2008-03-29, 19:26
Medlem
core_s avatar
Det ställs jäkligt ofta frågor om bötesbelopp, prövotid och en massa liknande saker som det faktiskt finns svar på därute på det vida internettet, men som inte verkar hittas.
Jag har därför tagit mig friheten att göra en liten sammanställning av det som verkar frågas om oftast här.

Prövotid

Det finns en del rykten som mer eller mindre är myter vad gäller prövotid. Dels att den har ökat till 5 år/skall öka till 5 år samt att om man gör ett brott under prövotiden så dras körkortet automatiskt in. Inget av dessa stämmer
Ryktet om den 5-åriga prövotiden har varit på tapeten länge! Den kom nog ungefär i samma veva som vägen uppfanns. Än så länge har någon sådan inte införts, utan det är fortfarande två år som gäller. OM en sådan ändring väl kommer att införas så kommer det att skrivas betydligt mer om det än de rykten som går mellan körkortsaspiranterna. Alltså, än så länge är det endast 2 års prövotid som gäller

Men om just körkortsindragningen då. Under sin prövotid så bedöms man exakt lika hårt av länsstyrelsen under sin prövotid som den som har haft sitt körkort i 50 år. Skillnaden ligger i att om länsstyrelsen väl gör ett körkortsingripande under pörvotiden, får man inte tillbaka kortet per automatik. Man måste göra om teoriprov samt körprov efter spärrtiden för att visa att man har kunskapen nog att ha körkort. Även den som inte har prövotid kan råka ut för detta, men då om man får sitt körkort indraget i mer än 12 månader (för det behövs ett ganska grovt brott, t.ex. grovt rattfylleri, mer än 1 promille)

I övrigt då. Det finns en utomordentligt bra sida med tabeller och lite råd vad gäller böter, körkortsingripanden och i princip all kontakt med Länsstyrelsen vad gäller körkort
http://www.trafikjuristen.se är adressen, och det jag skriver finns även där (vad jag vet iaf, kan ha blivit ändrat). Nu är det lite si och så med uppdateringar på den sidan, i och med att juristen själv har sadlat om och någon kommer nog snart att ta över den och driva den vidare.
Där erbjuds (eller gjorde iaf, och lär väl göra det igen i framtiden) hjälp vid yttranden till länsstyrelsen, hjälp om man av någon anledning anser att en lasermätning inte har gått rätt till t.ex och en massa mer.

Ordningsbot/bötesbelopp

Nedan följer några olika bötesbelopp på de ordningsbotar som polisen kan utfärda på plats. Det finns givetvis många fler brott som polisen kan utfärda ordningsbot för, men jag tar upp de som väl kan anses som mest relevanta baserat på frågorna som ofta ställs här.

Fortkörning
Hastighetsöverträdelse på vägar där högsta tillåtna hastighet är 50km/h eller mindre (anges i km/h över tillåtna hastighet samt kr)

1-10 2000
11-15 2400
16-20 2800
21-25 3200
26-30 3600
31-40 4000

Hastighetsöverträdelse på vägar där högsta tillåtna hastighet är 70km/h eller mer

1-10 1500
11-15 2000
16-20 2400
21-25 2800
26-30 3200
31-35 3600
36-50 4000

Vid högre hastighet än vad som är angivet går istället en rapport till åklagare

Brukande av avställt fordon (dock ej släp) 1200:-
Brukande av avställt släpfordon 500:-
Brukande av fordon utan registreringsskyltar 1500:-
Registreringsskyltar ej synliga/går ej att avläsa 1500:-
Otillåtet innehav av radarvarnare/laservarnare/laserstörare 2000:-
Vid färd ej medfört körkort/bevis om att körkort utfärdats 500:-
Övningskörning utan skylt 600:-
Senast redigerad av core_ 2008-03-29 kl. 19:28.
Citera
2008-03-29, 19:27
Medlem
core_s avatar
Vidare till de brott som går till åklagare då. Anges här inget annat anger siffrorna efter brottet antalet dagsböter man får. Dessa beräknas på ens egen inkomst, och går egentligen inte att förutsäga såhär i förhand, annat än att man kan räkna mycket grovt på det.

