Citat:
Ursprungligen postat av
Novus4212
Det kanske Ingela skulle tänkt på innan man bryter lagar i ett land som Etiopien.......
Hon stack från ett straff på två och ett halvt år och hon skulle ha suttit 20 månader på det straffet.
Istället sticker Ingela till Etiopien(!) och istället för att hålla en låg profil så begår hon nya allvarliga brott i sitt nya land och åker dit.
Det ligger nära till hands att säga att den som leker leken, får leken tåla.
Hon skulle faktiskt ha gjort detta! Ingen tvingade henne att resa just till detta land. Ej heller att begå nya allvarliga brott där genom att sälja falska visum till Sverige.
Det finns så många andra länder hon kunde ha valt när hon flydde från Sverige för att undgå sitt korta straff. Som jag har skrivit förut, så kan jag ur en aspekt förstå att hon valde just Etiopien eftersom detta land saknar utlämningsavtal med Sverige, men då skulle hon ha passat sig mycket noga för fortsatt brottslig verksamhet där.
Precis som du skriver så skulle hon istället ha hållit en låg profil i sitt nya land som hon valde av egen fri vilja att fly till.
I artikeln som shakta länkade till citerar jag följande med fetad text gjord av mig:
"– Om brottsmisstankarna preskriberas så kommer vi inte att begära henne utlämnad. Däremot så kan vi jobba för att hon ska få avtjäna det etiopiska fängelsestraffet i svenskt fängelse.
Sedan finns möjligheten till benådning också, men det är inget som vi kan råda över, säger Jonas Brunberg, rättssakkunnig vid departementet."
Skulle IJ ev. bli benådad, så är detta verkligen något som sticker i ögonen på dem har blivit drabbade av hennes kriminella framfart.