Citat:
Ursprungligen postat av Tozerd
Jag åkte fast för fortkörning för 4 veckor sen. Jag fick 3200kr + att jag skulle få en varning från länsstyrelsen sa polisen. (116 på 90 väg).
Vad betyder då denna varning? Kan jag ta fler fortkörningar eller andra fel i trafiken nu eller är det bara att ta det lugnt nu i 2 år som han sa att varningen gällde? Hur många varningar kan jag ta? Har dock inte fått något brev hem om varningen och det har gått 4 veckor sen jag blev tagen så den borde väl komma snart eller ha kommit?
Vad jag har hört så är det bara vissa allvarligare straff man får varning för tex 25kmh över fartbegränsningen osv, Men vilka brott är det isåfall jag inte får begå som man får en varning utav? Gäller varningen innan jag har fått hem brevet?
Ursäkta om det är många frågor men det kan vara bra att veta vad som gäller

Länsstyrelsen är inte ett under av effektivitet i sådana här frågor, så det kan ta ett tag till, eller så kommer den imorgon. Om det kommer någon öht.
Vad polisen säger att du "ska" få ska du dock ta med en nypa salt, då dom bara kan göra en bedömning om vad det KAN bli tal om.
Framgent bör du passa dig för att köra 25km/h för fort eller mer på vägar med hastighetsbegränsning av 50km/h eller högre.
Under det är det 15km/h som gäller.
Men i övrigt bör du vara vaksam på det lite "allvarligare" brotten. Kör du t.ex. utan bälte kommer dom inte att riva ditt kort i småbitar bara för att du har en varning i bagaget, men om du t.ex. drar lite för mycket bakom bilen kan det resultera i en varning i sig självt, vilket man medföra återkallelse.
flura gav en bra länk ovanför, och även om den inte har uppdateras på tid och evighet så gäller det mesta där än.