2009-12-30, 18:39
Medlem
Vad kan anses som förmildrande omständigheter, om något?

Vi är fyra i familjen, jag, min sambo och två barn på 1.5 och 3.5. Min sambo har inte körtkort. En bot på 4000 är tufft nog. Det riktiga ekonomiska straffet lär nog bli uteblivna storhandlingar osv.

Sträckan jag blev stoppad på, eller omständigheterna kanske spelar roll? Kvittar det om det är en helt ny 30 sträcka som tidigare varit 50, eller har man sig själv att skylla om man kör på rutin?
Citera
2009-12-30, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aftermath

Vi är fyra i familjen, jag, min sambo och två barn på 1.5 och 3.5. Min sambo har inte körtkort. En bot på 4000 är tufft nog. Det riktiga ekonomiska straffet lär nog bli uteblivna storhandlingar osv.

Sträckan jag blev stoppad på, eller omständigheterna kanske spelar roll? Kvittar det om det är en helt ny 30 sträcka som tidigare varit 50, eller har man sig själv att skylla om man kör på rutin?

Skulle inte tro att något av dina argument biter på länsstyrelsen som förmildrande omständighet, sorry. Men det kostar ingen att försöka genom att knåpa ihop ett ångestfyllt gråtbrev

Förmildrande omständighet torde vara om du t.ex. är lastbilschaufför och är beroende av körkortet i ditt jobb.
Citera
2009-12-31, 00:43
Medlem
pythonxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
3 månader är praxis

3 månader för 39km/t över hastighetsbegränsningen på 30-väg?

Ok.
Citera
2009-12-31, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pythonx
3 månader för 39km/t över hastighetsbegränsningen på 30-väg?

Ok.

Det är vad trafikjuristen säger. De första 20 ger ju inte körkortsindragning och lägsta straffet är 2 mån så det verkar väl rimligt.
Citera
2009-12-31, 01:49
Medlem
pythonxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
Det är vad trafikjuristen säger. De första 20 ger ju inte körkortsindragning och lägsta straffet är 2 mån så det verkar väl rimligt.

Jovisst, det stämmer säkert. Jag tycker bara det känns löjligt lågt att kunna köra mer än dubbla den tillåtna hastigheten och bara komma undan med 3 månader
Citera
2010-01-02, 20:22
Medlem
addims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nallon
Mitt körkort ser ut så här:
http://img130.imageshack.us/i/xx071113korkort2.jpg/
Är det ogiltigt?

Tror inte du kommer igenom en kontroll med det. Säkraste är att beställa nytt. Kostar 150 sek + kostnad för bildtagning, om du inte redan har.
Citera
2010-01-03, 03:39
Medlem
Dionyoss avatar
För några dagar sedan var jag med i min första bilolycka/händelse. Jag ska förklara hur det gick till. Ber om ursäkt för den slarvigt ritade bilden.

http://data.fuskbugg.se/skalman01/Flashbackolycka.jpg

Jag kom ifrån A och var påväg in mot B. Några km innan B så skall jag sakta ner för ett trafikljus. Det var mitt i natten och nästan inga bilar ute. Jag börjar sakta ner och det går bra tills jag kommer till slutsträckan där jag inser att jag bara glider fram, omöjligt att få stopp på bilen.

Det var väldigt halt där jag körde. Jag försöker på alla sätt och inser att jag kommer att "glida" mot rött, jag märker även att det står en bil till vänster som ska börja korsa vägen (dvs skära av vägen för mig).

Jag ser egentligen ingen annan utväg i stundens hetta förutom att försöka svänga åt höger och försöka komma in på vägen som är till höger om mig, och inte krocka med bilen (kan ju sitta barn där i).
Jag försöker svänga så gott jag kan och lyckas lite, men bilen glider bara framåt. Jag krockar i trafikljuset med en fart av under 20 km/h.

Inte en enda repa på min bil eller stolpen (vad jag såg), förutom att själva huvudenheten ("bling bling"ljuset) hängde upp och ner, dock fullt fungerande.

Enligt polismannen kan jag bli åtalad för rödljuskörning, det jag undrar nu är. Är det stor risk att jag åker dit för rödljuskörning? Jag fick sedan tillbaka körkortet efter att jag pratade med de och körde hemåt, fortfarande i lite chock.

Kommer detta att sluta med att körkortet ryker? Detta är också min första incident. Jag fick åtminstone eloge för att jag hellre körde in i trafikljuset än i andra bilen.

Tänkte ringa in till polisen på måndag och fråga, men kan passa på att fråga här och nu också.

