2012-05-13, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erzy
Sant, fast tänkte på de "rena" fysikkurserna i första hand (glömde dock skriva det )
Mekanikkurserna är ren fysik även om de hålls av en annan institution.
Citera
2012-05-15, 23:21
Medlem
Bra redogörelse för fördelarna med programmet (både Dukoupeni och Bromskloss), helt klart det man ska köra med. Lite inlärningstid bara när man är ny.

Citat:
Ursprungligen postat av Dukoupeni

Jag förstår inte riktigt vad du menar med fetstilt. Vilka formler syftar du på?

Jag uttryckte mig inte korrekt, du använde termerna matematiska symboler/operatorer och det är dessa jag avser - men även ekvationer/uttryck som återkommer. Så det jag undrade var om man kopplar symbolerna till kortkommandon eller om man skriver ut dem i brödtext, bokstav för bokstav, varje gång de används? Föreställer mig att det går långsammare att skriva ut ordet för en symbol tillsammans med diverse klamrar och övrigt än ett ctrl/alt/.. + anykey(s). Jag kanske missuppfattade helt hur man jobbar med programmet.
Citera
2012-05-16, 09:26
Medlem
Dukoupenis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baryon
Bra redogörelse för fördelarna med programmet (både Dukoupeni och Bromskloss), helt klart det man ska köra med. Lite inlärningstid bara när man är ny.

Jag uttryckte mig inte korrekt, du använde termerna matematiska symboler/operatorer och det är dessa jag avser - men även ekvationer/uttryck som återkommer. Så det jag undrade var om man kopplar symbolerna till kortkommandon eller om man skriver ut dem i brödtext, bokstav för bokstav, varje gång de används? Föreställer mig att det går långsammare att skriva ut ordet för en symbol tillsammans med diverse klamrar och övrigt än ett ctrl/alt/.. + anykey(s). Jag kanske missuppfattade helt hur man jobbar med programmet.

Du tjänar in inlärningstiden direkt; det gick fortare för mig att skriva en inlämningsuppgift på ~10s i LaTeX den första gången jag rörde programmet än att använda MS Word.

Ekvationer/uttryck som återkommer? Då refererar du ju till ekvationen/uttrycket när du skrev den tidigare, allt. kopierar koden.

Det finns kanske någon möjlighet att använda kortkommandon för symboler men någon vidare tidsbesparing tror jag inte att det blir då språket är så funktionellt att du exempelvis kan anteckna allt föreläsaren skriver på tavlan i realtid, i.e. är man van går det ungefär lika fort som att kladda på papper.
Citera
2012-05-16, 10:57
Medlem
fuskarens avatar
Ni skriver om LaTeX, men man kan väl inte skriva i LaTeX? Vilket program ska man använda för att kunna göra det?
Citera
2012-05-16, 11:08
Medlem
Dukoupenis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuskaren
Ni skriver om LaTeX, men man kan väl inte skriva i LaTeX? Vilket program ska man använda för att kunna göra det?
När man pratar om programmering säger man vanligtvis ..programmet skrevs i <språk>.. inte ..programmet skrevs i <editor>.... Exempelvis: Om du programmerar i Java, säger du då att du skriver programmet i Java eller den editor som du använder, som exempelvis Eclipse?

Lista över editors för LaTeX: Google --> http://en.wikipedia.org/wiki/LaTeX --> http://en.wikipedia.org/wiki/TeX#Editors
Citera
2012-05-16, 11:15
Medlem
fuskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukoupeni
När man pratar om programmering säger man vanligtvis ..programmet skrevs i <språk>.. inte ..programmet skrevs i <editor>.... Exempelvis: Om du programmerar i Java, säger du då att du skriver programmet i Java eller den editor som du använder, som exempelvis Eclipse?

