2010-12-03, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shogun-r
Diskutera utbildningar? Ja gärna, det är det som detta forum är till för. Men gör det i EN tråd.

Sorry att jag tar moderatorns jobb, men var bara tvungen att skriva min åsikt..

Ursäkta om jag säger något dumt nu men det är väl precis det jag har försökt göra? Eller syftar du på de andra trådarna som jag har startat? Jag vet att jag har startat många, men jag tycker ändå att det har varit nödvändigt eftersom de behandlar olika frågeställningar. Fast nu tänkte jag ge den här tråden ett försök och jag hoppas att det blir som jag vill.

Citat:
Ursprungligen postat av Ben-Benn
Håller med. Men på samma gång verkar folk som vill plugga F normalt vara tillräckligt begåvade för att inte starta dylika trådar. Lite därför jag också påpekade att det finns ett antal rätt så bra och relevanta trådar med specifika diskussioner uppe redan, och att risken för en översvämning ser ut att vara liten för mig.

Och om, som jag också håller med om, de här diskussionerna inte leder fram till någonting, vad är det för poäng med att föra dem överhuvudtaget? Men igen - var är exemplen på dylika trådar om F? Det är ju bara yuk som håller på, även om tråden om hur man förbereder sig var intressant.

På samma gång skulle det vara bra att hålla isär agnarna från vetet, och visst är en slasktråd bra för det ändamålet. Problemet som uppstår då är att allting sammanfogas till en stor tråd som i varje fall jag är motvillig till att gå igenom, just i och med kvalitetsaspekten som just påtalats.

Alltså, du säger att du håller med, sedan säger du att du vill ha allt i olika trådar? Jag förstår inte riktigt. Det är möjligt att tråden blir en "slasktråd" men jag hoppas att det inte gör det, och det är definitivt inte omöjligt att undvika.

Vad det är för poäng att föra diskussionerna? Visst, jag har startat många trådar om ämnet och jag är antagligen en av de som vill veta (kanske för mycket) om vad jag har för möjligheter etc. Tycker du att jag ska strunta i att fråga här på FB, som enligt mig är ett ställe där man ofta kan få väldigt bra, utförliga och seriösa svar, och istället söka mig till universitetens hemsidor? Om du gör det, så tycker vi olika. Jag anser att deras hemsidor är ganska intetsägande (om man inte vill kolla på kursplaner) och självklart är de väldigt partiska. Jag vet att man ska ta de svar man får här med en nypa salt också men de ger åtminstone en personlig syn på det hela.

Hoppas ni förstår vad jag menar.
Citera
2010-12-06, 18:24
Medlem
snilers avatar
Jahopp jag tycker i alla fall det är bra ide, nu till min fråga/fundering.

jag har tänkt läsa Teknisk fysik men är inte helt säker på om man vill forska eller ut och börja med en karriär.

Om man nu väljer att gå karriärs vägen skulle det inte då vara smart att välja finansiell matematik som masterprogram och sedan ta köra en till master på HHS http://www.hhs.se/Education/MSc/MScG.../default.aspx?

Vad tycker ni?
Citera
2010-12-06, 19:57
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sniler
Jahopp jag tycker i alla fall det är bra ide, nu till min fråga/fundering.

jag har tänkt läsa Teknisk fysik men är inte helt säker på om man vill forska eller ut och börja med en karriär.

Om man nu väljer att gå karriärs vägen skulle det inte då vara smart att välja finansiell matematik som masterprogram och sedan ta köra en till master på HHS http://www.hhs.se/Education/MSc/MScG.../default.aspx?

Vad tycker ni?
Känns ju lite overkill... Finansmatte och en master på HHS lär ju överlappa varandra en del, alltså skulle jag välja en annan master (på F-delen), typ teknisk matematik eller så. Sen är jag väl inte helt övertygad om att det är en sjukt bra idé att läsa två masters, satsa på att ta dig igenom F med bra betyg så ska det nog gå vägen ändå.
Citera
2010-12-06, 22:05
Medlem
snilers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Känns ju lite overkill... Finansmatte och en master på HHS lär ju överlappa varandra en del, alltså skulle jag välja en annan master (på F-delen), typ teknisk matematik eller så. Sen är jag väl inte helt övertygad om att det är en sjukt bra idé att läsa två masters, satsa på att ta dig igenom F med bra betyg så ska det nog gå vägen ändå.

ok, men om man tar HHS mastern efter den andra? Tror du verkligen att de överlappar varandra? Läser man verkligen mycket matte på en HHS master, är det inte mer allmänt ekonom inriktat?

man har ju hört att folk här på FB skriver att det negativa med att jobba inom finansvärden med Teknisk fysik-> finansiell matematik/teknisk matematik som utbildning är att de inte har någon kolla på ekonomin generellt. Om mastern skulle kunna fylla upp det borde det ju funka ganska bra.

