2014-12-16, 23:35
Medlem
Laertess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeverEverGiveUp

Har läst en hel del på amerikanska bords men jag blir bara mer förvirrad när de rekommenderar specifika kurser för att bli kvantare, så som:
Monte carlo metoder
Numerical Solution of Partial Differential Equations
Credit Derivatives Pricing Models

Är detta något jag får i min utbildning eller något jag måste lära mig på fritiden?

Jag hittar t.ex. Inte Modern Pricing of Interest Rate Derivatives i master för finansmatte. Och detta bör man väl kunna tänker jag.

Om du kan tänka dig läsa på en annan skola och ett annat program så föreslår jag teknisk matematik som finns på LTH och CTH. På t.ex. LTH finns ett flertal kurser i ämnena du listade upp. Annars om du vill läsa i Linköping så kan du skumma igenom kursplanen för de kurser du tycker är intressanta och bilda dig en uppfattning om innehållet är relevant för dig. Det som är viktigt är att du får kompetens inom matematisk statistik, programmering/algoritmimplementering och att du kan tillämpa dina kunskaper. Sedan är det bara att välja kurser som gör dig duktig inom dessa kategorier. Du kommer lära dig efter hand vilka specialområden som är bra att lära sig.

Citat:
Ursprungligen postat av maensklig
En PhD.

Haha, lugn. Visst krävs det i princip en relevant PhD för att landa de riktiga tunga jobben som finns utomlands men i Sverige kan man helt klart landa kvantjobb med en vettig civilingenjörsutbildning.
Citera
2014-12-17, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laertes
Om du kan tänka dig läsa på en annan skola och ett annat program så föreslår jag teknisk matematik som finns på LTH och CTH. På t.ex. LTH finns ett flertal kurser i ämnena du listade upp. Annars om du vill läsa i Linköping så kan du skumma igenom kursplanen för de kurser du tycker är intressanta och bilda dig en uppfattning om innehållet är relevant för dig. Det som är viktigt är att du får kompetens inom matematisk statistik, programmering/algoritmimplementering och att du kan tillämpa dina kunskaper. Sedan är det bara att välja kurser som gör dig duktig inom dessa kategorier. Du kommer lära dig efter hand vilka specialområden som är bra att lära sig.

Varför är TM > TF?

Om jag väljer finansmatte på LiTH och missar Monte carlo eller Pricing of Interest Rate Derivatives, är det någon nackdel att läsa dessa kurser på egen hand? Det måste ju ha funnits andra som blivit kvantare som läst finansmatte på LiTH som kan svara på detta?

Teknisk matematik på Cth verkar inte ha någon vettig master för kvant, eller? Lutar åt finansiell matematik på LiTH.
Citera
2014-12-17, 00:28
Medlem
Laertess avatar
Citat:
Varför är TM > TF?

Om jag väljer finansmatte på LiTH och missar Monte carlo eller Pricing of Interest Rate Derivatives, är det någon nackdel att läsa dessa kurser på egen hand? Det måste ju ha funnits andra som blivit kvantare som läst finansmatte på LiTH som kan svara på detta?

Teknisk matematik på Cth verkar inte ha någon vettig master för kvant, eller? Lutar åt finansiell matematik på LiTH.

Teknisk matematik läser mer matematisk statistik, programmering och optimeringslära, det vill säga precis den typen av ämnen som är bra att ha koll på om man vill modellera finansiella marknader. Jag har svårt att tänka mig att LiTH inte har kurser inom Monte Carlo-metoder, det finns säkerligen inbakat i någon annan kurs, förmodligen någon kurs i statistisk fysik. Prissättningskursen är nog inte hela världen om du missar, du får kompensera med annat helt enkelt.

De här masterprogrammen på CTH är vettiga om man vill syssla med kvantitativ finans:

http://www.chalmers.se/en/education/...e-Systems.aspx

http://www.chalmers.se/en/education/...l-Science.aspx
Citera
2014-12-17, 14:20
Medlem
Citat:
Teknisk matematik läser mer matematisk statistik, programmering och optimeringslära, det vill säga precis den typen av ämnen som är bra att ha koll på om man vill modellera finansiella marknader. Jag har svårt att tänka mig att LiTH inte har kurser inom Monte Carlo-metoder, det finns säkerligen inbakat i någon annan kurs, förmodligen någon kurs i statistisk fysik. Prissättningskursen är nog inte hela världen om du missar, du får kompensera med annat helt enkelt.

De här masterprogrammen på CTH är vettiga om man vill syssla med kvantitativ finans:

http://www.chalmers.se/en/education/...e-Systems.aspx

http://www.chalmers.se/en/education/...l-Science.aspx

Tack för ditt svar! Men jag vill helst gå i Linköping så CTH eller KTH är plan b.

Någon som har gått finansiell matematik på Y eller känner någon som gjort det? Hur gick det för er? Hade ni önskat att ni fått lära er mer om något innan ni gick på intervju? T.ex. så hittar jag inget om Monte Carlo metoder i utbildningsplanen.

Kvant verkar mest intressant men jag kan även tänka mig att bli typ riskanalytiker eller liknande, hur gångbart är det med bakgrunden finansiell matematik?

Senast redigerad av NeverEverGiveUp 2014-12-17 kl. 14:44.
Citera
2014-12-17, 18:48
Medlem
maenskligs avatar
Citat:
Haha, lugn. Visst krävs det i princip en relevant PhD för att landa de riktiga tunga jobben som finns utomlands men i Sverige kan man helt klart landa kvantjobb med en vettig civilingenjörsutbildning.

