Citat:
Ursprungligen postat av Rabieh
Missförstå mig inte, vart har jag sagt att prövotiden är dålig? Det enda jag påpekade var att det är onödigt att göra om en utbildning, i det här fallet riskutbildningen då man redan utbildat sig riskmedveten.
Alla kan göra misstag, en fortkörning på 81km/h på 50-väg med liten trafikintensitet, bra väglag och väderlag ger inte skäl till att göra om en utbildning. Enligt mig så räcker teorin, där du får läsa om riskmedvetenhet bla. Det är alldeles för stort "straff" att få behöva gå om en utbildning.
Så var det iaf inte för ett par år sedan, då räckte det med uppkörning vid körförbud inom prövotid. Saker och ting blir bara strängre, tack vare STR, en mäktig lobbygrupp. Det är denna intresseorganisation som ligger bakom detta, och det förstår man. Det ska tjänas pengar helt enkelt! STR låg bla bakom införandet av övningskörningskursen eller vad den heter och jag har källa på det, om du vill ha det.
Jag sa inget om att du skulle tycka prövotiden är dålig.
På vilket sätt tycker du man visar sig vara riskmedveten genom att bränna på i 81+ på en 50-väg? Det är ju knappast så att det är ett misstag, att man missat en 50-skylt och tror det är 90 eller 110. Det är inte ett oskyldigt misstag utan en medveten handling. Ingen vettig människa kan tro något annat.
"Enligt dig" räcker det med teorin säger du. Och vilket fantastisk erfarenhet och kunskap inom området har du för att komma med detta påstående?
Vad gäller handledarutbildningen så är det lite komiskt att du lägger fram det som om det är en stor hemlighet var den kommer ifrån. "Jag har källa på det"

Vad du dock missat är att den faktiskt är vettig, om den görs på rätt sätt. Men många elever+handledare vill bara sitta av de 3 timmarna utan att ta till sig ett enda dugg, och då är det klart att det inte ger något. Att den inte passar alla eftersom en del (en rätt liten del, faktiskt) redan har kunskapen som behövs inser väl alla, men någonstans måste man dra gränsen. En effekt är t.ex. att en utbildad trafiklärare - t.ex. kurshållaren - själv måste gå den för att få övningsköra privat med exempelvis sin son. Inga undantag, lika för alla.