2011-12-09, 03:10
Medlem
sicworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreddishS
Jag satt och tänkte på något annat när jag körde och råkade missa ett rödljus. Ingen annan bil i närheten dock. Finns det kameror eller sånt på rödljusen som gör att det kommer ett brev på posten med böter sen?

Nä du är nog säker skulle jag gissa

Kan ju dela med mig om min livserfarenhet utav att åka fast med prövotid.
Jag hade körkort i hela två veckor innan jag blev tagen en söndag kl 9 på kvällen. Jag körde 103 på 70-väg, blev uppmätt med laser. Det blev 3600kr i böter, körkortet togs på plats, jag fick 48-timmars tillstånd att köra. Jag fick 1 månads spärrtid.

Jag fick ta om risk 1, halka, teori och uppkörning och fick även punga upp 2200kr för nytt körkortstillstånd. Inga roliga summor...så mitt tips, har du prövotid, ta det lugnt med gasen
Citera
2012-01-05, 16:49
Medlem
Hellu. I höstas, för att göra historien kort, förbi en cykelöverfart där bilar kan stå i 2 filer, för att svänga vänster eller höger. Iaf så är det ett gupp innan den långa cykelöverfarten. Jag skulle svänga höger så körde i högerfilen och i hela vänsterfilen vart full med bilar som skulle svänga ut vänster på den större vägen. Jag tittade vänster sen höger och rullade fram när jag i ögonvrån en tjej sm ramlar på cykel framför bilen som står still i väntersfilen, drygt 1.5-2 meter från min bil(hon bromsade med frambrosmen och ramlade). Jag kör fram och går ur bilen, frågar "hur gick det?". Hon står och skriker diverse svordommar och börjar plocka upp sin cykel, jag säger då "ursäkta så mkt" och nu började kön bakom mig tuta på mig, så jag hoppar in och kör vidare. Hon polisanmälde det här och jag lämnade en redogörelse och en teckning över hur jag var placerad med bilen osv. Nu har jag blivit kallad till förhör för misstanke om olovlig avvikelse från olycksplats. Hon påstod att hon hade skadat benet, vilket jag inte såg. Är det här vanligt? Jag har aldrig varit inblandad i någon trafikföreträdelse på detta sätt, bara blivit av med körkortet i 2 månader för en fortkörning. Vad kommer hända? Jag skulle tydligen lämnat en lapp med namn på, vilket jag inte visste, men gick endå ur för att kolla att allt var ok. Hon nuddade aldrig bilen eller liknande heller.

Är lite fundersam över vad mitt straff blir?
Citera
2012-01-20, 15:47
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarkSol
Hellu. I höstas, för att göra historien kort, förbi en cykelöverfart där bilar kan stå i 2 filer, för att svänga vänster eller höger. Iaf så är det ett gupp innan den långa cykelöverfarten. Jag skulle svänga höger så körde i högerfilen och i hela vänsterfilen vart full med bilar som skulle svänga ut vänster på den större vägen. Jag tittade vänster sen höger och rullade fram när jag i ögonvrån en tjej sm ramlar på cykel framför bilen som står still i väntersfilen, drygt 1.5-2 meter från min bil(hon bromsade med frambrosmen och ramlade). Jag kör fram och går ur bilen, frågar "hur gick det?". Hon står och skriker diverse svordommar och börjar plocka upp sin cykel, jag säger då "ursäkta så mkt" och nu började kön bakom mig tuta på mig, så jag hoppar in och kör vidare. Hon polisanmälde det här och jag lämnade en redogörelse och en teckning över hur jag var placerad med bilen osv. Nu har jag blivit kallad till förhör för misstanke om olovlig avvikelse från olycksplats. Hon påstod att hon hade skadat benet, vilket jag inte såg. Är det här vanligt? Jag har aldrig varit inblandad i någon trafikföreträdelse på detta sätt, bara blivit av med körkortet i 2 månader för en fortkörning. Vad kommer hända? Jag skulle tydligen lämnat en lapp med namn på, vilket jag inte visste, men gick endå ur för att kolla att allt var ok. Hon nuddade aldrig bilen eller liknande heller.

Är lite fundersam över vad mitt straff blir?