Olovlig körning

Olovlig körning 30
Tillåtande av olovlig körning 30
Ej behörighet för tillkopplat släp 900kr

Rattfylleri (anges i promille / mg/liter)

0,2-0,49 / 0,10-0,24 40
0,5-0,59 / 0,25-0,29 60
0,6-0,69 / 0,3-0,34 80
0,7-0,79 / 0,35-0,39 100
0,8-0,89 / 0,4-0,44 120
0,9-1,0 / 0,45-0,5 150

Vårdslöshet i trafik/rödljuskörning som kunnat medföra eller har medfört en trafikfarlig situation 40

Körkortsingripande
Till att börja med: Polisen kan ta hand om ditt körkort på plats om brottet är tillräckligt grovt (och du får då köra i 48 timmar), men i dessa fall kommer alltid länsstyrelsen att göra en utredning för att ta beslut om huruvida kortet skall fortsätta vara återkallat eller ej.
Det definitiva beslutet ligger alltså inte hos den enskilde polisen, utan det kommer senare.
Om du åker fast för ett trafikbrott kommer en rapport att gå till länsstyrelsen som agerar utefter det. Är det sen läge för körkortsingripande kommer du att få reda på det, och i direkt anslutning till det få möjlighet att göra ett yttrande. Som t.ex. om förmildrande omständigheter, ditt behov av körkort inom jobbet osv. Det är ganska viktigt för utslaget hur den här är utformad, så det kan vara läge att ta hjälp av någon som är kunnig inom området för att det ska ha så stor effekt som möjligt.
Nedan kommer lite olika siffror för om ev. körkortsingripande kan vara aktuellt, och i sådana fall hur lång en sådan körkortsåterkallelse normalt blir (det här kan variera beroende på den specifika situationen samt det yttrande man får göra om länsstyrelsen gör en utredning. Kan bli mer, kan bli mindre)
Varningen som man får i de lägre regionerna här kan dock bli en återkallelse om man har en varning sen förut eller inom en tvåårsperiod hade körkortet återkallat

Vid fortkörning kan man generellt säga att om man kör mellan 15 och 20km/h för fort kan en varning vara aktuellt ifrån Länsstyrelsen, och efter det så stegar återkallelsetiden normalt sett från 2 månader och uppåt, dock som mest upp till 8 månader.

Vid rattfylleri så är det ungefär samma. Från 0,2-0,3 promille så är påföljden varning-2 månaders återkallelse. Normalt sett är det dock varning som gäller, och efter det (0,31-1 promille) ökar det från 2 månader upp till 12 månader.
Vid grovt rattfylleri (1 promille och uppåt) är det dock som minst 12 månaders återkallelsetid, med en övre gräns på 24 månader. Efter den återkallelsetiden måste man dock på nytt ansöka om körkortstillstånd, och det är nu det kan börja bli lite knivigt. Länsstyrelsen godkänner det inte rätt upp och ner, utan det krävs att man visar att man är alkoholfri med leverprover och lite besök hos soc.

Mycket text, men jag hoppas att det är till någon hjälp iaf. Är det något ni anser inte stämmer eller behöver tas bort/läggas till/ändras så hojta till så får väl det ordnas. Var nog inte helt klar i huvudet när den här blev färdigställd, så jag säger inte att den är helt felfri
Citera
2008-03-30, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Tillåtande av olovlig körning 30

Vad innebär detta? Att jag kan åka dit på att åka med någon utan körkort? Är jag skyldig att stoppa folk utan körkort från att köra? Eller gäller det bara om jag lånar ut min egen bil?
Bra initiativ förövrigt.
Citera
2008-03-30, 11:57
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psych0
Vad innebär detta? Att jag kan åka dit på att åka med någon utan körkort? Är jag skyldig att stoppa folk utan körkort från att köra? Eller gäller det bara om jag lånar ut min egen bil?
Bra initiativ förövrigt.