Lista över editors för LaTeX: Google --> http://en.wikipedia.org/wiki/LaTeX --> http://en.wikipedia.org/wiki/TeX#Editors
Det är klart, tack så mycket. Jag ska kolla upp det där och försöka lära mig
Tack
Citera
2012-05-16, 12:00
Bannlyst
Hur kan man effektivast lära sig laTex då? Finns det någon bok eller någon guide på internet som ni rekommenderar?
Citera
2012-05-16, 13:12
Medlem
Bromsklosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fecn
Hur kan man effektivast lära sig laTex då? Finns det någon bok eller någon guide på internet som ni rekommenderar?

Utgå från ett existerande dokument och modifiera det. Här har du något att börja med:
Kod:
\documentclass[]{article}
\begin{document}
\title{Detta är rubriken}
\author{Detta är författarens namn}
\maketitle

Till att börja med skulle jag vilja säga...

\end{document}

Vartefter du stöter på saker du inte vet hur man åstadkommer söker du på Internet. Ofta hamnar man då på http://en.wikibooks.org/wiki/LaTeX, vilket är en sida som kortfattat och enkelt brukar tala om det man behöver veta.
Citera
2012-05-16, 13:18
Medlem
Smurfgenerals avatar
Citat:

Ta en titt på den här guiden. Ett smidigt sätt att börja så smått utan att installera något är att använda ScribTeX, där du kan skriva och kompilera LaTeX online!
Citera
2012-05-16, 19:33
Medlem
c^2s avatar
Citat:

Läs på litegrann på internet, sen övar du att skriva t.ex någon gammal laborationsrapport i LaTeX. Då du har grunden för att bara göra en sida och rubrik kommer du stöta på frågor eftersom då du skriver din laborationsrapport i LaTeX. Dessa frågor löser du eftersom. T.ex börjar du med förstasidan hur den ska se ut, sen kanske en innehållsförteckning. Sedan hur du gör fotnoter och infogar bilder etc...

Det tar inte så lång tid att få grepp på det hela kommer du att märka. Och om än du inte kan allt utantill kommer du snabbt att lära sig vad du ska söka för att hitta svaret då du börjar förstå hur det fungerar. Rekommenderar starkt att du övar på LaTeX nu i sommar. Du behöver inte lägga ner mycket tid innan du börjar kunna skriva enklare dokument. Men det kan vara värt att kunna det. Till hösten lär vi ha häcken full ändå!
Citera
2012-05-16, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c^2
Läs på litegrann på internet, sen övar du att skriva t.ex någon gammal laborationsrapport i LaTeX. Då du har grunden för att bara göra en sida och rubrik kommer du stöta på frågor eftersom då du skriver din laborationsrapport i LaTeX. Dessa frågor löser du eftersom. T.ex börjar du med förstasidan hur den ska se ut, sen kanske en innehållsförteckning. Sedan hur du gör fotnoter och infogar bilder etc...

Det tar inte så lång tid att få grepp på det hela kommer du att märka. Och om än du inte kan allt utantill kommer du snabbt att lära sig vad du ska söka för att hitta svaret då du börjar förstå hur det fungerar. Rekommenderar starkt att du övar på LaTeX nu i sommar. Du behöver inte lägga ner mycket tid innan du börjar kunna skriva enklare dokument. Men det kan vara värt att kunna det. Till hösten lär vi ha häcken full ändå!

Jag instämmer. Själv tog det mig 3-4 timmar för att komma "in i det". Sen är det enkelt att kolla upp saker via internet och när du väl börjar arbeta med det på reguljär basis så blir man snabbt fullfjädrad skall du märka.
Citera
2012-05-16, 21:35
Medlem
Skotters avatar
Vet att det är oerhört svårt att bedöma svårighetsgrader på diverse kurser, men jag hoppas någon på F kan göra ett försök. Har läst ett annat Civ.Ing program på en av de lite mindre högskolorna i Sverige i drygt ett år nu och känner att jag har valt fel inriktning och ska byta till hösten. F är då ett alternativ och undrar lite hur matte/fysikkurserna i åk.2 och uppåt jämför sig i svårighetsgrad med exempelvis algebra-kursen eller envariabeln?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in