2009-12-03, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jooss
De borde behandla alla lika sen är det olika från inspektör till inspektör hur hårda dem är och vad de utsätter dig för.

Jag fick mitt beslut idag och tre månaders spärrtid har jag framför mig men av papprena framgår det bara att jag måste göra om teori och uppkörning, inget om halka och riskettan :S

Torska du ditt körkort nyligen också eller? Jag har tror min spärrtid kommer ligga på 2 månader så jag får väll förhoppningsvis köra upp igen i februari, lite komiskt då jag körde upp i februari nu när jag tog körkort första gången =)

Tror de blir att hoppa tillbaka å plugga lite teori på körskolan igen fyfan va tråkigt men men är ju bara mitt eget fel =(
Citera
2009-12-03, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabieh
Jag tycker det är så jävla vidrigt hur de straffar körkortsinnehavare som blivit av med körkortet inom prövotid. Visst, att göra om uppkörningen och teorin kan jag köpa, men att göra om halkbanan och riskettan är så onödigt!

lol, du bevisar med hela din attityd och inställning att du inte är mogen för körkort. Klarar man inte av att undvika att köra 30+ för fort (alt 50+ på 30-väg) så förtjänar man inte körkort, så enkelt är det. Det är därför man har prövotid, och att bli av med körkortet under prövotiden är så förbannat dåligt att det borde kosta ännu mer att få chansen igen. Varför inte två års karantän så personen kanske har mognat lite?
Riskettan och halkan är RISK-utbildningar. Bevisligen klarade personen i fråga inte av att köra på ett tillräckligt riskfritt sätt, alltså får man väl banka in det i skallen på vederbörande igen. Kanske h*n lär sig det den dyra vägen då.
Citera
2009-12-03, 21:30
Medlem
Rabiehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
lol, du bevisar med hela din attityd och inställning att du inte är mogen för körkort. Klarar man inte av att undvika att köra 30+ för fort (alt 50+ på 30-väg) så förtjänar man inte körkort, så enkelt är det. Det är därför man har prövotid, och att bli av med körkortet under prövotiden är så förbannat dåligt att det borde kosta ännu mer att få chansen igen. Varför inte två års karantän så personen kanske har mognat lite?
Riskettan och halkan är RISK-utbildningar. Bevisligen klarade personen i fråga inte av att köra på ett tillräckligt riskfritt sätt, alltså får man väl banka in det i skallen på vederbörande igen. Kanske h*n lär sig det den dyra vägen då.

Missförstå mig inte, vart har jag sagt att prövotiden är dålig? Det enda jag påpekade var att det är onödigt att göra om en utbildning, i det här fallet riskutbildningen då man redan utbildat sig riskmedveten.
Alla kan göra misstag, en fortkörning på 81km/h på 50-väg med liten trafikintensitet, bra väglag och väderlag ger inte skäl till att göra om en utbildning. Enligt mig så räcker teorin, där du får läsa om riskmedvetenhet bla. Det är alldeles för stort "straff" att få behöva gå om en utbildning.

Så var det iaf inte för ett par år sedan, då räckte det med uppkörning vid körförbud inom prövotid. Saker och ting blir bara strängre, tack vare STR, en mäktig lobbygrupp. Det är denna intresseorganisation som ligger bakom detta, och det förstår man. Det ska tjänas pengar helt enkelt! STR låg bla bakom införandet av övningskörningskursen eller vad den heter och jag har källa på det, om du vill ha det.
Senast redigerad av Rabieh 2009-12-03 kl. 21:59.
Citera
2009-12-03, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabieh
Missförstå mig inte, vart har jag sagt att prövotiden är dålig? Det enda jag påpekade var att det är onödigt att göra om en utbildning, i det här fallet riskutbildningen då man redan utbildat sig riskmedveten.
Alla kan göra misstag, en fortkörning på 81km/h på 50-väg med liten trafikintensitet, bra väglag och väderlag ger inte skäl till att göra om en utbildning. Enligt mig så räcker teorin, där du får läsa om riskmedvetenhet bla. Det är alldeles för stort "straff" att få behöva gå om en utbildning.

Så var det iaf inte för ett par år sedan, då räckte det med uppkörning vid körförbud inom prövotid. Saker och ting blir bara strängre, tack vare STR, en mäktig lobbygrupp. Det är denna intresseorganisation som ligger bakom detta, och det förstår man. Det ska tjänas pengar helt enkelt! STR låg bla bakom införandet av övningskörningskursen eller vad den heter och jag har källa på det, om du vill ha det.

Jag sa inget om att du skulle tycka prövotiden är dålig.

På vilket sätt tycker du man visar sig vara riskmedveten genom att bränna på i 81+ på en 50-väg? Det är ju knappast så att det är ett misstag, att man missat en 50-skylt och tror det är 90 eller 110. Det är inte ett oskyldigt misstag utan en medveten handling. Ingen vettig människa kan tro något annat.
"Enligt dig" räcker det med teorin säger du. Och vilket fantastisk erfarenhet och kunskap inom området har du för att komma med detta påstående?

Vad gäller handledarutbildningen så är det lite komiskt att du lägger fram det som om det är en stor hemlighet var den kommer ifrån. "Jag har källa på det" Vad du dock missat är att den faktiskt är vettig, om den görs på rätt sätt. Men många elever+handledare vill bara sitta av de 3 timmarna utan att ta till sig ett enda dugg, och då är det klart att det inte ger något. Att den inte passar alla eftersom en del (en rätt liten del, faktiskt) redan har kunskapen som behövs inser väl alla, men någonstans måste man dra gränsen. En effekt är t.ex. att en utbildad trafiklärare - t.ex. kurshållaren - själv måste gå den för att få övningsköra privat med exempelvis sin son. Inga undantag, lika för alla.
Citera
2009-12-04, 15:33
Medlem
Citat:
Jag sa inget om att du skulle tycka prövotiden är dålig.

