2008-04-08, 22:29
Medlem
leguanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magi
Jag har bla MVG i elektromagnetisk fältteori som Albert Einstein.
Jag vill bara tala om att man tydligen inte är garanterad ett bra jobb
efter en examen som civ.ing.

MSc Magnus

Hm, jag undrar om detta är något du nämner på dina arbetsintervjuer om de frågar dig varför just du passar för jobbet.
Citera
2008-04-08, 22:44
Medlem
LiKaShings avatar
Ni har glömt inriktningen, där kan man göra det väldigt enkelt för sig, eller välja nåt stört omöjligt. Till de som anser F vara lätt, ni gick inte laserfysik-inriktningen eller så?

Själv gick jag tillämpad matematik. En av de enklare inriktningarna (faktiskt), slet dock som ett djur under vissa perioder av F-utbildningen.
Citera
2008-04-08, 23:10
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiKaShing
Ni har glömt inriktningen, där kan man göra det väldigt enkelt för sig, eller välja nåt stört omöjligt. Till de som anser F vara lätt, ni gick inte laserfysik-inriktningen eller så?

Själv gick jag tillämpad matematik. En av de enklare inriktningarna (faktiskt), slet dock som ett djur under vissa perioder av F-utbildningen.

Jag tror inte laserfysik är lättare än någon annan inriktning, särskilt inte för de som är matematiskt begåvade men avskyr text och experiment som pesten. Konceptuellt finner jag exempelvis laserfysik ganska krångligt då det inte är like "rent" och uppenbart som ren matematik.

Disclaimer: Jag gick inte laserfysik.
Citera
2008-04-08, 23:19
Medlem
Reardens avatar
nu blev jag nyfiken på riktigt, vilken är den "lättaste"/mest jävliga inrktningen? och varför?
Citera
2008-04-08, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magi
Jag är nyexaminerad Civil Ingenjör i Teknisk Fysik(MSc) från LTH,
är blond helsvensk med släktträd bak till troligtvis vikingatiden och
har många års arbetslivserfarenhet som arbetare med normala löneanspråk samt har ingen kriminell eller mental bakgrund och är faktiskt en snäll snubbe som är med i Röda Korset samt varit med i Amnesty och Svenska Freds och har gjort värnplikten trots att jag egentligen ville ha vapenfri tjänst,
då jag beundrar Albert Einstein en hel del.

Jag har med examen i Teknisk Fysik(MSc) idag 4-skifts industri arbete.
När jag kommer till jobbet går jag ut i en bullrig industrilokal, där jag står hela skiftet och sköter 5 maskiner, precis som vilket annat industriarbete som helst jag haft, innan mina universitets studier.

Det går inte att prata normalt bredvid maskinerna när dom kör, utan man får antingen tala högt eller gå någon annanstans.
Arbetet går ut på att fylla 5 maskin med olika papper som printern sedan skriver till blanketter av olika slag efter mina inställningar och arbets skiftet går i stort sätt ut på att fylla printrarna med papper och tömma dem på färdigprintat material och förpacka det på vagnar.
Jag har en Civil Ingenjörs examen i Teknisk Fysik från LTH "Master of Science in Engineering Physics" och jag är en printer operatör i Danmark och skriver ut pappers blanketter i en bullrig industrilokal trots att jag har bra betyg från universitetet.

Jag är alltså Civil Ingenjör i Teknisk Fysik(MSc) och arbetar 4-skift i en bullrig industri lokal och sköter ett arbete som en tonåring från högstadiet kan sköta, samt har en industriarbetares lön.
När jag frågade om jag kunde få bättre lön pga mina kunskaper/studier och min förmåga att lära mig fler maskiner utan problem, fick jag besked att jag var anställd som operatör.

Jag ska skriva om min arbetsdag här ibland när journalister skriver artiklar om en arbetsmarknad som de har drömt ihop, i sina försök att främja sin egen situation för att behaga marknaden.
Många politiker/journalister/skribenter idag verkar skriva/vinkla/försköna sådant som främjar deras karriär som politiker/journalister/skribenter, som samhället vill ha och inte att beskriva verkligheten.
Har sökt hundratals arbeten globalt, varit på många jobb intervjuer och började söka okvalificerade arbeten för att få ett arbete och slippa gå på socialbidrag.

Fick jobbet 1.5 år efter examen och har jobbat där nu i ett år och söker jobb kontinuerligt.

