2016-04-22, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Hon skulle faktiskt ha gjort detta! Ingen tvingade henne att resa just till detta land. Ej heller att begå nya allvarliga brott där genom att sälja falska visum till Sverige.

Det finns så många andra länder hon kunde ha valt när hon flydde från Sverige för att undgå sitt korta straff. Som jag har skrivit förut, så kan jag ur en aspekt förstå att hon valde just Etiopien eftersom detta land saknar utlämningsavtal med Sverige, men då skulle hon ha passat sig mycket noga för fortsatt brottslig verksamhet där.

Precis som du skriver så skulle hon istället ha hållit en låg profil i sitt nya land som hon valde av egen fri vilja att fly till.

I artikeln som shakta länkade till citerar jag följande med fetad text gjord av mig:

"– Om brottsmisstankarna preskriberas så kommer vi inte att begära henne utlämnad. Däremot så kan vi jobba för att hon ska få avtjäna det etiopiska fängelsestraffet i svenskt fängelse. Sedan finns möjligheten till benådning också, men det är inget som vi kan råda över, säger Jonas Brunberg, rättssakkunnig vid departementet."

Skulle IJ ev. bli benådad, så är detta verkligen något som sticker i ögonen på dem har blivit drabbade av hennes kriminella framfart.

Du borde skämmas!! Sitta här och spy galla över en som ligger! Självfallet ska Sverige göra allt för att faa hem Ingela!
Citera
2016-04-22, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Regeringar kan alltid hitta vägar runt utlämningsavtal och annat.

Ett favoritsätt är att helt enkelt dra in passet för personen och vips så vistas personen illegalt i landet och sparkas ut.

Skulle IJ få avtjäna straffet i Sverige så blir det med allra största sannolikhet fortfarande 25 år som gäller men enligt svenska regler.

Dvs sitta 2/3 av 25 år.

Det är ytterst sällan som straffet omvandlas till ett svensk straff för liknande brott. Men det händer.

Det kan även sättas krav från Etiopiens sida att IJ skall sitta hela tiden och att straffet ej får omvandlas.

En kille som jag satt med i USA fick en överföring till Holland.

12 år fick han av USA.

Straffet omvandlades och killen gick fri direkt när han kom till Holland efter typ 3,5 år.

Struntprat! Det normala är, att straffet omvandlas till svensk straffsats - i detta fall max sex aar. Om Ingela kom hit, skulle hon inte behöva sitta värst maanga maanader trots ev paabackning för svenska brott.
Senast redigerad av intePK14 2016-04-22 kl. 15:59. Anledning: skrivfel
Citera
2016-04-22, 16:01
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
Tror du paa fullt allvar, att hon INTE begärt att faa koma hem? Med de vidriga fängelseförhaallandena?

Att processen är laang, är ingen ursäkt för ambassadens närmast likgiltiga beteende.

De kanske hjälpt henne förr och priset blivit väl högt, eller om de gjort på fel sätt på något vis? Om hon har ställt till med något utomlands och de hjälpt henne så kanske de skulle dragit passet då? Eller hon kanske for till Etiopien på falskt pass, eftersom hon tydligen haft kontakter att kränga falska visum?
Citera
2016-04-22, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
De kanske hjälpt henne förr och priset blivit väl högt, eller om de gjort på fel sätt på något vis? Om hon har ställt till med något utomlands och de hjälpt henne så kanske de skulle dragit passet då? Eller hon kanske for till Etiopien på falskt pass, eftersom hon tydligen haft kontakter att kränga falska visum?

Allt det du nämner utgör inga som helst ursäkter för ambassadens passivitet! De har en skyldighet att hjälpa alla svenska medborgare i utlandet. Som läget är nu bidrar de till att en svensk mycket väl kan avlida under tortyrliknande former!

Oavsett vad hon gjort förtjänar hon inte detta.
Citera
2016-04-22, 16:21
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Struntprat! Det normala är, att straffet omvandlas till svensk straffsats - i detta fall max sex aar. Om Ingela kom hit, skulle hon inte behöva sitta värst maanga maanader trots ev paabackning för svenska brott.

Skitsnack.

Jag blev själv överförd från ett annat land så snacka inte om något som du inte vet något om.
Citera
2016-04-22, 16:28
Medlem
Citat:
Skitsnack.

Jag blev själv överförd från ett annat land så snacka inte om något som du inte vet något om.

Du skriver saa mycket dumt, saa du bad antagligen om att faa sitta hela straffet....!!

Jag vet, för jag har läst om andra fall, där straffet omvandlats. Ta fallet med den s.k. diplomatdottern.
Citera
2016-04-22, 16:42
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Du skriver saa mycket dumt, saa du bad antagligen om att faa sitta hela straffet....!!

Jag vet, för jag har läst om andra fall, där straffet omvandlats. Ta fallet med den s.k. diplomatdottern.

Känner mycket väl till fallet med Diplomatdottern.

Det är ETT fall av väldigt många överföringar som sker.

Otroligt att du säger emot någon som har varit på första parkett i ett sådant här fall och varit i kontakt med både regeringar och ambassader i sammanband med processen.