På vilket sätt tycker du man visar sig vara riskmedveten genom att bränna på i 81+ på en 50-väg? Det är ju knappast så att det är ett misstag, att man missat en 50-skylt och tror det är 90 eller 110. Det är inte ett oskyldigt misstag utan en medveten handling. Ingen vettig människa kan tro något annat.
"Enligt dig" räcker det med teorin säger du. Och vilket fantastisk erfarenhet och kunskap inom området har du för att komma med detta påstående?

Vad gäller handledarutbildningen så är det lite komiskt att du lägger fram det som om det är en stor hemlighet var den kommer ifrån. "Jag har källa på det" Vad du dock missat är att den faktiskt är vettig, om den görs på rätt sätt. Men många elever+handledare vill bara sitta av de 3 timmarna utan att ta till sig ett enda dugg, och då är det klart att det inte ger något. Att den inte passar alla eftersom en del (en rätt liten del, faktiskt) redan har kunskapen som behövs inser väl alla, men någonstans måste man dra gränsen. En effekt är t.ex. att en utbildad trafiklärare - t.ex. kurshållaren - själv måste gå den för att få övningsköra privat med exempelvis sin son. Inga undantag, lika för alla.

Håller med Rabieh faktiskt han sade att riskutbildningarna är onödiga, jag anser specifikt att riskettan var riktigt jävla onödig och gav ingenting och det är helt enkelt bara ytterligare sätt för staten att tjäna pengar på. Riskettan fick du tidigare i samband med risktvåan B (halkan)

Har man sedan gjort dem en gång är man medveten om riskerna men kanske VILL ta dessa risker, det är inte alla som vill följa allt som händer exempelvis halkan, vem kan inte trycka på bromspedalen? jag gjorde halkan med en som knappt kunde köra men hon klara sig ändå
Citera
2009-12-04, 16:50
Medlem
Citat:
Riskettan fick du tidigare i samband med risktvåan B (halkan)

Nu vet ju inte jag i vilket land du har tagit körkort, men att man fick riskettan i samband med halkan tidigare i Sverige är rent nonsens.
Citera
2009-12-06, 19:53
Medlem
Citat:
Nu vet ju inte jag i vilket land du har tagit körkort, men att man fick riskettan i samband med halkan tidigare i Sverige är rent nonsens.

Dem som jobbade på halkbanan sa att det var liknande på halkbanan innan det som nu finns på riskettan, skillnaden är att de har kortat ner riskettan till tre timmar istället för fyra och skippat alkohol föreläsningen och skapat riskettan där det är föreläsning om alkohol och trötthet i trafiken.
Citera
2009-12-08, 16:59
Medlem
Dionyoss avatar
Böter alt straff för detta ifall att polisen tar en.

Ponera att en bil behöver forslas 1 mil till skroten. Ägaren har ingen möjlighet att anordna detta utan han får hjälp av 2 vänner (ena kör bilen som skall skrotas och den andra är han som bogserar).

Bilen är oskattad, oförsäkrad samt avställd (dock igenom besiktning, senaste, men det spelar väl ingen roll?). Men bilen har även sommardäck på, och nu måste man ju ha vinterdäck. Vilket straff kommer alla parter i bilden att få? Dvs Ägaren(Person A), han som bogserar (Person B) samt han som sitter i bilen som skall bogseras (Person C).

Så straff för:

Person A:
Person B:
Person C: ?
Citera
2009-12-13, 12:05
Medlem
Hur räknas prövotiden egentligen? Är det från det första körkortet man tar, alltså om jag haft A1 i 1 år och tar B nu så har jag endast 1 år kvar?
Citera
2009-12-13, 15:13
Medlem
vim_mortiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av powerdase
Hur räknas prövotiden egentligen? Är det från det första körkortet man tar, alltså om jag haft A1 i 1 år och tar B nu så har jag endast 1 år kvar?

Det stämmer bra, har en polare som tog sitt a1 kort för 4 år sen och sitt b-körkort för 2 år sen. När han fick sitt b-kort så hade han ingen prövotid kvar.
Citera
2009-12-13, 21:52
Medlem
pythonxs avatar
Citat:
Dem som jobbade på halkbanan sa att det var liknande på halkbanan innan det som nu finns på riskettan, skillnaden är att de har kortat ner riskettan till tre timmar istället för fyra och skippat alkohol föreläsningen och skapat riskettan där det är föreläsning om alkohol och trötthet i trafiken.

riskettan är så mycket mer än vad som någonsin tagits upp på halkbanan.

risktvåan är dessutom inte heller den samma "halkbana" som det var för något år sedan enligt många halkbaneinstruktörer. Den har ändrats till att man ska kunna hantera förrädiska situationer och inte som tidigare just halka.
Citera
2009-12-13, 22:46
Medlem
Rabiehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pythonx
riskettan är så mycket mer än vad som någonsin tagits upp på halkbanan.

risktvåan är dessutom inte heller den samma "halkbana" som det var för något år sedan enligt många halkbaneinstruktörer. Den har ändrats till att man ska kunna hantera förrädiska situationer och inte som tidigare just halka.

Det där med förrädiska situationer infördes redan innan riskettan kom till, jag gjorde en hel del såna övningar när jag gjorde halkbanan och det var innan riskettan.

Som Jooss säger så var halkbanan uppdelad i två delar. Varav en del bestod av utbildning med risker i trafiken samt alkohol och dess påverkan. Allt detta säger jag av egna erfarenheter. Riskettan förblir enligt min mening en överdrift, eftersom det räcker med en riskutbildning, 1.5 h körning och 1.5 h teori räcker gott och väl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in