna? Jag antar att formelsamlingar är uteslutet?

Vilka formler? Man löser uppgifterna genom förståelse.
Citera
2011-02-25, 08:47
Medlem
Citat:
Man löser dem genom att ha förstått allting så bra att det blir uppenbart.
Citera
2011-02-25, 14:29
Medlem
xyzns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guld-Ivar.
Vilka formler? Man löser uppgifterna genom förståelse.

Citat:
Ursprungligen postat av Klockan3
Man löser dem genom att ha förstått allting så bra att det blir uppenbart.

Okej, förlåt mig om jag är jättedum nu men hur går ni tillväga då? Självklart förstår jag att ni inte stoppar in ett värde i en formel så att ni får fram ett svar - men ni räknar ju fortfarande, eller..?
Citera
2011-02-25, 18:39
Medlem
Citat:
Okej, förlåt mig om jag är jättedum nu men hur går ni tillväga då? Självklart förstår jag att ni inte stoppar in ett värde i en formel så att ni får fram ett svar - men ni räknar ju fortfarande, eller..?
Du behöver inte kunna mer formler per kurs än i gymnasiet så att säga.
Citera
2011-03-03, 01:56
Medlem
Citat:
I många fall kan man resonera sig fram till vad formeln för något är om man kommer ihåg några andra relaterade fakta. I fysik har de formler man använder en fysisk betydelse, till skillnad från formler i matematiken. Formler i fysiken beskriver samband mellan olika fysiska storheter. Detta betyder att man kan använda sig av sina erfarenheter om hur saker och ting funkar för att lista ut hur sambandet mellan olika storheter ser ut i form av en matematisk formel.

Om du till exempel vet att gravitationskraften är attraherande, att den är större om objekten är nära varandra, samt att den är proportionell mot de båda objektens massor, så kan du mer eller mindre skriva ner gravitationslagen utan vidare.
Citera
2011-03-06, 13:19
Medlem
NestTests avatar
Hej!

Jag tänker förmodligen söka till Teknisk Fysik och Elektroteknik till hösten, på Linköpings TH.

Jag har ingen som helst lust att forska eller doktorera efter utbildningen, jag vill rakt ut i näringslivet. Anledningen att jag valt just Lith är att jag har fått uppfattningen av att deras utbildning ligger närmast näringslivet.

Men i och med att det ändå är en väldigt teoretisk linje så antar jag att jag kommer läsa många kurser som jag inte har någon användning för i arbetslivet.
  • Hur stor andel av kurserna man läser är direkt forskningsförberedande (och värdelösa om man inte ska forska) ?
  • Hur stort andel av de som pluggar där är killar?
  • Är det bara supernördar eller är det "vanligt" folk också? :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in