2009-12-15, 11:19
Medlem
Xekichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dionyos
Böter alt straff för detta ifall att polisen tar en.

Ponera att en bil behöver forslas 1 mil till skroten. Ägaren har ingen möjlighet att anordna detta utan han får hjälp av 2 vänner (ena kör bilen som skall skrotas och den andra är han som bogserar).

Bilen är oskattad, oförsäkrad samt avställd (dock igenom besiktning, senaste, men det spelar väl ingen roll?). Men bilen har även sommardäck på, och nu måste man ju ha vinterdäck. Vilket straff kommer alla parter i bilden att få? Dvs Ägaren(Person A), han som bogserar (Person B) samt han som sitter i bilen som skall bogseras (Person C).

Så straff för:

Person A:
Person B:
Person C: ?

Kan inte tänka mig att någon utav A, B eller C kan få något straff/böter såvida bilen som bogserar inte är belagd med körförbud, sommardäck eller likn. Alltså en fullt fungerande och laglig bogserbil!
Citera
2009-12-15, 15:29
Medlem
vim_mortiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xekich
Kan inte tänka mig att någon utav A, B eller C kan få något straff/böter såvida bilen som bogserar inte är belagd med körförbud, sommardäck eller likn. Alltså en fullt fungerande och laglig bogserbil!

Får inte bilen automatiskt körförbud när man ställer av den ?
Citera
2009-12-15, 20:39
Medlem
pythonxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabieh
Det där med förrädiska situationer infördes redan innan riskettan kom till, jag gjorde en hel del såna övningar när jag gjorde halkbanan och det var innan riskettan.

Som Jooss säger så var halkbanan uppdelad i två delar. Varav en del bestod av utbildning med risker i trafiken samt alkohol och dess påverkan. Allt detta säger jag av egna erfarenheter. Riskettan förblir enligt min mening en överdrift, eftersom det räcker med en riskutbildning, 1.5 h körning och 1.5 h teori räcker gott och väl.

Halkbanan var inte ens i närheten av 1.5h körning och 1.5h teori nu när jag gjorde den iallafall.

Jag brummade runt i stort konstant i 2 timmar och hade kanske 40-50 minuter teorigenomgång (Jag hade också lite unik situation i att jag var den enda som gjorde halkbanan den tiden, så jag fick hela 3 timmarna för mig själv, vilket lite fint innebar att jag fick testa på en djävla massa saker där ute på banan).
Citera
2009-12-16, 09:01
Medlem
Xekichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vim_mortis
Får inte bilen automatiskt körförbud när man ställer av den ?

Jag menade bilen som bogserar, inte bogseras! Den bilen som bogseras förutsatte jag hade körförbud..

Så länge bilen som bogserar inte har körförbud är det lugnt!
Citera
2009-12-21, 22:02
Medlem
nallons avatar
Mitt körkort ser ut så här:
http://img130.imageshack.us/i/xx071113korkort2.jpg/
Är det ogiltigt?
Citera
2009-12-22, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nallon
Mitt körkort ser ut så här:
http://img130.imageshack.us/i/xx071113korkort2.jpg/
Är det ogiltigt?

Trasigt i kanterna alltså? Kan inget om just detta men känns som att det nästan borde vara det.
Citera
2009-12-28, 22:32
Medlem
preeoss avatar
Låt mig se om jag förstår det här rätt, om min kompis som är inne i sin prövotid kör med en obesiktad bil och torskar är då den enda påföljden böter på 1500?
Citera
2009-12-28, 22:33
Medlem
pythonxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av preeos
Låt mig se om jag förstår det här rätt, om min kompis som är inne i sin prövotid kör med en obesiktad bil och torskar är då den enda påföljden böter på 1500?

skeptisk
Citera
2009-12-28, 22:36
Medlem
preeoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pythonx
skeptisk

Är lite otydlig med min fråga kanske.

Blir han av med körkortet?
Citera
2009-12-28, 23:33
Medlem
Dionyoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av preeos

Samma regler för alla. Den enda skillnaden är att om personen blir av med körkortet och har prövotid så blir det att ta om allting, men har personen inte prövotid så blir det bara någon/några månaders borttaget körkort(sedan få tillbaka kortet på posten).

Så kolla upp vad böterna/Straffet är för det.
Citera
2009-12-30, 11:36
Medlem
Blev stoppad i måndags på 30 sträcka. Enl polis visade lasern 69km/h.

Sträckan har varit 50 så länge jag kan minnas. Det har bygds där och då var det 30, men det var nu borttaget (första dagen jag körde förbi där sen det gjordes). Dock var det 1m höga snövallar och kravallstaket på båda sidor (utan möjlighet till genomfart). Spelar detta någon roll? Jag tänker att det är lite fult av polisen att ställa sig dagen efter på ett ställe där hastigheten ändrats, och inte på något sätt vara medgörliga. Jag förstår och förnekar inte att jag kört för fort, men endå.

Massor av bilar stoppades, familjer på väg till semester osv. Antar att jag inte var den första, eller sista som missade att sträckan skyltats om. Skyltarna i sig var inte ens som vanliga trafikskyltar (de satt inte högst upp på stången t.ex, men fanns på båda sidor av vägen, så jag i efterhand).

Givetvis togs kortet på plats, och jag fick en bot på 4000. Jag erkännde, eller rättare sagt skrev på då jag var rätt skärrad. Fick 48h på mig med tillstånd att köra.

Jag har inte provotid, och har aldrig haft med polisen att göra på något sätt tidigare.

Hur länge blir jag av med kortet? Permanent? Jag är ensam i familjen med kort, och har små barn så vi är rätt beroende av att ha det. Att få det indraget länge ger effekten att vi inte kan t.ex storhandla, vilket i sig är ytligare böter känns det som.
Citera
2009-12-30, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aftermath
Blev stoppad i måndags på 30 sträcka. Enl polis visade lasern 69km/h.

Sträckan har varit 50 så länge jag kan minnas. Det har bygds där och då var det 30, men det var nu borttaget (första dagen jag körde förbi där sen det gjordes). Dock var det 1m höga snövallar och kravallstaket på båda sidor (utan möjlighet till genomfart). Spelar detta någon roll? Jag tänker att det är lite fult av polisen att ställa sig dagen efter på ett ställe där hastigheten ändrats, och inte på något sätt vara medgörliga. Jag förstår och förnekar inte att jag kört för fort, men endå.

Massor av bilar stoppades, familjer på väg till semester osv. Antar att jag inte var den första, eller sista som missade att sträckan skyltats om. Skyltarna i sig var inte ens som vanliga trafikskyltar (de satt inte högst upp på stången t.ex, men fanns på båda sidor av vägen, så jag i efterhand).

Givetvis togs kortet på plats, och jag fick en bot på 4000. Jag erkännde, eller rättare sagt skrev på då jag var rätt skärrad. Fick 48h på mig med tillstånd att köra.

Jag har inte provotid, och har aldrig haft med polisen att göra på något sätt tidigare.

Hur länge blir jag av med kortet? Permanent? Jag är ensam i familjen med kort, och har små barn så vi är rätt beroende av att ha det. Att få det indraget länge ger effekten att vi inte kan t.ex storhandla, vilket i sig är ytligare böter känns det som.

3 månader är praxis
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in