Sitter du t.ex. bredvid och det kan antas att du vet om att den som kör inte har något körkort kan du åka dit för det, ja.
Då har du en skyldighet att förhindra körningen.
Citera
2008-03-30, 12:19
Medlem
En lista på alla femtioelvatusen trafikbrott som kan ge en ordningsbot: http://www.aklagare.se/upload/Media/...skatalogen.pdf
Bantat och mer lättläst: http://www.polisen.se/inter/nodeid=1...version=1.html
Citera
2008-06-02, 00:37
Medlem
Spaxxens avatar
Vet inte om det är rätt tråd att fråga i men känns onödigt att starta en ny för min fråga.

Vad gäller om jag har en bil som inte varit i trafik nu på två år och är obesiktad, jag har ställt på den hos vv och med försäkring. Får jag nu köra den till besiktningen eller måste jag ta den på släp?
(måste jag ha bokat tid för besiktningen?)
Citera
2008-06-02, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spaxxen
Vet inte om det är rätt tråd att fråga i men känns onödigt att starta en ny för min fråga.

Vad gäller om jag har en bil som inte varit i trafik nu på två år och är obesiktad, jag har ställt på den hos vv och med försäkring. Får jag nu köra den till besiktningen eller måste jag ta den på släp?
(måste jag ha bokat tid för besiktningen?)
Citat:
Körförbud
Om du inte besiktar fordonet i tid, får du automatiskt körförbud (så kallat inträtt körförbud). Fordonet får då bara köras kortast lämpliga väg till en verkstad för reparation och till en besiktningsstation. Ett fordon kan också få körförbud om det vid en poliskontroll eller vid en kontrollbesiktning är i så dåligt skick att det är en fara för trafiksäkerheten(meddelat körförbud). Fordonet måste då bärgas från platsen. Fordonet får därefter endast köras kortast lämpliga väg till en besiktningsstation.
http://www.vv.se/templates/page3____660.aspx
Citera
2008-06-05, 18:04
Awaiting Email Confirmation
tagen av polisen idag. 2 grejer bröt ja mot vilket inte e så bra, olovlig körning (en väg som var endast avsedd för byggarbetare till nåt projekt) och missa högerregeln. han sa det kan landa på typ 2500 kr. och i och med den höga summar så kommer man dra mitt körkort right? hur länge brukar man få vänta innan man kan köra upp igen? fan inte bra, e ju budbilsförare så losar jobbet också.
Citera
2008-06-16, 21:05
Medlem
Finska böter

Torskade för fortkörning i Finland nyss. 131 km. på 100 väg. 192 euro åt helvete. Frågan är vad som händer om man skiter i att betala?
Citera
2008-06-16, 21:15
Medlem
Micke666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enos
Torskade för fortkörning i Finland nyss. 131 km. på 100 väg. 192 euro åt helvete. Frågan är vad som händer om man skiter i att betala?
I och med att Finland och Sverige är med i EU så skickar finska polisen en bot till dig då dom får din adress utav den svenska polisen, skiter du nu i att betala så kommer det att gå till Kronofogden. Detsamma gäller inom hela EU.
Citera
2008-07-02, 02:47
Medlem
batesapples avatar
2400:- i böter idag. Körde 64 på 50-väg. I lilla sketna Torekov i Skåne. Hade en stressad jävel bakom mig som låg 5 cm bakom mig. Som Stressade mig. Han blev såklart inte tagen.

Hade fan hellre gett 2400 till random snubbe på gatan.
Citera
2008-07-05, 12:44
Medlem
nipsons avatar
Om jag har en passagerare som inte har säkerhetsbälte på sig när vi blir stoppade, är det jag som tar skiten eller är det han?

Om det är en minderåring så får jag ta skiten det förstår jag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback