För några dagar sedan var jag med i min första bilolycka/händelse. Jag ska förklara hur det gick till. Ber om ursäkt för den slarvigt ritade bilden.
http://data.fuskbugg.se/skalman01/Flashbackolycka.jpg
Jag kom ifrån A och var påväg in mot B. Några km innan B så skall jag sakta ner för ett trafikljus. Det var mitt i natten och nästan inga bilar ute. Jag börjar sakta ner och det går bra tills jag kommer till slutsträckan där jag inser att jag bara glider fram, omöjligt att få stopp på bilen.
Det var väldigt halt där jag körde. Jag försöker på alla sätt och inser att jag kommer att "glida" mot rött, jag märker även att det står en bil till vänster som ska börja korsa vägen (dvs skära av vägen för mig).
Jag ser egentligen ingen annan utväg i stundens hetta förutom att försöka svänga åt höger och försöka komma in på vägen som är till höger om mig, och inte krocka med bilen (kan ju sitta barn där i).
Jag försöker svänga så gott jag kan och lyckas lite, men bilen glider bara framåt. Jag krockar i trafikljuset med en fart av under 20 km/h.
Inte en enda repa på min bil eller stolpen (vad jag såg), förutom att själva huvudenheten ("bling bling"ljuset) hängde upp och ner, dock fullt fungerande.
Enligt polismannen kan jag bli åtalad för rödljuskörning, det jag undrar nu är. Är det stor risk att jag åker dit för rödljuskörning? Jag fick sedan tillbaka körkortet efter att jag pratade med de och körde hemåt, fortfarande i lite chock.
Kommer detta att sluta med att körkortet ryker? Detta är också min första incident. Jag fick åtminstone eloge för att jag hellre körde in i trafikljuset än i andra bilen.
Tänkte ringa in till polisen på måndag och fråga, men kan passa på att fråga här och nu också.
Hoppas alla haft en trevlig helg och att ni får ett fortsatt trevligt år.