Hoppas alla haft en trevlig helg och att ni får ett fortsatt trevligt år.
Senast redigerad av Dionyos 2010-01-03 kl. 03:47.
Citera
2010-01-03, 13:26
Medlem
Rabiehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dionyos
För några dagar sedan var jag med i min första bilolycka/händelse. Jag ska förklara hur det gick till. Ber om ursäkt för den slarvigt ritade bilden.

http://data.fuskbugg.se/skalman01/Flashbackolycka.jpg

Jag kom ifrån A och var påväg in mot B. Några km innan B så skall jag sakta ner för ett trafikljus. Det var mitt i natten och nästan inga bilar ute. Jag börjar sakta ner och det går bra tills jag kommer till slutsträckan där jag inser att jag bara glider fram, omöjligt att få stopp på bilen.

Det var väldigt halt där jag körde. Jag försöker på alla sätt och inser att jag kommer att "glida" mot rött, jag märker även att det står en bil till vänster som ska börja korsa vägen (dvs skära av vägen för mig).

Jag ser egentligen ingen annan utväg i stundens hetta förutom att försöka svänga åt höger och försöka komma in på vägen som är till höger om mig, och inte krocka med bilen (kan ju sitta barn där i).
Jag försöker svänga så gott jag kan och lyckas lite, men bilen glider bara framåt. Jag krockar i trafikljuset med en fart av under 20 km/h.

Inte en enda repa på min bil eller stolpen (vad jag såg), förutom att själva huvudenheten ("bling bling"ljuset) hängde upp och ner, dock fullt fungerande.

Enligt polismannen kan jag bli åtalad för rödljuskörning, det jag undrar nu är. Är det stor risk att jag åker dit för rödljuskörning? Jag fick sedan tillbaka körkortet efter att jag pratade med de och körde hemåt, fortfarande i lite chock.

Kommer detta att sluta med att körkortet ryker? Detta är också min första incident. Jag fick åtminstone eloge för att jag hellre körde in i trafikljuset än i andra bilen.

Tänkte ringa in till polisen på måndag och fråga, men kan passa på att fråga här och nu också.

Hoppas alla haft en trevlig helg och att ni får ett fortsatt trevligt år.

Transportstyrelsen som beslutar i detta ärende lär ju ta hänsyn till omständigheterna. Trots att du i detta fall inte anpassat hastigheten till rådande väglag och kört mot rött så kommer du undan med varning, i alla fall vad jag tror. Avsikten var ju inte att köra mot rött, men i värsta fall blir det körförbud.

En fråga: Varför blandade du in polisen?

Ett tips: Ring inte polisen för att fråga om ditt ärende, utan ring Länsstyrelsen eller transportstyrelsen som numera beslutar om trafikförseelser. Polisen vet inget om detta!
Citera
2010-01-03, 15:06
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabieh
Transportstyrelsen som beslutar i detta ärende lär ju ta hänsyn till omständigheterna. Trots att du i detta fall inte anpassat hastigheten till rådande väglag och kört mot rött så kommer du undan med varning, i alla fall vad jag tror. Avsikten var ju inte att köra mot rött, men i värsta fall blir det körförbud.

Ett tips: Ring inte polisen för att fråga om ditt ärende, utan ring Länsstyrelsen eller transportstyrelsen som numera beslutar om trafikförseelser. Polisen vet inget om detta!

De kommer att ta hänsyn till omständigheterna, ja. Men likafullt skulle även Dionyos ha gjort detsamma. Det var snorhalt, då skall även hastigheten anpassas efter detta.

Rödljuskörning vetti tusan om det blir tal om, men väl vårdslöshet. Och det spelar heller ingen roll vad du blir åtalad för, ett ev återkallat körkort baseras på den rapport polisen sänder till Länsstyrelsen (eller numer Transportstyrelsen), även om en fällande dom givetvis väger tungt i ärendet
Citera
2010-01-03, 19:05
Medlem
Dionyoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabieh

Tack så hemskt mycket för ditt svar. En kompis som satt obältat flög in i nackstödet och skadade näsan. En annan kompis som satt bältad men plockade upp mobilen från golvet, olyckligtvis vid samma stund började också blöda från näsan (slog i nackstödet han också).

Så jag tyckte det var bäst att ringa sjukvårdare, och därav kom polisen samtidigt. Hälsa före böter imo. Men men får väl hoppas att kortet stannar kvar hos mig.

Det som även hände att första sträckan gick bra att bromsa, men sen i slutsträckan så gick det absolut inte. Även om hastigheten inte var hög så insåg jag att bilen skulle glida framåt.
Citera
2010-01-04, 10:40
Medlem
Meanmachines avatar
Citat:

Länsstyrelsen skiter fett i dina uteblivna storhandlingar, du for fram som en mördarmaskin och skall straffas därefter.
Citera
2010-01-04, 18:38
Medlem
rydca01s avatar
Citat:

Om det är körkortet du är rädd om så kan det mycket väl ses som förmildrande omständigheter att tanten inte har KK och att ni har barn och Du därmed behöver lappen.

Dra inte upp att det var omskyltat för det har Du bara dig själv att skyll, det är din skyldighet att hålla koll runt omkring dig.
Vilket inte är lätt alla gånger, missade en fartkamera som dom satt upp här om dagen på våran huvudväg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in