Mjo, har allt förstått att det inte är någon omöjlighet att fixa ett på nordisk mark. Men för utomlands verkar en PhD vara minimikravet (det är ju dit man vill), utan den blir det svårt att konkurrera med alla indier och asiater med sina über-CV:n.
Citera
2014-12-19, 23:19
Medlem
Diskussioner om Y på LiTH

Jag planerar att börja Y, det vill säga Teknisk Fysik och Elektroteknik på Linköpings universitet. Hur ser möjligheterna ut att arbeta med mjukvara och datasystem efter denna utbildning med inriktning/master i elektronik?

För att skapa lite mer diskussion och svar på flera frågor som kan vara användbara för de som planerar att börja Y

1. Har du gått Y? Om ja, vilken master och varför valde du just den?
2. Önskar du att du hade gjort några andra val under studietiden, t.ex. valt en annan utbildning eller master?
3. Vad har du för jobb idag?
4. Några tips för nya studenter?

För de som vill veta mer om Y-programmet:
Länk till utbildningssidan http://www.liu.se/utbildning/program/tekniskfysik?l=sv
Programbeskrivning http://www.liu.se/utbildning/program...skrivning?l=sv
Kurser http://www.liu.se/utbildning/program...skrivning?l=sv
Tidigare studentintervju http://www.liu.se/utbildning/program...skrivning?l=sv

Senast redigerad av NeverEverGiveUp 2014-12-19 kl. 23:23.
Citera
2014-12-19, 23:39
Medlem
Grovedarks avatar
Varför inte bara läsa datateknik om du vill jobba med mjukvara och datasystem?
Citera
2014-12-19, 23:52
Medlem
Jo eftersom kurserna de första 3 åren är intressantare och tuffare på Y, tycker jag. Det är just nu inte en självklarhet att jag vill syssla med mjukvara och då känns Y som ett vettigare val. Men det skulle kännas bra att veta att dörrarna inte är stängda om jag vill syssla med mjukvara efter Y.

Citat:
Ursprungligen postat av Grovedark
Varför inte bara läsa datateknik om du vill jobba med mjukvara och datasystem?
Citera
2014-12-20, 09:23
Medlem
Under de första åren på Y läser man lite programmering, men egentligen för lite imo. Man läser Scheme, Matlab, Assembly och C++ men det är aldrig någon fokus på riktig systemutveckling, så vill man jobba med det kanske man bör komplettera med andra kurser vid sidan om eller pyssla med det på fritiden.

Däremot kommer ju de allra flesta som gått ut Y att syssla med någon form av programmering.
Citera
2014-12-20, 14:15
Medlem
Citat:
Tack för ditt svar! Men jag vill helst gå i Linköping så CTH eller KTH är plan b.

Någon som har gått finansiell matematik på Y eller känner någon som gjort det? Hur gick det för er? Hade ni önskat att ni fått lära er mer om något innan ni gick på intervju? T.ex. så hittar jag inget om Monte Carlo metoder i utbildningsplanen.

Kvant verkar mest intressant men jag kan även tänka mig att bli typ riskanalytiker eller liknande, hur gångbart är det med bakgrunden finansiell matematik?

Hejsan,

Visst är det möjligt att bli kvantare efter LITH. Har åtminstone stött på en person som gått den vägen efter Y+finansmatte, medan den stora majoriteten har pluggat F på KTH eller LTH. TM är nog också vanligt bland de lite yngre kvantarna (har ju inte funnits så länge).

Som du förstått är programmering och i synnerhet matematisk statistik och modellering nyckeln till rollen som kvantare. Sedan exakt vilka kurser man bör läsa varierar mellan olika kvant-roller och där bör man nog välja efter vilka man tycker verkar roligast. För många roller är inte ens finansmatte den bästa inriktningen, utan ex. signalbehandling eller machine learning (hittas ofta inom reglerteknik eller medicinsk modellering) kan vara minst lika viktigt, iaf. för en tradingroll. De flesta som profilerat sig mot finansmatte hamnar nog inom värdering (av ex. otc derivat) eller inom risk.

Lycka till!
Citera
2014-12-20, 14:37
Medlem
Skulle vara intressant att veta lite mer om var de som läst Y på LiTH hamnar någonstans och inom vilket område.

Är osäker på vilket av dessa inriktningar jag ska välja:

Elektronik
Kommunikation
Mekatronik
Signal- och bildbehandling
Styr- och informationssystem
System-on-chip
Citera
2014-12-20, 15:07
Medlem
Citat:
Skulle vara intressant att veta lite mer om var de som läst Y på LiTH hamnar någonstans och inom vilket område.

Är osäker på vilket av dessa inriktningar jag ska välja:

Elektronik
Kommunikation
Mekatronik
Signal- och bildbehandling
Styr- och informationssystem
System-on-chip

Du har ju inte ens börjat Y, då ska du inte spekulera i vad du ska välja för profil då du inte vet vad de i praktiken innebär annat än i stora drag på sin höjd. De flesta väljer sin profil i allra sista stund (under vårterminen i trean) och många har då pendlat mellan en mängd olika profiler.

Urval av jobb som folk hamnat på direkt efter utbildningen: utvecklingingenjör på Scania, konsult på diverse programmeringsföretag (Attentec, Cybercom etc), ingenjör på Nira Dynamics (signalbehandling mot fordonsdynamik), reglertekniker på SAAB (Gripenprojektet), mjukvaruingejör på Autoliv (bilsäkerhet), programmerare på Ericsson, doktorand på universitetet. Detta är folk som gått mekatronik, styr- och informationssystem och signal- och bildbehandling främst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in