Jag har själv ingen aning spekulerar bara
Citera
2010-12-06, 22:08
Medlem
Citat:
ok, men om man tar HHS mastern efter den andra? Tror du verkligen att de överlappar varandra? Läser man verkligen mycket matte på en HHS master, är det inte mer allmänt ekonom inriktat?

man har ju hört att folk här på FB skriver att det negativa med att jobba inom finansvärden med Teknisk fysik-> finansiell matematik/teknisk matematik som utbildning är att de inte har någon kolla på ekonomin generellt. Om mastern skulle kunna fylla upp det borde det ju funka ganska bra.

Jag har själv ingen aning spekulerar bara

Undrar bara varför du inte vill läsa Indek istället? Jag vet visserligen inte särskilt mycket om den utbildningen men det känns ju som om den passar bättre till de ändamål du är ute efter?
Citera
2010-12-06, 22:18
Medlem
snilers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yuk
Undrar bara varför du inte vill läsa Indek istället? Jag vet visserligen inte särskilt mycket om den utbildningen men det känns ju som om den passar bättre till de ändamål du är ute efter?

Om jag ska vara helt ärlig är jag inte spec intresserad av ekonomi för tillfället. Teknisk fysik passar mig bäst tror jag. Eftersom jag inte vet om jag vill doktorera eller inte undrar jag om det finns möjligheter till en karriär och pengar om man ändrar sig och vill sträva efter det. Man har ju hört alla historier om att de som gått Teknisk fysik inte hittar jobb och att de inte får så bra lön, så alternativ skadar inte.
Citera
2010-12-06, 22:45
Medlem
Citat:
Om jag ska vara helt ärlig är jag inte spec intresserad av ekonomi för tillfället. Teknisk fysik passar mig bäst tror jag. Eftersom jag inte vet om jag vill doktorera eller inte undrar jag om det finns möjligheter till en karriär och pengar om man ändrar sig och vill sträva efter det. Man har ju hört alla historier om att de som gått Teknisk fysik inte hittar jobb och att de inte får så bra lön, så alternativ skadar inte.

Okej, det låter ju sunt i alla fall.
Citera
2010-12-08, 14:40
Medlem
snilers avatar
Någon som vet om det skulle passa bra med någon finansiell matte master + HHS masteR?
Citera
2010-12-08, 23:01
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Matten är nog bra att ha, men om du ska läsa en eknomi-master, varför läsa finansmatte? finansdelen kommer du ju ändå få senare... Så ta en riktig profil istället, typ teknisk matte/elektronik eller så (förmodligen har du mest nytta av tek. matte).
Citera
2010-12-08, 23:11
Medlem
Dilettantens avatar
Citat:

Jag tror faktiskt inte du behöver oroa dig för att inte få jobb, oavsett vilken master du väljer på F. Söker man jobb så får man nästan alltid jobb till slut. Kanske inte precis det man ville ha till att börja med, men man får alltid en språngbräda att utgå ifrån. Inte alls som i vissa humaniorayrken där man tvingas harva runt på projektanställningar tills jesus hämtar en, utan ganska jämspelt med andra civingutbildningar inom tex elektro och data.
Senast redigerad av Dilettanten 2010-12-08 kl. 23:13.
Citera
2010-12-09, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Matten är nog bra att ha, men om du ska läsa en eknomi-master, varför läsa finansmatte? finansdelen kommer du ju ändå få senare... Så ta en riktig profil istället, typ teknisk matte/elektronik eller så (förmodligen har du mest nytta av tek. matte).
Alltså, du får inte alls mycket finans på HHS om du inte väljer specifikt den inriktningen där, finans har inte mycket överlapp med andra ekonomi studier i allmänhet. På finansmatte får du lära dig räkna med avancerade modeller på risker och dylikt medans som ekonom lär du dig det du behöver för att driva ett företag.
Citera
2010-12-09, 00:41
Medlem
kidstuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobnoob
Så man kan söka till en annan linje på samma skola, med lägre intags-poäng, och sedan byta till den man verkligen vill gå på? Verkar konstigt

Har en kompis som till en början inte kom in på I. Han valde design och produktutveckling, och bytte till I efter två dagar. Inga problem där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in