2020-02-07, 16:06
Medlem
Henriksss avatar
Moralkaka på intågande...
Jag antar att det inte var första gången du kör för fort?
Lagar är till för att följas och det finns faktiskt anledning till att lagar o regler finns.
Jag tror det är bra för dig att få ett kännbart straff faktiskt.
Ja, det kommer vara skitjobbigt utan körkort men du kommer förhoppningsvis lära dig en läxa.
Citera
2020-02-07, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xemnas
God e.m,

Vart påväg upp mot Stockholm från Småland och precis efter jag kört förbi Nyköping så fångar polisen mig med laser där de mätt upp till 152km/h på en 110 väg. Polisen var allmänt trevliga och berättade si och så, att jag kommer bli av med körkortet någon månad eller två, etc. Fick även 4000kr böter som plåster på såret *ironi*.

Undrar hur jag kan gå tillväga nu, eftersom jag behöver körkortet till jobbet och med tanke på att jag bor i en skithåla så blir det svårt att transportera sig. Jag vet att jag kommer få skriva ett yttrande till Transportstyrelsen, men är det nu möjligt att de inte blir återkallat? Vet att jag gjorde något dumt och körde för fort, men jag ångrar mig grovt... Ett bra yttrande från min sida skulle väl hjälpa att förkorta spärrtiden eller inte få det återkallat alls?

M V H

Jag körde 41 km över på 70-km landsväg i skogen 05.00 en morgon och de stod där. Min dom blev böter + fick vara en gående man i 3 månader.

Så lappen blir du garanterat av med, trots överklagan så är det otroligt sällan Trafikverket bryr sig, så förbered dig på ett helvete. Var glad du inte körde fortare för då hade det blivit tingsrätten och grovt vårdlöshet i trafik.
Citera
2020-02-07, 16:08
Medlem
zepofans avatar
Citat:
God e.m,

Vart påväg upp mot Stockholm från Småland och precis efter jag kört förbi Nyköping så fångar polisen mig med laser där de mätt upp till 152km/h på en 110 väg. Polisen var allmänt trevliga och berättade si och så, att jag kommer bli av med körkortet någon månad eller två, etc. Fick även 4000kr böter som plåster på såret *ironi*.

Undrar hur jag kan gå tillväga nu, eftersom jag behöver körkortet till jobbet och med tanke på att jag bor i en skithåla så blir det svårt att transportera sig. Jag vet att jag kommer få skriva ett yttrande till Transportstyrelsen, men är det nu möjligt att de inte blir återkallat? Vet att jag gjorde något dumt och körde för fort, men jag ångrar mig grovt... Ett bra yttrande från min sida skulle väl hjälpa att förkorta spärrtiden eller inte få det återkallat alls?

M V H
Ja, då skulle du väl ha tänkt lite på det innan? Att komma efteråt och lipa och "ångra sig" är bara så jävla patetiskt. Du har själv gjort ett medvetet val att riskera ditt körkort för att köra fortare än tillåtet.
Citera
2020-02-07, 16:12
Avslutad
Citat:
God e.m,

M V H
Alltså det är ju aldrig bra att ångra sig grovt efteråt när man fått smäll på fingrarna. Ångern gör ju bäst nytta om den kommer före. Gissar att kortet blir indraget några månader men det ger dig en unik möjlighet att åka kommunalt för även "skithålor" brukar ha en morgonbuss och en kvällsbuss. Livet brukar bli svårt för de som begår brott men det tror jag att du visste redan innan du tryckte pelle i botten.
Citera
2020-02-07, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snoamer
Varför gnäller du? "eftersom jag behöver körkortet till jobbet och med tanke på att jag bor i en skithåla så blir det svårt att transportera sig"

Tycker du synd om dig själv?

Lär dig köra som man ska köra. Är det 110 väg ska du köra max 110. Det är inte så svårt. Skyll dig själv.

Varför skulle ett yttrande hjälpa dig få tillbaka körkortet? Om du nu inte körde ditt barn till akuten som var döende eller nått så blir det ingen hjälp för din del. Bara att lägga ner och ta bussen tills du får tillbaka körkortet och förhoppningsvis inser att du är en fara för alla andra du möter på vägarna när du kör för fort. Det finns en anledning till hastighetsgränser.
Där kom den - pekpinnen!

Jag tror TS redan vet att han har kört for fort, ditt predikande hjälper inte så mycket nu.

Ta straffet så får du rulla vidare om några månader med farthållaren aktiverad.
Citera
2020-02-07, 16:18
Medlem
snoamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klanten11
Där kom den - pekpinnen!

Jag tror TS redan vet att han har kört for fort, ditt predikande hjälper inte så mycket nu.

Ta straffet så får du rulla vidare om några månader med farthållaren aktiverad.

Predikar inte. Understryker bara att det inte är någon idé att gnälla, och varför.

Som du säger, bara gilla läget och vänta på att domen är avklarad.
Citera
2020-02-07, 16:19
Medlem
regndroppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks
Kör man 152 km/h på en 110 väg ska man ta me fan vara utan körkort ett tag framöver.
Min gissning blir indraget kort på 6 - 12 månader..
Skulle tippa på närmare året faktiskt

Lite roligt att polisen sa att du kommer bli av med det 1-2 månader , de omhändertar enbart körkortet sen är det upp till Transportstyrelsen hur länge man ska få körkortet återkallat. Överträder man hastighetsbegränsningen med 42km/h så kan man glatt vara utan körkort ett tag. Hoppas du lärde dig av ditt misstag!
Citera
2020-02-07, 16:39
Medlem
knarkarlistans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Har man bråttom, men inte vill bli av med körkortet är det bara att köra max +29 km/h, så får man ta en böter om det blir så.
Precis!

Kör man 152km/h mellan Norrköping och Sthlm jämfört med 139km/h (+29km/h) så sparar man mindre än 6 minuter och slipper riskera kortet.
Citera
2020-02-07, 16:40
Medlem
3-6 månader står det men troligtvis närmare 6 månader då det var så fort

https://motortrafikskola.se/vad-gor-jag-vid-forlorat-korkort/
Citera
2020-02-07, 17:05
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
God e.m,

M V H

Var det du som blåste om mig på E4 i en grå Audi vid Ödeshög? Fan va gött i så fall, ska jag ta en extra öl för ikväll.
Citera
2020-02-07, 17:23
Medlem
Detta gäller vid fortkörning, i normalfallet, om det bara gäller hastigheten:

Är det över 31 km/h är det som lägst 2 månader(1 vid särskilda skäl)
Därefter tillkommer en månad för varje 10 km/h man lägger till.
I TS fall ligger han på gränsen mellan 2 och 3.

Så diverse gissningar om över 3 månader är helt ute och snurrar.
Citera
2020-02-07, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Varför då ?

Det beror väl på omständigheterna i tarfiken. Så länge det inte handlar om vårdlöshet så har inget brott begåtts.

Hur fick du ihop det här?

Du får ju böterna för att du har begått ett brott. Sedan är det faktiskt per automatik vårdslöshet i trafik att köra över 40km/h för fort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in