Ingenjörs brist?

MSc Magi
fan vad sjukt! blev faktiskt väldigt förvånad när jag läste ditt inlägg! fattar inte hur du inte kan få jobb när du är så välutbildad? man tror ju att folk som läst teknisk fysik på universitetet inte kommer ha så stora svårigheter med att hitta jobb pga den gedigna utbildningen. men här ser vi verkligen att det inte är så alltid. sen vill jag att du utvecklar det du sa innan om att du blev diskriminerad ( om du vill förståss )
Citera
2008-04-08, 23:43
Medlem
Bigeards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sartre
Goe-: Hur bra är careers service på LiTH? Är de lika bra som på chalmers, för här hjälper de personer som magi att få jobb, och de lyckas rätt ofta tror jag. Min uppfattning är att de är jävligt kompetenta på CTH.

Senaste arbetslöshetssiffran jag såg för Civ. ing. var 0,9% (tror det var i NyT dvs källa CF) så det vore konstigt om det var problem för dem med examen att få jobb.

Om man insisterar på att bo i en liten håla långt bort från all ingenjörsverksamhet eller skriver mycket dålig svenska och utstrålar personliga problem som skribenten ovan kan det däremot vara svårt.
Citera
2008-04-09, 00:00
Medlem
Bigeards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demetrio
fan vad sjukt! blev faktiskt väldigt förvånad när jag läste ditt inlägg! fattar inte hur du inte kan få jobb när du är så välutbildad? man tror ju att folk som läst teknisk fysik på universitetet inte kommer ha så stora svårigheter med att hitta jobb pga den gedigna utbildningen. men här ser vi verkligen att det inte är så alltid. sen vill jag att du utvecklar det du sa innan om att du blev diskriminerad ( om du vill förståss )

Ett jobb är ingen rättighet och en examen är ingen granti för att få ett jobb man trivs med, ambitioner, personlig lämplighet och vilja att flytta på sig krävs!

Asocialt beteende eller udda personlighet behöver inte vara ett hinder, det finns ett behov på marknaden efter folk som kan sitta i en källare i Kista och programmera i sex månader utan mänsklig interaktion.

Det är många som får jobb trots att de slarvat bort ett extra år på kårprojekt, festande, utladstermin/resor eller filosofistudier, inget hinder om du inte söker de absoluta toppjobben, konstiga bortförklaringar som ovan är däremot alltid ett stort problem.
Citera
2008-04-09, 00:05
Medlem
shanghais avatar
magi: Jag ska ge dig lite feedback.

När du skriver om dina arbetsuppgifter berättar du samma sak flera gånger.

Jag är nyexaminerad Civil Ingenjör i Teknisk Fysik(MSc) från LTH,
är blond helsvensk med släktträd bak till troligtvis vikingatiden och
har många års arbetslivserfarenhet som arbetare med normala löneanspråk samt har ingen kriminell eller mental bakgrund och är faktiskt en snäll snubbe som är med i Röda Korset samt varit med i Amnesty och Svenska Freds och har gjort värnplikten trots att jag egentligen ville ha vapenfri tjänst,
då jag beundrar Albert Einstein en hel del.

Jag har med examen i Teknisk Fysik(MSc) idag 4-skifts industri arbete.
När jag kommer till jobbet går jag ut i en bullrig industrilokal, där jag står hela skiftet och sköter 5 maskiner, precis som vilket annat industriarbete som helst jag haft, innan mina universitets studier.

Det går inte att prata normalt bredvid maskinerna när dom kör, utan man får antingen tala högt eller gå någon annanstans.
Arbetet går ut på att fylla 5 maskin med olika papper som printern sedan skriver till blanketter av olika slag efter mina inställningar och arbets skiftet går i stort sätt ut på att fylla printrarna med papper och tömma dem på färdigprintat material och förpacka det på vagnar.
Jag har en Civil Ingenjörs examen i Teknisk Fysik från LTH "Master of Science in Engineering Physics" och jag är en printer operatör i Danmark och skriver ut pappers blanketter i en bullrig industrilokal trots att jag har bra betyg från universitetet.

Jag är alltså Civil Ingenjör i Teknisk Fysik(MSc) och arbetar 4-skift i en bullrig industri lokal och sköter ett arbete som en tonåring från högstadiet kan sköta, samt har en industriarbetares lön.
När jag frågade om jag kunde få bättre lön pga mina kunskaper/studier och min förmåga att lära mig fler maskiner utan problem, fick jag besked att jag var anställd som operatör.