Men, men. Du vet nog bättre än vad jag vet.............
Citera
2016-04-22, 17:01
Medlem
why123s avatar
Citat:
Allt det du nämner utgör inga som helst ursäkter för ambassadens passivitet! De har en skyldighet att hjälpa alla svenska medborgare i utlandet. Som läget är nu bidrar de till att en svensk mycket väl kan avlida under tortyrliknande former!

Oavsett vad hon gjort förtjänar hon inte detta.

Nej, jag delar helt din uppfattning! Sedan är det uppenbarligen (ja, det vet vi redan) skillnad på människor och människor. Jag tycker inte heller det finns någon som helst ursäkt för ambassadens passivitet.

Däremot minns jag mycket väl Karolina Johansson (?) diplomatdottern, hur många det var som kämpade för henne. Nu har jag inte koll på fängelserna runt om i världen, men fängelset IJ sitter på verkar vara helvetet på jorden. Jag anser domen vara ett dödsstraff, för kommer hon inte därifrån så ryker hennes mentala status helt och hon blir ett lallande vrak, eller så avlider hon bokstavligen.
Citera
2016-04-22, 17:17
Medlem
why123s avatar
Citat:
Nja.

Om inte Ingela själva har begärt att få komma hem så händer inte mycket.

Om hon nu har gjort det så är processen väldigt lång och Etiopien kan när som helst under denna (eventuella) process bara säga njet så är den diskussionen över.

Nu tror jag ju absolut att hon vill begärt att få komma hem.

Efter ha suttit utomlands själva så kan jag med egen erfarenhet säga att Sveriges myndigheter är ENORMT mycket mjäkigare och mesigare än andra länders regeringar för att skydda sina egna medborgares intressen.

En regering jag var jävligt imponerad över var faktiskt Hollands

Sveriges myndigheter kan säkert vara mjäkiga emellanåt, det kan bero bl a på vem det gäller.

Citat:
Det kanske Ingela skulle tänkt på innan man bryter lagar i ett land som Etiopien.......

Hon stack från ett straff på två och ett halvt år och hon skulle ha suttit 20 månader på det straffet.

Istället sticker Ingela till Etiopien(!) och istället för att hålla en låg profil så begår hon nya allvarliga brott i sitt nya land och åker dit.

Det ligger nära till hands att säga att den som leker leken, får leken tåla.

Du tycker inte att du kastar sten i glashus här!
Citat:
Skitsnack.

Nej, men vilken tur du hade! Du tycker att hon borde tänkt sig för innan, det kan knappast du ha gjort eftersom du hamnade i fängelse. Den turen (i IJ:s fall överlevnad) du hade önskar du inte henne..
Citera
2016-04-22, 17:17
Medlem
Skaraborg2s avatar
Intressant information.

Citat:
Regeringar kan alltid hitta vägar runt utlämningsavtal och annat.

Ett favoritsätt är att helt enkelt dra in passet för personen och vips så vistas personen illegalt i landet och sparkas ut.

Skulle IJ få avtjäna straffet i Sverige så blir det med allra största sannolikhet fortfarande 25 år som gäller men enligt svenska regler.

Dvs sitta 2/3 av 25 år.

Det är ytterst sällan som straffet omvandlas till ett svensk straff för liknande brott. Men det händer.

Det kan även sättas krav från Etiopiens sida att IJ skall sitta hela tiden och att straffet ej får omvandlas.

En kille som jag satt med i USA fick en överföring till Holland.

12 år fick han av USA.

Straffet omvandlades och killen gick fri direkt när han kom till Holland efter typ 3,5 år.

Tack för intressant information.

Så det kan alltså sättas krav från Etiopiens sida om IJ skulle överföras till svenskt fängelse.
Citera
2016-04-22, 17:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inget att bry sig om!

Citat:
Känner mycket väl till fallet med Diplomatdottern.

Det är ETT fall av väldigt många överföringar som sker.

Otroligt att du säger emot någon som har varit på första parkett i ett sådant här fall och varit i kontakt med både regeringar och ambassader i sammanband med processen.

Men, men. Du vet nog bättre än vad jag vet.............

Det gör h*n säkert. Inget att bry sig om.

Naturligtvis känner en person som själv har varit inblandad bättre till hur det går till.
Citera
2016-04-22, 17:22
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Sveriges myndigheter kan säkert vara mjäkiga emellanåt, det kan bero bl a på vem det gäller.

Du tycker inte att du kastar sten i glashus här!

Nej, men vilken tur du hade! Du tycker att hon borde tänkt sig för innan, det kan knappast du ha gjort eftersom du hamnade i fängelse. Den turen (i IJ:s fall överlevnad) du hade önskar du inte henne..

Kastar inte sten i glashus alls.

Har inte beklagat mig trots urusla förhållanden och nerlåsning dygnet runt i många, många månader.

Har heller inte beklagat mig över att ha åkt dit som skyldig eller oskyldig.

Så nej, jag vet inte ens vad du syftar på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in