Citat:
Ursprungligen postat av
caramboll
Du skriver "annan suverän stats rättssystem" som om det vore något okränkbart och av gud givet.
Ja...? Inte av Gud då men okränkbart är det, det ingår lite i själva definitionen. Det är inget påhitt av mig.
Det finns inget som säger att man måste gilla en annan stat eller ha något alls med den att göra. Just i ditt exempel Saudi älskar vi då de har feta stålarz. Vi älskar dem så mycket att vi åker dit och säljer vapen till den regerande rövarklanen, drar på oss slöjor och viftar bort exvis kvinnors situation i Saudiarabien med att det minsann är svårt för kvinnor i Sverige också.
I det aktuella exemplet Etiopien finns det inga pengar att hämta. Av oklar anledning ger vi istället bort pengar till dem men jag tror att det är något i stil med samma anledning som du vill att IJ ska skänkas resurser, ett hopp om att det på sikt ska bli lite ordning på torpet.
Missförstå mig inte, jag fattar att hon haft det rent överjävligt där nere. Jag tycker att det utdömda straffet för, vad det verkar, ekonomiska bedrägerier är vanvettigt högt. Jag känner att förhållandena i fängelset borde kunna förbättras med relativt enkla medel och ge direkt avkastning på inte minst förbättrad hälsa för internerna.
Men vad jag tycker och känner spelar ingen roll, det är Etiopiens sak att sköta sitt land. Precis som det är Sveriges sak att sköta vårt. Således individens ansvar för huruvida den väljer att åka till ett visst land och följa dess lagstiftning eller inte.
Jag uppfattar att hon får det stöd hon som medborgare har rätt till. Jag kan inte se varför just hon skulle få någon ytterligare resurser tilldelade sig som plåster på såren för...något som Sverige inte haft ett skit med att göra.
Detta är alltså mina åsikter. Det är inte alltid de korrelerar med internationell rätt men i det här fallet gör de faktiskt det. Det hade varit bekvämt att känna efter från fall till fall om Sverige ska bråka med andra länder om enskilda rättsfall men jag tror inte att det gagnar det långsiktiga arbetet för att lyfta skitländer ur sin egen skit.