Tror dock att det räcker med att du är först vid olyckan för att du ska kunna dömmas för smitning (obehörigt avvikande från trafikolycksplats), man behöver inte ha orsakat olyckan. Det ger 2-4 månader utan körkort.

Antar att det inte sitter någon lämna företräde skylt innan cykeköverfarten. Så hade du lämnat lapp så hade inget hänt.

Blir det dom så blir det nog dagsböter. Och sedan körkortspärr. Skulle gissa på minsta körkortindragandet så olyckan var lindrig.
Citera
2012-01-20, 15:53
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roffedyngis
Fick P-böter i Köpenhamn häromdagen, Boten är utställd av Köpenhamns kommun.

Måste jag betala?

Knappast, att driva in skulder utomlands är det inte så många som gör. Stämmer de dig i tingsrätten så får du betala annars inte.
Citera
2012-01-25, 10:48
Medlem
petardylovers avatar
80-90 på en 70 väg åker kortet då?
Fick kortet idag.

Hörde av en vän att om man kör 3 km/h för fort kvittar vilken hastighet det är på vägen så åker kortet. Låter galet.
Citera
2012-01-25, 11:06
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petardylover
80-90 på en 70 väg åker kortet då?
Fick kortet idag.

Hörde av en vän att om man kör 3 km/h för fort kvittar vilken hastighet det är på vägen så åker kortet. Låter galet.

Be din vän fara åt helvete och sluta lyssna på envisa myter som inte har någon som helst verklighetsförankring. Studerar du trådstarten så kommer du se varför han har så fel som han någonsin kan ha och borde skjutas på stående fot
Citera
2012-02-17, 21:04
Medlem
shoot4us avatar
Person A lånar en bil av sin far. A har inte körkort.
Person B sitter med i bilen. B har körkort.
De blir stoppade av polisen.

Vem blir straffad? Vad/varför?
Mvh
Citera
2012-02-17, 21:11
Medlem
stolpsk0tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoot4u

Mvh

A blir straffad för olovlig körning. Vad skulle B bli straffad för? om personerna ska någonstans men person B inte vill köra så får man väl ta typ taxi eller något.

Jag kan inte se något sätt som person B blir straffad iallafall? Eller kanske "vållande till olovlig körning" eller något roligt, men jag vet inte.
Citera
2012-02-18, 00:22
Medlem
shoot4us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stolpsk0tt
A blir straffad för olovlig körning. Vad skulle B bli straffad för? om personerna ska någonstans men person B inte vill köra så får man väl ta typ taxi eller något.

Jag kan inte se något sätt som person B blir straffad iallafall? Eller kanske "vållande till olovlig körning" eller något roligt, men jag vet inte.
Vet inte vart jag har fått det ifrån, kanske bara något jag har fått för mig.
Kan inte farsan/ägaren av bilen åka dit på något då?
Citera
2012-02-18, 03:57
Medlem
stolpsk0tts avatar
Citat:
Vet inte vart jag har fått det ifrån, kanske bara något jag har fått för mig.
Kan inte farsan/ägaren av bilen åka dit på något då?
Det kan jag inte tänka mig, eftersom personen i fråga inte är närvarande. Men jag är inget proffs på saken!
Citera
2012-02-18, 10:44
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stolpsk0tt
Det kan jag inte tänka mig, eftersom personen i fråga inte är närvarande. Men jag är inget proffs på saken!

Det kan jag tänka mig eftersom det finns domar som säger att du inte behöver åka med för att dömas för tillåtande av olovlig körning om du lånar ut ett fordon till någon du rimligen kan anta inte har körkort.

Däremot går nog B fri om det inte finns skäl att anta att han på något sätt kontrollerade A eller fordonet och tillät körningen. Att bara åka med är inte att tillåta, även om det är dumt.

Se även: https://www.flashback.org/t1179150

/capmac
Citera
2012-02-26, 00:43
Medlem
Throughs avatar
Citat:

Mvh

A = Olovlig körning, fet böteslapp samt förskjuten körkortstillåtelse.
B = Körkortes ryker. Undantag om A hävdar att han ljugit för B och B inte hade någon aning om att A ej hade körkort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in