Jag ska skriva om min arbetsdag här ibland när journalister skriver artiklar om en arbetsmarknad som de har drömt ihop, i sina försök att främja sin egen situation för att behaga marknaden.
Många politiker/journalister/skribenter idag verkar skriva/vinkla/försköna sådant som främjar deras karriär som politiker/journalister/skribenter, som samhället vill ha och inte att beskriva verkligheten.
Har sökt hundratals arbeten globalt, varit på många jobb intervjuer och började söka okvalificerade arbeten för att få ett arbete och slippa gå på socialbidrag.

Fick jobbet 1.5 år efter examen och har jobbat där nu i ett år och söker jobb kontinuerligt.

Ingenjörs brist?

MSc Magi

Examen i Teknisk fysik x4!
Att det finns 5 maskiner på din arbetsplats x2
Att du arbetar 4-skift x2
Att det är en bullrig industrilokal x2 (här särskriver du industri lokal)

I en kortare text gör du totalt 10 upprepningar. Vidare nämnder du A.E., din idol, apropå ingenting egentligen.

Denna text är troligtvis glasklar för dig men själv tycker jag det påminner om ett barns sätt att berätta historier. Det går i cirklar och upprepar sig. Du särskriver även flera ord, bland andra titeln för det yrke du söker "Civil Ingenjör".
Troligtvis är det detta intryck du ger i brev och intervjuer hos potentiella arbetsgivare och då sorteras man ofta bort.

Testa och gör ett av alla online aspergertest och se vad ditt resultat blir. Givetvis är de inte hundraprocentiga men jag skulle inte bli förvånad om du ligger åt det hållet.
Citera
2008-04-09, 20:17
Medlem
LiKaShings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rearden
nu blev jag nyfiken på riktigt, vilken är den "lättaste"/mest jävliga inrktningen? och varför?

Lättare inriktningar:
Optik, Bio-flams, en del av NADAs inriktningar

Medelmåttan:
Finans, Optimering, Hållf., somliga fysik-inriktningar, flyg och mekanik

Svåra:
Kvant, Teoretisk fysik, ren matematik
Citera
2008-04-09, 21:44
Medlem
Toolmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 35-åringen
Magi, något är skumt.

Jag är själv civilingenjör (obs. ett ord!) i teknisk fysik. Jag driver ett företag där vi just nu söker folk, gärna tekniska fysiker eftersom arbetet kräver en viss fallenhet för matematik. Min erfarenhet är att det är svårt att rekrytera i dag.

Frågor jag ställer mig:
- Tog du examen på utsatt tid?
- Betyg? När jag pluggade hade vi skalan 3, 4, 5. Ett snitt på 4 "duger".
- Aktiviteter utöver studierna?
- Är du någorlunda socialt kompetent? Du behöver inte vara supersocial, normal räcker...
- Kan du skriva begriplig svenska? Dina svar hittills väcker vissa frågor.

Som tidigare sagt. Rannsaka dig själv. Fråga folk i din omgivning vad dom tycker. Det är lite jobbigt, men det kan nog vara nyttigt.

Det är knappast konstigt att ni har problem att rekrytera tekniska fysiker. Jag vill minnas att det var mindre än 10% som tog examen på utsatt tid vid KTH, iaf vid tiden då jag tog examen. Detta kombinerat med minst betyg 4 i snitt, säkert under 5%.
Citera
2008-04-09, 23:25
Medlem
Personligen känner jag efter ett par år på teknisk fysik att: är det inte svårare än så här? Är det här det svåraste man kan läsa i Sverige?. Visst har jag pluggat rätt mycket, men aldrig känt att något är omöjligt. Sedan är naturligtvis allting relativt, då de övriga civ.ing.-utbildningarna är lite av lekskola jämfört med fysik.
Citera
2008-04-10, 03:38
Medlem
Sartres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landau
Personligen känner jag efter ett par år på teknisk fysik att: är det inte svårare än så här? Är det här det svåraste man kan läsa i Sverige?. Visst har jag pluggat rätt mycket, men aldrig känt att något är omöjligt. Sedan är naturligtvis allting relativt, då de övriga civ.ing.-utbildningarna är lite av lekskola jämfört med fysik.

Du min herre får inte speciellt mycket fitta va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in